شناسهٔ خبر: 48911253 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

خواص روغن رزماری و مضرات احتمالی آن

صاحب‌خبر - روغن رزماری می تواند مناسب ترین گزینه طبیعی برای افرادی باشد که موهای خود را به دلایلی مانند عفونت ها، واکنش سیستم های ایمنی، افزایش سن، تغییرات هورمونی و دلایل ارثی و ژنتیکی از دست می دهند.

این روغن از برگ های گیاه رزماری استخراج می شود. رزماری یک گیاه شناخته شده در آشپزی و دارای اثرات شفابخش است. این گیاه چوبی، بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. رزماری مانند پونه کوهی، نعناع و دارچین، اغلب به شکل روغن ضروری یافت می شود.

این گیاه معطر بومی مناطق مدیترانه ای است و برگ هایی تولید می کند که روغن رزماری از آن ها استخراج می شود. بر اساس برخی شواهد علمی، رزماری ممکن است برای بافت عصبی مفید باشد. کارنوسیک اسید، یک ماده فعال در گیاه رزماری است که در یک مطالعه نشان داده شد که آسیب بافت و عصب را درمان می کند. این توانایی برای التیام بافت های عصبی و شادابی اعصاب پوست سر شود که به نوبه خود احتمالاً رشد مو را افزایش دهد.

رزماری یکی از اعضای خانواده نعناع، Rosmarinus officinalis، یک درختچه با برگ های بسیار معطر است که بیشتر به دلیل استفاده در غذاهای سنتی به عنوان چاشنی، طعم دادن به گوشت بره، بوقلمون، مرغ و غیره شناخته شده است. مردم باستان مانند مصری ها، رومی ها، عبری ها و یونانی ها رزماری را مقدس می دانستند، زیرا اغلب به عنوان گیاهان شفا دهنده در این فرهنگ های باستانی شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفت.


روغن رزماری چیست؟
مشخصات شیمیایی روغن رزماری بسیار متنوع است. این روغن شامل ترکیبات شیمیایی سینئول و آلفا پینن می باشد که عموماً به دلیل خاصیت تجدید کنندگی شناخته شده اند.

پینن و کافور موجود در روغن رزماری، مونوترپن هایی هستند که موجب دفع حشرات هستندمی شوند. این عناصر شیمیایی همچنین باعث تأثیرات مثبتی بر روحیه و اعصاب خواهند شد. شما می توانید برای آروماتراپی با این روغن، آن را با روغن مرکبات مانند روغن پرتقال، روغن لیمو و روغن اسطوخودوس اصل یا روغن گل یاس که جزو روغن های معطر محسوب می شوند ترکیب کنید.

اگر به دنبال رایحه ی دلپذیر چوبی و گرم هستید، می توانید روغن رزماری را با روغن هایی مانند روغن سرو و روغن کندر ترکیب کنید.

خواص روغن رزماری برای سلامتی
در ادامه به برخی از خواص روغن رزماری که به اثبات علمی رسیده اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

۱- تحریک افزایش رشد مو
ریزش مو عزت نفس را تضعیف کرده و برای افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، درمان آن می تواند مسئله ای چالش برانگیز باشد. با این حال، برخی از محققان روغن رزماری را برای تشویق رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو توصیه می کنند. یکی از رایج ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود. اگرچه ممکن است این عارضه بر خانم ها نیز تأثیر داشته باشد. روغن رزماری با جلوگیری از آسیب های جانبی تستوسترون به فولیکول های مو، که علت اصلی این بیماری است، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند.

۲- تسکین التهابات و دردها
در طب عامیانه، گیاه رزماری به عنوان یک مسکن خفیف استفاده می شود. در یک مطالعه دو هفته ای، افرادی که دچار درد شانه شده اند، طب فشاری با روغن رزماری را به مدت ۲۰ دقیقه، دو بار در روز دریافت کردند. ۳۰ درصد افراد بعد از مدتی کاهش درد را تجربه کردند اما کسانی که به تنهایی از طب فشاری استفاده کردند فقط ۱۵ درصد کاهش درد داشتند.

۳- بهبود عملکرد مغز
تحقیقات نشان می دهد که استنشاق روغن رزماری به جلوگیری از تجزیه استیل کولین در مغز که در تفکر و اندیشیدن، تمرکز و حافظه انسان نقش مهمی دارد، کمک می کند. در یونان باستان و تمدن روم، اعتقاد بر این بود که رزماری و عصاره آن حافظه را تا میزان بسیاری تقویت می کند.

