شناسهٔ خبر: 48910023 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا

از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد/ اعمال منع تردد از ظهر فردا تا ۵ شهریور/ قطعی شدن خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن/ کاهش صف در داروخانه‌ها با افزایش تعداد داروخانه‌های کرونایی تا ۳۰۰ داروخانه

با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد که از جمله آن‌ها تعطیلی از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه سی ام مردادماه است؛ تعطیلاتی که باید منتظر ماند و دید چگونه اعمال خواهد شد؛ پیش از تعطیلات تاسوعا و عاشورا و تا بعد از آن.

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعی
بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه سی ام مردادماه تعطیل اعلام شد.

به گزارش «تابناک»؛ با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد که از جمله آنها تعطیلی از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه است؛ تعطیلاتی که باید منتظر ماند و دید چگونه اعمال خواهد شد؛ پیش از تعطیلات تاسوعا و عاشورا و تا بعد از آن.

پیش از این، پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل پیک پنجم از سوی وزیر بهداشت مطرح شده و رای نیاورده بود؛ تعطیلاتی که بسیاری بر این باورند که جز ضرر و زیان ندارد، چون تنها کارمندان دولت مشمول آن می‌شوند و شامل کارمندان و شاغلان بخش خصوصی نیست و از آن مهم تر، به شکل گیری موج سفر در کشور منجر می‌شود که معنا و نتیجه اش، شدت بخشیدن به بحران کروناست.

این در حالی است که اگر تعطیلات "جامع" باشد و اعمال شود، بی شک تاثیر بسزایی در کنترل بیماری و شیوع ویروس در کشور خواهد داشت. تجربه‌ای که در بسیاری از کشور‌ها به دست آمده و نشان داده که اگر قرنطینه سراسری یا ورای آن، لاک داون اعمال گردد، شیوع بیماری به سرعت رو به کاهش خواهد گذاشت. تعطیلاتی که شامل پاساژها، رستوران ها، بانک‌ها و همه مشاغل ریز و درشتی می‌شوند که فعالیتشان به گردش ویروس کمک می‌کند.

البته جزییات تصمیم امروز مشخص نیست، اما از آنجا که تعطیلات برای روز‌های پیش روی برنامه ریزی شده، بی شک باید چشم انتظار شکل گیری موج بزرگی از مسافرت‌ها باشیم که در پی خواهد داشت. اتفاقی تجربه شده که برای جلوگیری از وقوع آن می‌بایست از همین امروز محور‌های مواصلاتی در کشور را مسدود کرد.
 
از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد

مهار شیوع کرونا نیازمند یک عزم و اجماع ملی است


آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه برای کنترل و توقف شیوع کرونا حتما باید یک عزم و اجماع ملی ایجاد شود، گفت: همه بخش‌های دولتی و غیردولتی، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و همه آحاد مردم باید برای کنترل وضعیت شیوع این ویروس خطرناک، هماهنگ و هم‌صدا باشند.

وی افزود: برای ایجاد این هم‌صدایی و هماهنگی باید با تبیین و تشریح ابعاد مختلف این معضل هم در ایران و هم در دیگر کشورها، مردم را برای مقابله همه‌جانبه و قاطع با کرونا آماده کرد.
 
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمان و ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت جهادگونه و فداکارانه مدافعان سلامت، اظهار داشت: پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد. همچنین باید نسبت به ترمیم و تقویت بدنه کادر درمان از نیرو‌های دانشگاهی، نیرو‌های هلال احمر، نیرو‌های مسلح، نیرو‌های داوطلب و توانمند بسیجی، حوزویان و از عموم داوطلبان مردمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم خدمات کادر درمانی دچار وقفه و اختلال شود.

وی اقدام ضروری و مهم بعدی را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان و ضمن اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن، گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دوز دیگر، واکسن تامین شود.
 
رئیسی با بیان اینکه بسنده کردن به تدوین و اعلام پروتکل‌های بهداشتی به تنهایی کافی نیست، گفت: باید برای لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، الزاماتی تدوین و اجرا شود، چون رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو حقوق اجتماعی عامه مردم است و اگر کسی این دستورها را رعایت نکند و باعث بیماری مردم شود، به حقوق آن‌ها تعدی کرده است.

وی همچنین بر لزوم مراقبت شدیدتر از تردد‌های مرزی و جلوگیری از تردد‌های غیرمجاز تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده لازم، اما ناکافی بوده و باید بر رعایت ضوابط بهداشتی در تردد‌های مجاز نیز نظارت دقیق و موثر انجام شود.
 
رئیس جمهور برنامه‌ریزی برای کاهش مراجعات به ادارات و سازمان‌ها را از دیگر اقدامات لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: همه سازمان‌ها، ادارات، اصناف، اتحادیه‌ها و دیگر نهاد‌هایی که مراجعات مردمی دارند، برنامه‌ریزی و طراحی‌های لازم برای کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات در فضای دیجیتال را نه صرفا برای این ایام، بلکه برای بلندمدت انجام دهند و ارائه خدمات غیرحضوری از تاکیدات دولت است.

او در ادامه به موضوع تامین دارو‌های خاص برای بیماران کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بازدیدی که روز پنجشنبه از یکی از داروخانه‌ها داشتیم، مقرر شد دارو‌های مورد نیاز طی روز‌های آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم؛ ضمن اینکه لازم است نظارت لازم بر روند توزیع در این داروخانه‌ها صورت بگیرد.

رئیسی تقویت و افزایش اختیارات روسای ستاد‌های استانی مقابله با کرونا را از دیگر تصمیمات جلسه امروز برشمرد و گفت: مقرر شد اختیارات استانداران به عنوان روسای ستاد‌های استانی متناسب با الزامات مهار شیوع بیماری در استان‌های مختلف افزایش یابد تا دست ایشان برای اعمال قوانین و مقررات بازتر باشد.

وی تاکید کرد: هر فردی از آحاد اجتماع باید ابتدا خودش را مخاطب اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی بداند. مهار شیوع کرونا در کنار تلاش‌های جهادگونه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، عزم و همکاری همگانی مردم و نهاد‌ها و دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم به امید خدا شاهد کاهش جدی ابتلا و به صفر رسیدن تعداد قربانیان ناشی از کرونا باشیم.
 

تعطیلی شامل همه اصناف، ادارات و بانک هاست


دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس تصمیم امروز، از ساعت ۱۲ ظهر فردا (یکشنبه) لغایت ساعت پایان کار روز شنبه هفته آتی، کلیه اصناف، ادارات، بانک‌ها به جز اصناف ضروری (مشاغل گروه ۱) تعطیل هستند.
 
وی با تاکید بر لغو مجوز‌های صادر شده قبلی برای تردد، افزود: در این ایام منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد کامل اعمال خواهد شد و نباید ترددی به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و ... صورت گیرد. تدبیر دیگری که در این خصوص اندیشیده شده، جریمه متخلفان و دو برابر شدن آن در صورت عدم پرداخت تا یک ماه است.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۵ مرداد تا جمعه ۵ شهریور ماه منع تردد بین استانی در سراسر کشور و تمامی جاده‌ها و تمام مجوز‌های صادر شده برای تردد لغو خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضمانت اجرایی این تعطیلی گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر با شدت و قدرت وارد عمل شوند و در صورت تخلف اعمال جریمه کنند که در این زمینه دادستانی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی وارد عمل خواهند شد؛ ضمن اینکه مقرر شد عزاداری‌های ایام محرم در فضا‌های بسته ممنوع و در مورد راه اندازی دسته‌های عزاداری، برگزار کنندگان اعمال قانون می‌شوند.
 
تابناک اجتماعی

نظر شما