شناسهٔ خبر: 48934904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تغییر در مسیر فرهنگ رسانه و سینما با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل برخورداری از تجارب متعدد در حوزه علوم انسانی، رسانه و فرهنگ قطعا سیاست‌های نادرست پیشین را تغییر خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سینا قربانی کارشناس فرهنگ و رسانه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وزارت‌خانه‌هایی است که مسئولیت‌های بسیار مهمی را بر عهده دارد، گفت: نقش رسانه‌ها در دنیای امروز موضوعی است که مورد توجه خاص جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی واقع شده است و رسانه‌ها در زندگی روزمره ما نفوذ می‌کنند و محیطی را به‌وجود می‌آورند که در آن هویت‌ها شکل می‌گیرد که ورود هر کدام از رسانه‌ها به نوبه‌ی خود تاثیرات متفاوت و گوناگونی را بر احساسات، ارزش‌ها، باورها، تفکر و... دارد، بنابراین مدیریت این حوزه که تولیت آن در بخش مطبوعات الکترونیکی، مکتوب و تولید محتوا در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از جمله ماموریت‌های مهم این وزارتخانه می‌باشد.

او افزود: قانونگذار مسئولیت‌های متعددی را برای این وزارتخانه تعیین کرده که بخشی از آن مربوط به حوزه رسانه است، اما اهمیت این موضوع در دهه فعلی با توجه به نفوذ اینترنت در زندگی مردم و جنگ ناجوانمردانه هیبریدی علیه جمهوری اسلامی ایران از حساسیت‌های بالایی برخوردار است که نمی‌توان همچنان با آن روش سنتی و احساسی این حوزه را مدیریت کرد.

قربانی گفت: قطعا در دولت سیزدهم می‌بایست در حوزه مدیریت رسانه و کادرسازی تغییراتی جدی صورت پذیرد تا بتوانیم از کارکرد‌های رسانه در تمامی امور کشور استفاده حداقلی کنیم، به ویژه برای عبور از بحران‌ها که بنده معتقدم با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

او با اشاره براینکه در دولت دوازدهم و یازدهم در حوزه رسانه و تولید محتوا با سیاست‌گذاری نادرست روبرو بودیم، افزود:صدور پروانه انتشار برای بیش از ۱۳ هزار رسانه و در نظر نگرفتن تخصص برای مدیران رسانه این حوزه مهم را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

قربانی گفت:اقتصاد رسانه‌های محلی، عدم کادری سازی، نداشتن دانش رسانه توسط مدیران مسئول، عدم تولید محتوا، آشنا نبودن با قوائد رسانه‌نگاری، مشکلات حقوقی و ... گوشه‌ای از مشکلات این صنف مهم در کشور است.

او با تاکید بر اینکه بیانات رهبر انقلاب اسلامی در روز تنفیذ ریاست جمهوری در رابطه با رسانه‌ها و وجود ضعف در این حوزه، نشان می‌دهد که باید با عزمی جدی در این بخش ورود کرد، افزود:تسلط وزیر پیشنهادی به منظومه فکری و فرهنگی مقام معظم رهبری قطعا می‌تواند این بخش مهم را متحول کند.

قربانی گفت: انقلاب اسلامی مدل حکومتی مبتنی بر جهان بینی خاصی را ایجاد کرده که ارزش‌ها و ایده آل‌های نظام سلطه را در همه ابعاد و زمینه‌ها به چالش کشاند و بر این اساس مسیری متفاوت و متمایز از روند‌های جهانی را برگزید و به جای تبعیت از مکاتب مختلف کمونیستی، لیبرالیستی و... خواهان ترویج رویکردی جدید و متفاوت و البته متضاد با این مکاتب بود که این مسئله در دستگاه فکری و عملیاتی نظام سلطه قابل قبول نبوده و آن‌ها را بر آن داشته تا با توسل به هر ابزار و سیاستی انقلاب اسلامی ایران را دچار چالش راهبردی کنند، از این جهت جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض بحران‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار داشته و بدیهی است هر کجا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیز نیاز است لذا همانطور که رهبر انقلاب اسلامی تاکید نمودند باید ضعف‌های موجود در حوزه رسانه برطرف شود.

این کارشناس رسانه افزود: اینکه در رابطه با وزیر پیشنهادی در بستر‌های خصوصی و عمومی اخبار جعلی تولید می‌شود، دو نکته مهم دارد، نکته اول این است که عده‌ای به دلیل تعارض منافع نمی‌خواهند در مسیر فرهنگ، رسانه و سینما ایران تغیر ایجاد شود و نکته دوم تسلط دکتر اسماعیلی به منظومه فکری و فرهنگی رهبر انقلاب است.

وضعیت نامناسب استفاده از کالای فرهنگی

سینا قربانی کارشناس فرهنگ و رسانه گفت:استان‌های کشور در بحث استفاده از کالای فرهنگی وضعیت خوبی ندارند و آخرین پیمایش ملی مصرف کالای فرهنگی که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد، نشان می‌دهد که در برخی از شاخصه‌های مهم فرهنگی استان‌ها با مشکلات جدی روبرو هستند که باید راهبرد‌های جدیدی برای این حوزه اجرایی گردد.

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است.

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صدا وسیما، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان، عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضاییه و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از سوابق اجرایی اسماعیلی است.

رییس‌جمهوری چهارشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ لیست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را برای اخذ رای اعتماد نمایندگان قوه مقننه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
انتهای پیام/س


نظر شما