تحقیقات انجام شده، نشان دهنده این بود که استنشاق روغن رزماری و سایر انواع روغن های ضروری ممکن است عملکرد مغز را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، بهبود بخشد. اما به خاطر داشته باشید که همچنان تحقیقات بیشتری در این رابطه نیاز است.

۴- توانایی از بین بردن یا کاهش دهنده استرس
عوامل زیادی از جمله آزمون های مدرسه، مشکلات زندگی، بیماری ها، بی خوابی و … را ممکن است می توانند باعث ایجاد استرس در سنین مختلف شوند. استنشاق روغن رزماری می تواند به کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در هنگام مشکلات کمک کند. گفته می شود تنفس روغن رزماری موجب کاهش تپش قلب در زمان استرس می شود. از آنجا که افزایش ضربان قلب نشان دهنده استرس و اضطراب کوتاه مدت است، روغن رزماری به طور طبیعی می تواند با کاهش ضربان تند قلب، استرس را از بین می برد. طبق تحقیقات انجام شده استشمام روغن رزماری کورتیزول بدن را کاهش دهد.

افزایش سطح کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تا حد چشم گیری کاهش دهد، به علاوه موجب تشدید بی خوابی شده و باعث تغییر نامطلوب در خلق و خوی شود و بسیاری مشکلات احتمالی دیگر را نیز ممکن است به دنبال داشته باشد که استنشاق و مصرف روغن گل رز منجر به جلوگیری از این مشکلات احتمالی خواهد شد.

۵- افزایش سطح گردش خون در بدن
کاهش گردش خون در بدن به خصوص در ناحیه دست ها و پاها بسیار رایج است. در صورت بروز این مشکل، روغن رزماری تا حدودی می تواند انتخابی مناسب برای درمان آن باشد. در یک مطالعه، یک خانوم مبتلا به بیماری رینود که در آن گردش خون دچار اختلال می شود، دستان خود را با مخلوط روغن رزماری ماساژ داد و پس از مدتی استفاده، متوجه شد که این روغن بیشتر از یک روغن خنثی بر گرم شدن انگشتانش تاثیر می گذارند. این اثرات با تصویربرداری حرارتی نیز تأیید شده است.

چنانچه به بیماری رینود مبتلا هستید، رگ های خونی در انگشتان دست و پا هنگام سرد شدن یا استرس منقبض می شوند و باعث می شود رنگ آنها از بین رفته، حالت کبودی پیدا کرده و سرد شوند. روغن رزماری با توانایی گسترش رگ های خونی و گرم کردن و افزایش دمای خون شما به راحتی به انگشتان دست و پا رسیده و آن ها را از این مشکل رها کند. تحقیقات و مطالعات بیشتری برای تأیید این اثرات لازم است، اما مصرف روغن رزماری ممکن است یک آزمایش ارزشمند و کم هزینه و بی دردسر باشد.

۶- افزایش روحیه شادابی و نشاط
روغن رزماری معمولاً برای از بین بردن فشارهای روانی و خستگی و بی حالی در طب عامیانه استفاده می شود. در مطالعات و تحقیقاتی، افرادی که روغن رزماری را استنشاق کردند، در مقایسه با افرادی که بوییدن روغن پلاسبو را تجربه کردند، حدود ۳۰ درصد احساس طراوت روحی بیشتری و حدود ۲۵ درصد احساس خواب آلودگی کمتری داشتند.

این افزایش هوشیاری در اثر مصرف روغن رزماری، با تغییرات امواج مغزی و افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون مطابقت دارد. استفاده از اسانس رزماری رقیق شده با روغن حامل دیگری به صورت مستقیم بر روی پوست شما ممکن است مزایا و فواید مشابهی داشته باشد، زیرا از این طریق می تواند به راحتی به عصب های مغز شما رسیده و تاثیر مستقیم بگذارد.

در طی تحقیقات و مطالعات دیگری، استفاده از اسانس رزماری رقیق شده با روغن حامل بر روی پوست باعث شد تا ۳۵ فرد بعد از ۲۰ دقیقه زمان طی شده از مصرف روغن رزماری در مقایسه با کسانی که از داروهای شیمیایی استفاده کردند، احساس هوشیاری، انرژی، نشاط و تمرکز بیشتری کنند. با این حال، باز هم گفته می شود که تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تأیید این نتایج به دست آمده مورد نیاز است.

