شناسهٔ خبر: 48954757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا با هدف جنگ داخلی افغانستان را ترک کرد

کارشناس ارشد مسائل افغانستان با اشاره به اقدام ناجوانمردانه امریکا در ترک عجولانه افغانستان گفت: هدف امریکا از توافق پنهانی دوحه ایجاد جنگ داخلی در افغانستان بود.

صاحب‌خبر -

آمریکا با هدف جنگ داخلی افغانستان را ترک کردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ظهره وند در مصاحبه با رسانه ملی افزود: تصمیم امریکا برای خروج شتاب زده از افغانستان و توافقی که بدون اطلاع مردم در دوحه صورت گرفت سبب از هم پاشیدگی سازمان نظامی و امنیتی افغانستان شد.
وی با اشاره به نبود مدیریت و فرماندهی واحد بین نیرو‌های نظامی و گروه‌های جهادی افغانستان گفت: وضعیت فعلی نتیجه مدیریتی بود که امریکایی‌ها بر نیرو‌های نظامی داشتند.
آقای ظهره وند تصریح کرد: دلیل دیگر این اتفاق، نبود انگیزه در نیرو‌های نظامی و نیرو‌های جهاد مردمی این کشور به دلیل وضعیت موجود و رفتار اشرف غنی بود. دلسردی و انفعال مردم از حکومت و نظام حاکم بر افغانستان باعث شد مردم عمدتا در خانه‌ها بمانند و فرار کنند.
کارشناس ارشد مسائل افغانستان افزود: برخی معاملات پشت پرده که مقامات افغانستان مثل استانداران و فرمانداران محلی انجام می‌دادند انگیزه مقاومت مردم را از بین برده بود و نبود هماهنگی بین نیرو‌های جهادی با نیرو‌های نظامی و دولت مرکزی وضعیت فعلی را رقم زد.
وی طالبان فعلی را متفاوت از طالبان دهه هفتاد دانست و گفت: هماهنگی در بین فرماندهان طالبان و دریافت مشاوره‌های خوب از کشور همسایه باعث شده تا این گروه اقداماتش متفاوت‌تر از قبل و هدفشان رسیدن به قدرت با کمترین آسیب باشد هر چند در نقاطی خشونت هم به خرج داده است.
کارشناس ارشد مسائل افغانستان در پایان تصریح کرد: دو استراتژی پیش روی افغانستان است یکی فشار امریکا و عربستان در جهت اقدام طالبان به خشونت و درگیری داخلی و دیگری توافق طالبان با همه گروه‌های طرفین افغان و پیوند با چین که می‌تواند اوضاع را بهتر کند و این کشور را از وضعیت بحرانی اقتصادی نیز نجات دهد.

نظر شما