شناسهٔ خبر: 48941658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

اشرف غنی استعفا داد و از افغانستان خارج شد/ کابل سقوط کرد/ طالبان تشکیل دولت ائتلافی افغانستان را رد کرد

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از مقام خود کناره گیری کرد و از این کشور خارج شد و کابل پایتخت افغانستان سقوط کرد و به دست طالبان افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

 
این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.
 
منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان رفته است.
 
این در حالی است که «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.
 
بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.
 
«عبدالله عبدالله» خروج اشرف غنی از افغانستان را تائید کرد
 
 «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.
 
بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.
 
پیشتر اعلام شده بود که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از مقام خود کناره گیری کرده و به تاجیکستان رفته است.
 
هنوز جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده است.
 
پایتخت افغانستان سقوط کرد/ نیروهای طالبان وارد مرکز کابل شدند
 
طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج و مرج و تاراج وارد کابل شوند.
 
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه خود در این خصوص اعلام کرد که به دلیل اینکه پلیس و نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل و اطراف آن را تَرک کرده اند، نیروهای طالبان برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج، به این بخش‌ها وارد می‌شوند.
 
بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: به نیروهایمان دستور دادیم که وارد مرکز کابل شوند و از هرج و مرج جلوگیری کنند. مردم ترسی نداشته باشند.
 
این در حالیست که طالبان ساعاتی پیش اعلام کرده بود که چون کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.
 
در همین راستا، پیشتر این گروه گفته بود که به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.
 
پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شد
 
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.
 
بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.
 
از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.
 
این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.
 
 
حامدکرزای از تشکیل شورای هماهنگی افغانستان خبر داد
 
 طلوع نیوز گزارش داد، «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ساعاتی پس از تائید کناره گیری و خروج اشرف غنی، از این کشور با انتشار پیامی از تشکیل شورای هماهنگی خبر داد.
 
حامد کرزای در این پیام اعلام کرده است: در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط بهصلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.
 
در ادامه این پیام گفته شده است: این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان می‌خواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیر مسئول و غیر مرتبط را قاطعانه بگیرند.
 
این پیام کمتر از چند ساعت پس از تائید کنار گیری اشرف غنی از مقام ریاست جمهوری افغانستان و خروج او از این کشور صادر شده است.
 
 
رویترز: طالبان تشکیل دولت ائتلافی افغانستان را رد کرد
 
 رویترز گزارش داد، دو مقام طالبان گفته‌اند دولت ائتلافی را قبول ندارند.
 
در این ارتباط مقامات طالبان تاکید کرده اند که کنترل افغانستان می‌بایست به طالبان داده شود.
 
این پیام طالبان از سوی دو مقام این گروه پس از آن اعلام شده که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور کناره گیری خود را اعلام و از افغانستان خارج شد.
 
همچنین کمتر از یک ساعت پیش نیز حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان از تشکیل شورای هماهنگی افغانستان با مشارکت عبدالله عبدالله خبر داده بود.
 
 
وزیر خارجه انگلیس با وزیرخارجه پاکستان درباره افغانستان گفتگو کرد
 
 در ادامه واکنش‌ها به تحولات افغانستان، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در حساب کاربری خود در توئیتر از گفتگو با همتای پاکستانی اش درباره تحولات افغانستان خبر داد.
 
راب در این ارتباط نوشت: نگرانی‌های عمیق خود درباره آینده افغانستان را با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به اشتراک گذاشتم.
 
به گفته وزیرخارجه انگلیس، او در گفتگو با همتای پاکستانی خود تاکید کرد که بسیار مهم است جامعه بین‌المللی در بیان این مسئله به طالبان که خشونت باید پایان یابد و حقوق بشر حفظ شود، متحد باشد.
 
تحولات افغانستان سرعت گرفته و اشرف غنی کناره گیری خود را به عنوان رئیس جمهور این کشور اعلام کرده و به تاجیکستان رفته است.
 
همچنین «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ساعاتی پس از تائید کناره گیری و خروج اشرف غنی، از این کشور با انتشار پیامی از تشکیل شورای هماهنگی خبر داد.
 