۷- کاهش التهابات و درد در مفاصل
شواهد اولیه به دست آمده نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافت در مفاصل که منجر به تورم، درد و گرفتگی در مفاصل می شود، کمک کرده و با مهار انتقال گلبول های سفید به بافت های آسیب دیده و ملتهب و انتشار مواد شیمیایی التهابی مبارزه کند. هنگامی که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، سه بار در هفته ماساژ زانو ۱۵ دقیقه ای با استفاده از روغن رزماری را انجام می دادند، در طی گذشت دو هفته ۵۰ درصد از درد و التهابات زانو هایشان کاهش می یافت.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در طی آن سیستم ایمنی بدن شما به بافت هایی مانند زانو و سایر مفاصل حمله می کند و باعث آسیب به دیواره مفاصل و ایجاد التهاب در آن ها می شود. با این حال در این رابطه نیز تحقیقات بیشتری لازم است.

۸- دفع حشرات
برای جلوگیری از حشرات مضر که ممکن است شما را نیش بزنند و یا به باغ شما حمله کند، روغن رزماری می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی و بی ضرر در مقایسه با محصولات شیمیایی، بهترین گزینه باشد.

هنگامی که یک سم آفت کش بر پایه رزماری، EcoTrol، روی گیاهانی مانند گوجه فرنگی گلخانه ای پاشیده شد، میزان کنه های عنکبوتی را بدون آسیب رساندن به گیاهان تا 52 درصد کاهش داد. روغن رزماری همچنین می تواند به دفع برخی حشرات مکنده خون که می توانند ویروس ها و باکتری های مضر را انتقال دهند، کمک کند.

هنگامی که روغن رزماری با 11 روغن ضروری دیگر برای این موضوع مقایسه شد، طولانی ترین اثر دفع کننده بر روی پشه های Aedes aegypti، که ویروس زیکا را گسترش می دهند، داشت. رقیق شدن 12.5 درصد روغن رزماری با روغن های حامل دیگر، 100 درصد پشه ها را به مدت 90 دقیقه دفع خواهد کرد.
 

دیگر خواص روغن رزماری
دانشمندان در حال بررسی و مطالعات بیشتری بر دیگر خواص روغن رزماری هستند، اما تحقیقات و مطالعات نمونه های انسانی فاقد آن است. در تحقیقات انسانی روغن های ضروری را از طریق استنشاق یا استفاده موضعی آزمایش می کنند که بر روی برخی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، در برخی از مطالعات بر روی حیوانات، روغن رزماری را به صورت خوراکی آزمایش می کنند، اما این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا روغن های اساسی نباید بلعیده شوند.

با این حال، طی مطالعات انجام شده و به اثبات رسیده، روغن رزماری ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

مبارزه با سرطان: روغن رزماری دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که مطالعات و آزمایش های به اثبات رسیده در این رابطه، نشان می دهد که ممکن است با سلول های سرطانی مبارزه کند.

حفظ سلامت کبد و گوارش: مطالعات انجام شده بر روی حیوانات در این خصوص، نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است باعث افزایش ترشح در صفرا شود که این امر در هضم چربی های بدن بسیار مهم است و مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی موجود در بدن را برای محافظت از کبد و گوارش فعال می کند.

جلوگیری از مسمومیت های غذایی: روغن رزماری می تواند از رشد و تکثیر برخی از گونه های باکتری که باعث مسمومیت های غذایی می شوند جلوگیری کند. این امر مستلزم استفاده از مقادیر بسیار دقیق از روغن رزماری برای مواد غذایی است. ترجیحا این کار را در محیط خانه آزمایش نکنید.

کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بر بدن : روغن یا اسانس رزماری و یا سایر اسانس ها ممکن است اثرات نامطلوب برخی آنتی بیوتیک ها را تا میزانی کاهش دهند. این جریان ممکن است دوز کمتری از این داروها را مجاز کند و عوارض جانبی آن ها را کاهش دهد.

افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی: روغن رزماری و سایر اسانس ها ممکن است دیواره سلولی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را تضعیف کنند که نه تنها به آن ها آسیب می رسانند بلکه مانع از ورود آنتی بیوتیک ها به آن ها می شوند.

البته دقت کنید تمام این فوایدی که برای روغن رزماری ذکر شده در واقع برای روغن رزماری اصل و خالص می باشد و قطعا محصولات تقلبی تاثیر گذاری ندارند. برای خرید روغن رزماری اصل میتوانید از طریق فروشگاه های معتبر مانند بکرینا اقدام کنید.

