شناسهٔ خبر: 48912492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

از صندلی خالی آمریكا عبرت بگیرید

انتشار دادن یك عكس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این كشور در تهران واكنش بسیاری از مردم و مقامات كشورمان را به همراه داشت

صاحب‌خبر -

شیما احمدی- انتشار دادن یک عکس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این کشور در تهران واکنش بسیاری از مردم و مقامات کشورمان را به همراه داشت
روز چهارشنبه بود که صفحه سفارت روسیه در حساب توییتری خود تصویری را منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود.
سفارت روسیه در توضیحات این عکس نوشته بود: محل تصویر همان جایی است که سران سه کشور (انگلیس، آمریکا و شوروی) پس از اشغال ایران توسط متفقین و در جریان کنفرانس تهران در سال 1943 دیدار داشته و عکس یادگاری گرفتند.
در تصویر جدیدی که توسط سفارت روسیه منتشر شده است یک صندلی خالی به چشم می خورد که مربوط به کشور آمریکاست و انتشار این تصویر ، خواسته یا ناخواسته این پیام را به مردم ایران می‌رساند که آن‌ها می‌خواهند در دشمنی با مردم ایران شریک و همراه شوند
چند ساعت پس از انتشار این عکس بود که مقامات ایرانی به آن واکنش نشان دادند.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود نوشت:
«اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‏هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر این صورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»
امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی دولت رئیسی هم به این موضوع واکنش نشان داد و در در توئیتی نوشت: اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی مکدر کرده است و نشان‌دهنده بی‌توجهی به آداب دیپلماتیک و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع این خطا ضرورت دارد.
نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این تصویر نوشت: «‏صندلی خالی آمریکا بین سفرای روسیه و انگلیس، گویای خیلی چیزهاست. ساده ترینش آنکه در دوران پس از انقلاب، هرکس پایش را از گلیمش برای ملت ایران درازتر کند صندلیش خالی می شود. حالا این دو هم خود دانند. وزارت خارجه البته باید هر چه سریعتر به مسئولیت خود عمل کند.»
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در توئیتی نوشت: «سفیر انگلیس با رفتن به مهمانی سفیر روسیه می‌خواهد بگوید که ⁧روسیه‬⁩ و ⁧‫انگلیس‬⁩ منهای آمریکا در موضوع ایران با هم هستند. آن‌ها از صندلی خالی آمریکا در ایران عبرت بگیرند. باید با هر دو سفیر قاطعانه برخورد شود تا بفهمند ایران امروز جای این ژست‌ها و نمایش‌های توخالی نیست».
اما سفارت روسیه در تهران روز پنجشنبه با انتشار پیامی تويیتری سعی کرد التهابات ایجاد شده را تا حدی کاهش دهد
در این پیام آمده است: «با توجه به واکنش‌های صورت گرفته به عکس ما، لازم به یادآوری است که این تصویر هیچ محتوای ضد ایرانی ندارد. قصد ما این نبود که احساسات مردم کشور دوست، ایران را جریحه‌دار کنیم.»
در ادامه پیام سفارت روسیه در تهران آمده است: « تنها معنای آن عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در طول جنگ جهانی دوم بود. ایران دوست و همسایه ماست و به تقویت روابط مستحکم مبتنی بر احترام متقابل ادامه خواهیم داد.»

بهتر است که سفیران کم‌ تجربه ادای پدرانشان را در نیاورند؛ نه انگلیس بریتانیاست و نه روسیه،اتخاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ایران، عصر پهلوی است.
جمهوری اسلامی ایران امروز در جایگاهی از قدرت قرار گرفته است که امنیت منطقه را در دست داشته و تمامی کشورها به قدرت ایران معترفند به گونه ای که انگلیسی ها برای آزاد سازی نفت کش های خود به ایران التماس می کنند و افسران آمریکایی پس از دستگیری گریه می کنند. پس انتشار دهندگان این عکس بدانند که جمهوری اسلامی ایران همانطور که دست متجاوز آمریکایی را از کشور خود قطع کرد توانایی قطع دست تمامی کسانی که به این آب و خاک چشم دوخته اند را نیز داراست



نظر شما