این پیام کمتر از چند ساعت پس از تائید کنار گیری اشرف غنی از مقام ریاست جمهوری افغانستان و خروج او از این کشور صادر شده است.
 
 
بلینکن: سفارت آمریکا در حال تخلیه کامل است/همه اسناد نابود خواهند شد
 
 «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.
 
بر اساس گزارش رویترز، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.
 
وی که این سخنان را در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی مطرح می‌کرد، گفت: کارکنان ما در حال ترک آنجا (سفارت آمریکا در کابل) و حرکت به سمت فرودگاه هستند.
 
بلینکن در ادامه سخنان خود در خصوص تخلیه و ترک ساختمان سفارت گفت: این کار به شکل کاملاً حساب شده انجام می‌شود، به صورت منظم انجام می‌شود و با همکاری نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم آن را به روشی ایمن انجام دهیم.
 
وی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.
 
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد.
 
 
ابراز نگرانی اردوغان از جاری شدن سیل پناهجویان افغان به سمت ترکیه
 
در پی تحولات گسترده در افغانستان و افزایش تنش‌ها در این کشور، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی گفت که آنکارا همراه با اسلام آباد برای کمک به تأمین ثبات و امنیت در افغانستان تلاش خواهند کرد.
 
اردوغان در این سخنان همچنین با اشاره به تلاش پناهجویان افغان برای مهاجرت به ترکیه از طریق خاک ایران، از جامعه بین‌المللی خواست تا با بازگرداندن مجدد ثبات و امنیت به افغانستان، از جاری شدن سیل پناهجویان به کشورش جلوگیری کند.
 
وی که این سخنان را در جریان برگزاری مراسم نیروی دریایی ترکیه با حضور رئیس جمهور پاکستان مطرح می‌کرد، گفت که اسلام آباد وظیفه‌ای حیاتی برای بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان بر عهده دارد.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین بر لزوم همکاری مشترک آنکارا و اسلام آباد برای بازگرداندن امنیت و ثبات به افغانستان تاکید کرد.
 
با این حال، اردوغان هیچ گونه اشاره‌ای به برنامه احتمالی خود برای هرگونه میانجی‌گری و تلاش برای کاهش تنش‌ها و ایجاد صلح میان طرف‌های درگیر در این کشور نکرد.
 
گزارش‌ها درباره آتش‌سوزی و تیراندازی در فرودگاه کابل
 
خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار خبری فوری از وقوع تیراندازی در فرودگاه بین المللی کابل واقع در پایتخت افغانستان خبر داد.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز وقوع حریق در فرودگاه بین المللی کابل را تأیید کرد.
 
این در حالیست که شبکه تلویزیونی طلوع و العربیه در این باره اعلام کردند که تیراندازی های گسترده ای در این فرودگاه در جریان است.
 
در همین رابطه، وزارت کشور افغانستان پیشتر اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر داده بودند.
 
 
فرانسه شورای اضطراری درباره افغانستان تشکیل  می دهد
 
در واکنش به تحولات و تنش‌ها در افغانستان، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده که به زودی شورای دفاع اضطراری را برای بررسی وضعیت افغانستان تشکیل خواهد داد.
 
تشکیل شورای اضطراری در فرانسه به منظور بررسی تحولات افغانستان برای روز دوشنبه اعلام شده است.
 
رئیس جمهور فرانسه در عین حال با انتقاد از اقدامات خشونت بار طالبان در افغانستان، خواستار پای بندی این گروه به مذاکرات صلح برای مشارکت همه گروه‌ها در قدرت شده است.
 
تشکیل شورای اضطراری فرانسه در واکنش به تحولات افغانستان پس از آن صورت می‌گیرد که اشرف غنی با اعلام کناره گیری از مقام ریاست جمهوری این کشور به تاجیکستان و از آنجا به عمان رفت.
 
سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان: «اشرف غنی» دست ما را بَست و کشور را فروخت
 
بسم اله محمدی سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تحولات پیاپی کشورش از جمله سقوط کابل و خروج اشرف غنی از این کشور اعلام کرد: رییس جمهور اشرف غنی دست ما را از پُشت بَست، کشور را فروخت و آن را تَرک کرد.
 