نحوه مصرف روغن رزماری
روغن رزماری را می توان به دو صورت استنشاق و یا به صورت موضعی مصرف کرد. این روش ها برای استفاده مانند دیگر روغن ها بستگی بر میزان استفاده آن ها دارد، بنابراین شما فقط لازم است چند قطره از آن را استفاده کنید.

برخی بطری های کوچک حاوی روغن رزماری که به فروش می رسند، دارای قطره چکان پلاستیکی است که اندازه گیری مقدار استفاده از روغن را راحت و آسان می کند. اگرچه برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که بلعیدن یا مصرف روغن های ضروری آن ها کاملا بی خطر است، اما شواهد علمی به اثبات رسیده در این مورد وجود ندارد به ویژه در بلند مدت روغن های اساسی هرگز نباید بلعیده شوند یا به صورت خوراکی مصرف شوند.

در این جا چند دستورالعمل راحت برای روش استنشاق یا استفاده موضعی به صورت مستقیم برای پوست را ذکر می کنیم:
  • ساده ترین و راحت ترین راه برای کاربرد روش استنشاقی از روغن رزماری این است که درب بطری حاوی روغن رزماری را باز کرده و عطر آن را نفس بکشید. در صورت استفاده دوره ای و منظم به این صورت از روغن رزماری، می توانید چند قطره را روی پارچه یا دستمال بچکانید و آن را در نزدیک به صورت خود نگه دارید.

    بسیاری از مردم از دستگاه های آروماتراپی استفاده کرده که آن ها عطر روغن های ضروری را در هوای اطراف و محیط پخش می کنند. در این صورت خطرات احتمالی را در برخی افراد با شرایط خاص ممکن است به دنبال داشته باشد که بهتر است از قرار دادن دستگاه پخش کننده (دیفیوزر) در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید، زیرا تشخیص میزان تنفس آن ها بسیار دشوار است.

    هنگامی که روغن رزماری و سایر روغن های ضروری دیگر را روی پوست خود به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می دهید، به راحتی جذب پوست شده و وارد جریان خون در آن ناحیه می شوند.

    البته به خاطر داشته باشید که به طور کلی توصیه می شود اسانس ها و روغن های ضروری را برای استفاده بر روی پوست به صورت مستقیم، با روغن های حامل خنثی و مناسب مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این جریان به جلوگیری از تحریک و التهابات احتمالی پوست شما و تبخیر زود هنگام روغن از روی پوست کمک می کند.

    پس از رقیق شدن روغن رزماری با روغن حامل مناسب، روغن را به قسمت های مورد نظر بدن خود که دچار درد، التهابات و گرفتگی عضلات شده اید ماساژ دهید. در این مرحله باید روغن را بر سطح پوست خود به آرامی ماساژ دهید. این امر باعث افزایش سیل و گردش خون و جذب روغن در آن ناحیه می شود.

هشدار هایی در رابطه با مصرف روغن رزماری
  • ممکن است روغن رزماری نیز مانند بسیاری از روغن ها موجب حساسیت احتمالی در برخی نواحی از پوست شود.

    توجه داشته باشید این روغن را دور از دسترس کودکان آن را نگه دارید.
    اگر باردار، شیرده یا تحت مراقبت های پزشک هستید، لازم است که با پزشک خود قبل از استفاده آن مشورت کنید.

    از تماس با چشم، درون گوش و نواحی حساس بدن تا حد امکان خودداری کنید. همچنین لازم به ذکر است که هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه روغن رزماری برای ریزش مو در دوران کودکی تاثیر گذار است یا استفاده از آن برای پوست سر کودکان کاملا بی خطر است، وجود ندارد. پس بهتر است، استفاده از آن برای کودکان احتیاط شود.

    مطالعات نشان می دهند که این روغن می تواند با بهبود تمرکز و حافظه، مبارزه با ریزش مو، تسکین درد و التهاب، دفع حشرات خاص و آزار دهنده و کاهش استرس، سلامت شما را تقویت بخشد.

    اگر می خواهید روغن رزماری را امتحان کنید، کافی است آن را استنشاق کرده یا مقداری از آن را با روغن حامل مناسبی رقیق کنید و به صورت موضعی بر سطح پوست استفاده کنید. به یاد داشته باشید کهاین روغن بسیار غلیظ است، بنابراین شما فقط به چند قطره از آن برای مصرف نیاز دارید.
منبع :
https://www.healthline.com/nutrition/rosemary-oil-benefits
https://www.intrepidmentalhealth.com/blog/8-ways-that-rosemary-can-improve-your-mental-emotional-and-physical-well-being
 

برچسب‌ها:

نظر شما