شناسهٔ خبر: 48926467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

همزمان‌ با پایان حضور دیپلماتیک انگلیس در كابل

دومین شهر بزرگ افغانستان به دست طالبان افتاد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:  طالبان امروز (یکشنبه) جلال آباد ، مرکز استان ننگرهار در افغانستان را تصرف کردند.
 جلال آباد ، واقع در قسمت شرقی افغانستان ، یکی از دو شهر بزرگ کشور بود که به همراه پایتخت کابل، تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده بود.
یک قانونگذار افغان  گفت که طالبان پس از مذاکره با بزرگان در مورد تسلیم، شهر را تصرف کردند. احمد ولی ، ساکن این شهر،گفت: ما با پرچم‌های سفید طالبان در سراسر شهر بیدار شدیم. آنها بدون جنگ وارد شدند.سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتر ویدئویی را به اشتراک گذاشت و در توضیحات نوشت: "استقبال ساکنان جلال آباد از مجاهدین."
جلال آباد یکی از دو شهر بزرگ بود که همراه با پایتخت کابل تحت کنترل دولت افغانستان باقی مانده بود. مرکز استان ننگرهار در ۱۱۸ کیلومتری کابل قرار دارد. گزارش‌های مختلف اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که طالبان می تواند پایتخت را در چند هفته آینده تصرف کند.
افزایش حملات طالبان در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور صورت گرفت و پیشروی آنها باعث شد واشنگتن در اوایل هفته اعزام مجدد حدود ۳۰۰۰ سرباز را اعلام کرد و جو بایدن ، رئیس جمهور ، در بیانیه ای آن را به ۵۰۰۰ نفر افزایش داد.
این در حالی است كه روز شنبه هم در ادامه پیشروی‌های سریع طالبان،نیروهای طالبان وارد شهر استراتژیک مزار شریف در شمال افغانستان شده و کنترل این شهر را در دست گرفتند.
از سوی دیگر انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرد و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد. تخلیه سفارت انگلیس در حال انجام است زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند. سر لوری بریستو، سفیر انگلیس تا عصر دوشنبه از افغانستان خارج می شود.
در ابتدا ، وزارت خارجه انگلیس می خواست برخی از مقامات خود از جمله بریستو را در فرودگاه کابل نگه دارد، اما به دلیل تهدید به تصرف این فرودگاه توسط طالبان، این برنامه‌ها بازنگری شد.
بایدن: به طالبان هشدار دادیم
رئیس جمهور آمریکا ضمن دفاع از تصمیم خود برای خروج از افغانستان، به طالبان نسبت به هرگونه هدف قرار دادن آمریکایی‌ها هشدار داد.
جو بایدن، در بیانیه‌ای از تصمیم اخیر خود برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان دفاع کرد.وی گفت: "من چهارمین رئیس جمهوری هستم که در دوره او نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور دارند و نمی‌گذارم این جنگ به رئیس جمهور پنجم به ارث برسد. "بایدن ادامه داد: ماندن ما برای یک یا ۵ سال دیگر در افغانستان فرقی نخواهد داشت وقتی ارتش این کشور نتواند بر خاک خود سلطه داشته باشد.حضور بی‌پایان آمریکا در درگیری‌های داخلی کشورها گزینه مقبولی برای من نیست.
بایدن همچنین از افزایش تعداد نیروهای آمریکایی اعزامی به افغانستان برای مشارکت در ماموریت تخلیه کارکنان سفارت و غیرنظامیان افغان به ۵۰۰۰ نیرو خبر داد و گفت که پس از مشورت با تیم امنیت ملی خود ، تصمیم گرفت "حدود پنج هزار" سرباز آمریکایی ، یا دو هزار نفر بیشتر از تعداد برنامه ریزی شده به منظور اطمینان از خروج منظم و امن از افغانستان اعزام کند و توضیح داد که این سربازان برای سازماندهی تخلیه و پایان ماموریت آمریکایی در افغانستان پس از بیست سال عملیات میدانی مستقر می‌شوند.رئیس جمهور آمریکا همچنین به طالبان هشدار داد تا مانع این ماموریت نشود و گفت: به نمایندگان طالبان در دوحه گفته‌ایم هر گونه قدامی که ماموریت و نیروهای ما را در خطر قرار دهد با واکنش "سریع و شدید" آمریکا روبرو خواهد شد.وی افزود: "من از وزیر امور خارجه آمریکا خواستم که از اشرف غنی، رئیس جمهور و دیگر رهبران افغانستان در تلاش برای جلوگیری از جنگ و دستیابی به توافق با طالبان حمایت کند و به نیروهای مسلح و اطلاعات آمریکا دستور دادم که در برابر تهدیدهای تروریستی آینده در افغانستان هوشیار باشند."بایدن در پایان تأکید کرد "توافقی که رئیس جمهور سابق آمریکا ( دونالد ترامپ) منعقد کرد و از او به ارث رسید، طالبان را در موقعیتی قرار داد که از سال ۲۰۰۱ برای آنها قوی‌ترین سطح نظامی است."

 تخلیه سفارت آلمان در کابل
آنگرت کرامپ کارنبائر، وزیر دفاع آلمان، اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور به تخلیه سفارت آلمان در کابل و کارکنان آن کمک می‌کند.
این مقام عالی‌رتبه نظامی آلمان در بیانیه‌ای گفت این وزارتخانه «نخستین سری از سربازان خود را هرچه‌زودتر برای این کار بسیج خواهد کرد».
خانم کرامپ کارنبائر با بیان اینکه «وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان بدتر می‌شود»، گفت ارتش وی به وزارت امور خارجه در بازگرداندن شهروندان آلمانی و تخلیه پرسنل افغان «که به حمایت آلمان نیاز دارند» کمک خواهد کرد.
وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و تنها اظهار داشت «آوردن کسانی که نیاز به حمایت دارند به آلمان، اکنون در اولویت نخست قرار دارد.»











 

برچسب‌ها:

نظر شما