پرواز فردا صبح مشهد-کابل لغو شد
 
محمد حسن ذیبخش از لغو یکی از پروازهای ایران به کابل و بالعکس تا اطلاع ثانوی خبر داد.
 
وی افزود: فردا قرار بود پرواز مشهد-کابل با هواپیمایی ماهان ساعت ۸:۴۵ انجام شود که این پرواز لغو شد.
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی پیش از این اعلام کرده بود ۵ پرواز در هفته به کابل انجام می‌شود که با توجه به وضعیت این کشور احتمال تعلیق این پروازها تا اطلاع‌ثانوی وجود دارد.
 
بوریس جانسون: هیچ کشوری به صورت یکجانبه طالبان را به رسمیت نشناسد
 
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز یکشنبه در سخنانی در واکنش به تحولات جاری در افغانستان ادعا کرد: احدی نمی خواهد افغانستان به دوران پیش از سال ۲۰۰۱ برگردد!
 
نخست وزیر انگلیس در این باره ادامه داد: نمی خواهیم هیچ کشوری به صورت یکجانبه طالبان را به رسمیت بشناسد. لندن با شرکاء خود و ناتو برای تضمین عدم بازگشت افغانستان به دوران پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی همکاری خواهد کرد.
 
وی بدون اشاره به تشدید خشونت ها در افغانستان پس از تهاجم سال ۲۰۰۱ این کشور به همراه ائتلافی به سرکردگی آمریکا به کابل در ادامه اضافه کرد: نمی خواهیم دولت جدید در کابل را به صورت یکجانبه و بدون دستیابی به دیدگاه واحدی درباره آن به رسمیت بشناسیم. با ناتو و شورای امنیت همکاری می کنیم تا عدم بازگشت افغانستان به تروریسم تضمین شود!
 
جانسون افزود: آنچه در امروز در افغانستان روی داد، از مدت ها قبل قابل پیش‌بینی بود.
 
این در حالیست که ساعاتی پیش منابع خبری از ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان و مرکز کابل خبر دادند.
 
تقلیل نیروهای سفارت ایران از کابل در کشور افغانستان
 
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: در مورد وضعیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان شرایط اینگونه است که از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال‌آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال‌آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند. البته به دلایلی جمع‌بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.
 
وی افزود: در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز اظهار داشت: دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند، اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلاً در محل نمایندگی باقی بمانند.
 
آمادگی ایران برای ادامه تلاش در جهت ایجاد صلح در افغانستان
 
 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ایران از اعلانیه حامد کرزی در خصوص تشکیل یک شورای هماهنگی توسط رهبران افغان استقبال می‌کند.
 
وی تأکید کرد: خشونت و جنگ، همانند اشغالگری، هرگز حلال مسائل نیستند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم که این ابتکار بتواند به گفتگو و یک انتقال مسالمت‌آمیز در افغانستان منجر شود؛ ایران آماده است تا به تلاش‌های خود در جهت ایجاد صلح ادامه دهد.
 
 
کاردار آمریکا در افغانستان سفارت این کشور را ترک کرد
 
 «راس ویلسون»، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، محل کار خود به سمت فرودگاه را ترک کرد تا از این کشور خارج شود.
 
کاردار آمریکا در حالی سفارت این کشور در افغانستان را ترک کرده که اوضاع در افغانستان پرتنش است.
 
همزمان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.
 
وی که این سخنان را در گفتگو با شبکه خبری‌ ای بی سی مطرح می‌کرد، گفت: کارکنان ما در حال ترک آنجا (سفارت آمریکا در کابل) و حرکت به سمت فرودگاه هستند.
 
بلینکن در ادامه سخنان خود در خصوص تخلیه و ترک ساختمان سفارت گفت: این کار به شکل کاملاً حساب شده و به صورت منظم و با همکاری نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم آن را به روشی ایمن انجام دهیم.
 
وی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.
 
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد.
 
