شناسهٔ خبر: 48899967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاری رویترز

تعطیلی سفارتخانه های دانمارک و نروژ در کابل

به علت وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، کشورهای دانمارک و نروژ، سفارتخانه‌های خود را در کابل می‌بندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز از کپنهاگ، دانمارک و نروژ روز جمعه اعلام کردند به علت وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، فعلا سفارتخانه‌های خود را در کابل می‌بندند و کارکنان خود را از این کشور خارج می‌کنند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده است که طالبان روز جمعه با تحکیم سلطه خود بر افغانستان، کنترل دومین و سومین شهر بزرگ این کشور را در اختیار گرفت و سفارتخانه‌های غربی نیز آماده می‌شوند برای کمک به تخلیه کارکنان از پایتخت، نیرو اعزام کنند.

یپ کوفود Jeppe Kofod وزیر امور خارجه دانمارک در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "ما تصمیم گرفته ایم به طور موقت سفارت خود را در کابل ببندیم". وی افزود عملیات تخلیه به دقت با هماهنگی نروژ، که دانمارک ساختمان مشترکی با آن دارد، انجام خواهد شد. این سورید Ine Soreide وزیر امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد این کشور سفارت خود را می‌بندد و دیپلمات‌های نروژی، کارمندان محلی و اقوام نزدیک آنها را تخلیه می‌کند. این تحولات به نگرانی‌ها قوت بخشیده که ممکن است دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان در بحبوحه پیشروی شورشیان ظرف چند هفته سقوط کند. این در حالی است که نیرو‌های خارجی در حال تکمیل خروج خود از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ هستند.

وزیر خارجه آلمان نیز از کاهش شمار کارکنان سفارت این کشور در کابل خبر داده است و از تمامی شهروندان این کشور که همچنان در افغانستان حضور دارند، خواست هرچه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند. وی افزود ما هفته ها است خود را در مواجهه با این اوضاع که افغانستان اکنون با آن روبرو شده است، آماده کرده ایم تا در مورد تبعات و پیامدهایش، تصمیم بگیریم.

 
 

.

 

نظر شما