شناسهٔ خبر: 48901985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوضاع نابسامان افغانستان ؛

دستور به خروج دیپلمات ها از افغانستان

خبرگزاری صداوسیما

بسیاری از کشورهای غربی به دنبال خروج فوری دیپلمات هایشان از افغانستان هستند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز؛ از آنجا که اوضاع امنیتی افغانستان کم کم با پیشروی طالبان وخیم‌تر شده است، بسیاری از کشور‌های غربی در حال آماده شدن برای اعزام نیرو به این کشور به منظور تخلیه کارمندان سفارتخانه‌های خود از کابل پایتخت افغانستان هستند.

طالبان در روز‌های اخیر تسلط خود بر افغانستان را به سرعت گسترش داده است. تصرف قندهار و هرات، دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان در روز جمعه بیانگر این موضوع است. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد، این سازمان ساعت به ساعت در حال بررسی اوضاع امنیتی در افغانستان است، اما فعلاً برنامه‌ای برای تخلیه پرسنل خود از این کشور ندارد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، نیروهای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) روز جمعه در خصوص وخامت اوضاع در افغانستان و تخلیه کارمندان دیپلمات خود که در محل حضور دارند، بحث و گفتگو کردند.

آلمان پیش‌تر اعلام کرد، کارکنان سفارت خود را در کابل به کمترین حد ممکن محدود و اقدامات امنیتی در اطراف ساختمان سفارت را نیز تقویت خواهد کرد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز بار دیگر از اتباع خود خواست در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند. با این حال وزارت امور خارجه فرانسه مشخص نکرد آیا پاریس نیز قصد تخلیه سفارت خود را دارد یا خیر.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز روز جمعه درباره اوضاع امنیتی افغانستان جلسه اضطراری برگزار کرد. دانمارک و نروژ نیز اعلام کردند، سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل و تخلیه کارکنان دیپلمات خود را محقق خواهند کرد.

افزایش درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایت‌های مختلف افغانستان در چند روز اخیر، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است. گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از وُلُسوالی‌های (شهرستان‌های) افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.

 

قدردانی جانسون از دستاورد‌های ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان!

نخست وزیر انگلیس پس از نشست اضطراری اعضای کابینه با موضوع افغانستان گفت: بریتانیا می‌تواند به نقشی که در مدت بیست سال حضور در افغانستان داشته افتخار کند. بوریس جانسون مدعی شد، تلاش‌های نظامیان این کشور در افغانستان موجب شد در مدت طولانی از جانب القاعده حمله‌ای در غرب انجام نشود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6842703"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3192112/6842703?width=350&height=250"></script></div>

وی با بیان اینکه باید در مورد تحمیل اراده توسط اقدامات نظامی و جنگی در افغانستان واقع بین باشیم از انتقال شمار زیادی از کارکنان و اتباع این کشور از افغانستان خبر داد. پیش‌تر وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده بود ششصد نیروی نظامی را برای حفاظت از اماکن و اتباع انگلیسی و کارکنان محلی در افغانستان به این کشور اعزام می‌کند.

دولت انگلیس که در همراهی با امریکا در تهاجم به افغانستان نقش محوری داشت اکنون با انبوهی از انتقاد‌های داخلی و خارجی مواجه شده است و تلاش می‌کند بار انتقاد‌ها را بکاهد. (بیشتر بخوانید)

 

از بین بردن اسناد حساس در سفارت آمریکا

شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: به نظر می‌رسد زمان از بین بردن اسناد حساس در سفارت آمریکا در کابل فرا رسیده است.

در ادامه گزارش سی ان ان آمده است: در ماه ژوئن طالبان شروع به اشغال بخش‌های زیادی از افغانستان کرد. امروز آن‌ها بیش از نیمی از مراکز ولایت‌های این کشور را اشغال کرده اند. در همین حال آمریکا آماده می‌شود که به دیپلمات‌های خود بگوید که اسناد حساس را در سفارت امحاء کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6842516"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3192112/6842516?width=350&height=250"></script></div>

افزایش درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایت‌های مختلف افغانستان در چند روز اخیر، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است. گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از وُلُسوالی‌های (شهرستان‌های) افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.

 

قدردانی جانسون از دستاورد‌های ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان!

نظر شما