شناسهٔ خبر: 4892939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

هشدار سازمان ملل در باره فروپاشی زیرساخت‌های یمن

همزمان با انتشار گزارش دیدبان حقوق بشر درباره استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن، سازمان ملل نسبت به فروپاشی زیر ساخت‌های یمن طی روزهای آینده هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در یمن روز شنبه از رو به پایان رفتن سریع ذخیره سوختی و مواد غذایی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: «زیرساخت‌های یمن ظرف چند روز آینده فرو می‌پاشد.»  «یوهانس وان درکلاو» اعلام کرد:»بدون سوخت، بیمارستان‌ها و خودروهای امدادرسان قادر به کار نخواهند بود و آبی هم به شبکه توزیع پمپاژ نخواهد شد و در چند روز آینده همه چیز در یمن متوقف خواهد شد.» همزمان، دیدبان حقوق بشر اعلام کرد، اسناد مستدلی در اختیار دارد که ثابت می‌کند عربستان در حمله به یمن از بمب‌‌های ممنوع خوشه‌ای که توسط آمریکا ارائه شده‌اند، استفاده می‌کند.
سخنگوی هلال احمر یمن هم با اشاره به «کمبود شدید دارو و امکانات در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های یمن» تصریح کرد: «این نهاد دیگر قادر به کمک رسانی به قربانیان حملات سعودی‌ها نیست و نبود سوخت باعث شده که ارتباط مراکز هلال احمر با یکدیگر قطع شود.»
 گروه انصارالله نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه یمن در آستانه بحران انسانی قرار دارد تاکید کرد: «سوخت بیمارستان‌ها در حال پایان است و عربستان هر آن‌چه نشان از زندگی دارد را هدف قرار می‌دهد.»
مسکو: آمریکا مسئول است
در همین حال  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد: «مسئولیت حملات هوایی به یمن بر عهده آمریکا است زیرا این کشور از بمباران یمن توسط جنگنده‌های سعودی و متحدانش حمایت می‌کند.»
از سوی دیگر با تشدید حملات سعودی‌ها علیه مردم یمن، مردم این کشور، عصر روز شنبه در شهر «المکلا» مرکز استان «حضرموت» واقع در شرق یمن علیه حضور عناصر «انصار الشریعه» شاخه یمنی القاعده در این استان تظاهرات کردند. القاعده یکی از ابزارهای آمریکا و آل سعود برای جنگ‌افروزی در یمن است.
این دومین تظاهرات در استان حضرموت یمن علیه القاعده است. تظاهرات نخست در شهر «جیل باویزر» در نزدیکی شهر مکلا در هفته پیش بود که طی آن نیز از القاعده خواسته شد تا این شهر را ترک کند.
 استان ذی مار یمن نیز شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در محکومیت تجاوزات مستمر رژیم سعودی به یمن و درخواست برای پایان یافتن محاصره هوایی، زمینی و دریایی کشورشان و توقف این جنگ ظالمانه بود.
تحولات میدانی
اما در عرصه میدانی شبکه المیادین گزارش داد، جنگنده‌های سعودی برای اولین بار، جزیره الکمران در استان الحدیده را بمباران کردند.
 براساس این گزارش، جنگنده‌های سعودی بارها استان الحدیده به ویژه منطقه «الصلیف» را بمباران کرده‌اند.  شبکه سی ان ان اما از حملات جنگنده‌های سعودی به صنعا، مأرب و صعده یمن خبر داد.
 همچنین خبرگزاری رسمی یمن(سبا) اعلام کرد جنگنده‌های متجاوز سعودی، شهر حریب واقع در مأرب را 9 بار بمباران کردند که طی آن پنج غیرنظامی به شدت زخمی شدند. جنگنده‌های سعودی یک کامیون حامل مواد غذایی را نیز در شهرستان «الملاحیظ» واقع در استان صعده در شمال یمن هدف قرار دادند. دیروز برای اولین بار آپاچی‌های سعودی در آسمان «عدن» به پرواز درآمدند.
در همین حال«عبدالعزیز جباری» رئیس کمیته اجرایی نشست ریاض درخصوص یمن که قرار است 26 و 27 ماه اردیبهشت برگزار شود به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «حدود ۲۵۰ نفر قرار است در این نشست مشارکت کنند.» این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است: «تشکیل ارتش جدید یمن از محورهای اصلی این نشست محسوب می‌شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما