شناسهٔ خبر: 48967869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهار شدن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با انجام اقدامات به موقع، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره درگز به کنترل درآمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، تورج همتی افزود: اداره کل دامپزشکی استان در بررسی نمونه‌های ارسالی جواب آزمایش از آنها را مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرد اما شواهد و علایم گویای شیوع این بیماری در پارک ملی تندوره بود.

وی با بیان اینکه اگر در انتظار اعتبارات دولتی می‌ماندیم اکنون بخش عمده‌ای از گونه‌های ارزشمند کل و بز، قوچ و میش در منطقه نابود شده بودند ادامه داد: تلاش خستگی ناپذیر محیط بانان برای مقابله با این بیماری و انجام اقداماتی مانند احداث آبشخورهای جدید، بازسازی آبشخورها، ضدعفونی آبشخورها و منابع آب و جمع کردن سریع لاشه تلفات موجب کنترل شیوع بیماری شد و مواردی از ابتلای جدید به بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد و چهار آبشخور جدید در منطقه احداث شده است.

وی افزود: با توجه به تب زیاد گونه مبتلا به این بیماری، نیاز به آب بسیار زیاد است و بسیاری از لاشه حیوانات تلف شده در نزدیکی آبشخورها بود و از طریق همین لاشه ها نیز بیماری به سایر گونه‌ها منتقل می‌شد.

همتی مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری از نهم مرداد ماه جاری تاکنون را ۲۴راس بز اعلام کرد و ادامه داد: به همت دامپزشکی استان، با توجه به اینکه این بیماری از دام اهلی به وحشی سرایت می‌کند، تمامی دامهای منطقه واکسینه شدند و هم اکنون بیماری در منطقه تحت کنترل درآمده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دامهای اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

پارک ملی ۷۳هزار و ۴۳۵هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال" در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. پنج گونه از هفت‌ گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا" در همین منطقه از درگز زیست می‌کنند.

درگز در ۲۵۴کیلومتری شمال مشهد واقع است.

نظر شما