سفارت فرانسه در کابل تخلیه شد/پرواز کارکنان سفارت تا ساعاتی دیگر
 
 «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای در خصوص تحولات افغانستان از تغییر محل سفارت این کشور در کابل به فرودگاه این شهر در راستای کمک به تسهیل خدمت رسانی به باقیمانده اتباع فرانسه در افغانستان و انجام مقدمات پرواز آنها به فرودگاه ابوظبی در امارات خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، لودریان در بیانیه خود تاکید کرده که فرآیند تخلیه سفارت فرانسه در کابل آغاز شده و هواپیمای ویژه‌ای نیز برای انتقال کارکنان سفارت به فرودگاه ابوظبی در امارات آماده شده است.
 
وی همچنین در خصوص انتقال شهروندان فرانسه به کشور خود نیز گفت که بیش از ۶۰۰ تبعه فرانسه از ماه می تاکنون خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.
 
به گفته وزیر خارجه فرانسه، پاریس بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ اقدام به تخلیه آرام نیروهای نظامی خود از افغانستان کرده و از آن پس، کارکنان ارتش فرانسه و نیروهای افغان در خدمت آنها که حدود ۱۳۵۰ نفر بوده‌اند، به صورت تدریجی به فرانسه منتقل شده و خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.
 
«اشرف غنی» مسئول ایجاد وضعیت کنونی افغانستان است
 
 «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، با انتشار پیامی ویدئویی در صفحه شخصی فیسبوک خود، ضمن انتقاد از «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری این کشور، وی را رئیس جمهور سابق خطاب کرد.
 
بر اساس این گزارش، عبدالله همچنین از مردم افغانستان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.
 
وی همچنین از نیروهای امنیتی افغانستان درخواست کرد تا تلاش خود را برای تأمین امنیت داخلی کشور به ویژه کابل به کار گیرند.
 
رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین از نیروهای طالبان درخواست کرد تا بدون ورود به شهر، اجازه دهند تا گفتگوها مسیر خود را طی کرده و از این طریق، آرامش مردم حفظ شده و لطمه‌ای به امنیت کابل وارد نشود.
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور پیشین افغانستان، این کشور را ترک کرده، شخص وی را مسئول وضعیت ایجاد شده در کابل و افغانستان دانست و تاکید کرد که مردم افغانستان این اقدام وی را قضاوت خواهند کرد.
 
 
بیش از ۵۵۰ هزار شهروند افغانستانی بی‌خانمان شده‌اند
 
در پی اشغال اکثر مناطق افغانستان توسط نیروهای طالبان و متشنج شدن اوضاع امنیتی در داخل این کشور، آژانس پناهجویان سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای از آواره شدن بیش از ۵۵۰ هزار شهروند این کشور از زمان آغاز درگیری ها میان طالبان و دولت افغانستان خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تنها طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۲۶ هزار نفر از شهروندان افغانستان آواره شده‌اند و مساله بی‌خانمانی بسیاری از آنها، اکنون به بزرگترین معضل داخلی افغانستان تبدیل شده است.
 
«شابیا منتو» سخنگوی این آژانس طی سخنانی گفت: نیاز مبرم برای حمایت از اقدامات بشر دوستانه در افغانستان احساس می‌شود. اگر ما با پدیده عبور (پناهجویان) از مرزها روبرو شویم نیز، نیازمند حمایت از آنها در خارج از افغانستان هستیم.
 
وی در عین حال تاکید کرد که سازمان ملل به کمک رسانی‌های بشردوستانه خود در افغانستان ادامه خواهد داد.
 
 
اشرف غنی: برای جلوگیری از کشتار مردم از مقام خود استعفاء دادم!
ساعاتی پیش رسانه‌های مختلف در گزارشهای خود از خروج «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان از خاک این کشور اندکی پس از استعفایش از مقام ریاست جمهوری خبر دادند.
 
استعفای اشرف غنی در حالی صورت گرفت که نیروهای طالبان شهر کابل را محاصره کرده و خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت از دولت افغانستان شدند.
 
در همین اثنا، «اشرف غنی» رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز ادعا کرد که وی به منظور جلوگیری از کشتار مردم در کابل به دست طالبان، اوایل روز یکشنبه از مقام خود استعفا داد.
 
غنی در بیانیه خود تأکید کرد که از حالا به بعد، طالبان مسئول «عزت و مال و صیانت» از مردم افغانستان است.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما