شناسهٔ خبر: 48900993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش مهمی از نشست سران در بغداد مربوط به تنش‌های منطقه است/ عربستان تمایل دارد به ایران نزدیک شود

کارشناس مسائل منطقه گفت: در آینده شاهد نشست سران منطقه هستیم که بخش‌های مهمی از این نشست مربوط به تنش‌های منطقه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران و دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست منطقه‌ای در بغداد، گفت: سفر فواد حسین به تهران در پی سفر آقای برهم صالح رئیس جمهور عراق برای شرکت در مراسم تحلیف آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت، بحث‌های زیادی در خصوص پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای صورت گرفته  و آقای برهم صالح رئیس جمهور عراق پیشنهاد یک دیدار منطقه‌ای سران کشور‌های منطقه در بغداد را ارائه داد که مورد قبول ایران قرار گرفت.

پیشرفت‌هایی در کاهش تنش میان تهران و ریاض  حاصل شده است

وی افزود: به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتفاق بسیار مهمی روی خواهد داد و آن اتفاق تشکیل یک نشست سران با شرکت ایران، عربستان، اردن و مصر باشد،  بخش‌های مهمی از این نشست مربوط به تنش‌های منطقه است، لذا بعد از اینکه عراق پیشنهاد میانجی گری بین ایران و عربستان را ارائه داد و مذاکراتی که از چهار ماه گذشته بین دو تیم امنیتی- سیاسی ایران و عربستان در بغداد صورت گرفت، به نظر می‌رسد یک سری پیشرفت‌هایی برای کاهش تنش میان تهران و ریاض به وجود آمده است.

هانی زاده تاکید کرد: در نشست آینده سران منطقه که احتمالا ایران هم شرکت خواهد کرد، به نظر می‌رسد راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به مناقشات منطقه‌ای ارائه خواهد شد، به ویژه اینکه نیرو‌های آمریکایی قرار است به زودی خاک عراق را ترک کنند و عدم حضور نیرو‌های آمریکایی از عراق ممکن است یک خلاء سیاسی ایجاد کند که باید این خلاء به صورت همگرایی کشور‌های منطقه پر شود تا عراق دچار بحران سیاسی نشود، لذا این نشست بسیار سازنده و امیدوار کننده خواهد بود.

ریاض به دنبال یک حاشیه امن منطقه‌ای برای خود است

وی درباره روابط ایران و عربستان، گفت: سعودی‌ها بعد از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا احساس کرده که چتر حمایتی خود را در آمریکا از دست داده‌اند، چراکه نگاه تیم جو بایدن نسبت به عربستان با نگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تفاوت دارد و ریاض احساس انزوای سیاسی می‌کند، به همین دلیل تمایل دارد که مشکلات خود را با ایران حل کند تا بتواند یک حاشیه امن منطقه‌ای برای خود ایجاد کند.

هانی زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد که عربستان تمایل دارد به ایران نزدیک شود و مشکلات خود را در منطقه حل کند، بسیاری از مشکلاتی که بین تهران و ریاض وجود دارد در نشست‌های اخیر ایران و عربستان در بغداد حل شده است، مسئله جنگ یمن اکنون در مدار بحث دو تیم ایران و عربستان در بغداد قرار دارد، اگر جنگ یمن به پایان برسد قطعا بسیاری از مشکلات منطقه حل خواهد شد.

عربستان تحت فشار آمریکا نماینده‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف رئیسی به ایران اعزام نکرد

کارشناس مسائل منطقه درباره عدم حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی علیرغم اینکه شنیده می‌شد قرار است در این مراسم حضور داشته باشند، گفت: سیاست عربستان درباره ایران هنوز شفاف نشده است، اما به هر حال مذاکرات بین تهران و ریاض ادامه دارد، عربستان مردد است و به دلیل فشار‌هایی که آمریکا به عربستان می‌آورد هنوز مشکلات ایران و عربستان کاملا حل نشده است.

وی افزود: عربستان باید سیاست مستقلی در رابطه با مسائل منطقه اتخاذ کند و به دلیل اینکه سیاست‌های خود را با آمریکا هماهنگ می‌کند، لذا این احتمال وجود دارد که تحت فشار آمریکا نماینده‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف آقای رئیسی به ایران اعزام نکرده باشد.

گفتنی است؛ فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده، بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه عراق با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، برگزاری "نشست کشور‌های همسایه عراق" را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفتگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

انتهای پیام/

نظر شما