شناسهٔ خبر: 48928225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین تحولات افغانستان؛

سقوط گذرگاه کابل به دست طالبان

خبرگزاری صداوسیما

مرکز استان وردک به عنوان گلوگاه کابل صبح امروز به دست طالبان افتاد.

صاحب‌خبر -

   سقوط گذرگاه کابل به دست طالبانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کابل، منابع گفته اند استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند. وردک بیست و هفتمین مرکز استان افغانستان است که به دست طالبان سقوط می‌کند.

برخی منابع گفته اند استان نورستان در شرق افغانستان نیز بدون درگیری سقوط کرد و به دست طالبان افتاد. هم اکنون به جز شهر کابل، شهر‌های بزرگ افغانستان از جمله هرات، جلال اباد، قندهار و مزارشریف درکنترل طالبان است.

در حال حاضر دولت افغانستان فقط بر استان کابل و شش استان دیگر تسلط دارد، استان‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر، بامیان، نورستان و خوست در کنترل دولت افغانستان است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان: پیشروی‌ها بدون درگیری صورت گرفته است؛ سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان افزود: پیشروی‌های چشمگیر این گروه در افغانستان، طی چند روز گذشته، عمدتا بدون جنگ و درگیری صورت گرفته است.

محمد نعیم در گفتگو با  پایگاه خبری پایگاه خبری عربی ۲۱ گفت: در جریان تسلط طالبان بر ایالت‌ها و مراکز افغانستان، تلفات زیادی وجود نداشته است و این پیروزی‌های سریع که مناطق مختلف کشور را شامل می‌شود؛ تلفات زیادی در بر نداشته است.

سخنگوی طالبان با تاکید بر اینکه هزاران نفر به صفوف جنبش پیوسته اند، افزود: طالبان راه را برای گفتگو با احزاب مختلف باز گذاشته است.

وی گفت: هدف این است که مردم سرنوشت خود را خود تعیین کنند. باید یک نظام اسلامی مستقل وجود داشته باشد که برای حل مشکلات مردم تلاش کند.

اما محمد نعیم به جزئیات سازوکار‌های انجام این گفتگو‌ها یا آن حکومت اسلامی، که طالبان آن را خواسته مردمی افغان‌ها می‌داند اشاره نکرد.

سخنگوی طالبان گفت: شرایط کنونی ناشی از اقدامات دولت کابل است که در روز دوم عید اعلام جنگ کرد، در حالی که ما عملیات را متوقف کرده و صد‌ها زندانی را نیز آزاد کرده بودیم.

وی ادامه داد: اکنون همه اوضاع افغانستان را مشاهده می‌کنند که ایالت‌ها تقریبا بدون جنگ به مجاهدین ملحق می‌شوند. اکنون سرعت پیوستن و استقبال از مردم شتاب گرفته است. این در حالی است که سخنگوی طالبان از توصیف حوادث کنونی به عنوان تنش زایی از سوی جنبش طالبان خودداری می‌کند.

نظر شما