شناسهٔ خبر: 48903729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عراقچی خطاب به جانسون: انگلیس نمی‌تواند به جای پرداخت بدهی‌ 40 ساله به ایران، باج خواهی کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در واکنش به توئیت بوریس جانسون تصریح کرد که انگلیس نمی‌تواند به جای پرداخت بدهی‌اش به ایران، اقدام به باج خواهی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (شنبه) به توئیت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: انگلیس تلاش می‌کند برای پرداخت بدهی های خود به ایران، که بیش از ۴۰ سال به طور غیرقانونی نگاه داشته است، از ایران باج خواهی کند. 

وی تصریح کرد:این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. 

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: از نظر ما هنوز توافق پابرجا است. زمان آن رسیده که انگلیس کار درست را انجام دهد و اجازه ندهد آمریکا این تبادل انسانی را تخریب کند.

 

 

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در توئیتی خواستار آزادی هر چه سریع‌تر انوشه آشوری شد.

گفتنی است،«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیرور (جمعه) هم در توئیتی خطاب به «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نوشت: آقای دومینک راب شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که توافق برای آزادی ۱۰ زندانی از جمله انوشه آشوری - هفته‌ها پیش به سرانجام رسید - اما دوستان شما در واشنگتن مانع آن شدند.

وی افزود: آشوری و ۹ نفر دیگر توسط آمریکا برای اهداف سیاسی به گروگان گرفته شده‌اند. امیدوارم این موضوع را برای مردم خود تشریح کنید.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی مذاکره کننده در وین ۲۶ تیر ماه در توئیتی درباره مذاکرات احیای برجام و بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و انگلیس با بیان این‌که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند و این اقتضای هر دموکراسی است، افزود: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می‌باشد - با برجام را متوقف کنند. 

عراقچی ادامه داد: تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن،‌ باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود. ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند. (بیشتر بخوانید)

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز بعد در توئیتی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره این‌که با ایران در خصوص تبادل زندانیان توافقی حاصل نشده، نوشت: حیرت آور است که آمریکا این واقعیت ساده را منکر می‌شود که درباره زندانیان و بازداشت شدگان توافقی حاصل شده است. حتی درباره نحوه اعلام عمومی آن.

وی افزود: تبادل بشردوستانه (زندانیان) و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها با آمریکا و انگلیس در وین و - جدا از برجام - مورد توافق قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر اعلام کرد که ایران همین امروز آماده انجام این کار و اجرایی کردن این توافق است.

انتهای پیام/

نظر شما