شناسهٔ خبر: 48898612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 شهردار منطقه یک در نشست با مدیران شرکت 
گردشگری بانک کشاورزی:
منطقه یک به دنبال توسعه قلمرو عمومی شهر و جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری است
استفاده از مدهای جدید حمل‌ونقلی، افزایش بودجه ۱۰ برابری کوهستان، تبدیل خانه مشاهیر و بزرگان ادبی و فرهنگی به خانه موزه، نام‌گذاری معابر و بوستان‌ها به نام اساتید کشورمان ازجمله اقدامات اجرایی مدیریت شهری منطقه یک در راستای توسعه قلمرو عمومی و گردشگری این منطقه بوده است. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک، سید حمید موسوی شهردار این منطقه در نشست با مصطفی محمدی زاده مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت گردشگری بانک کشاورزی (هنگام پرواز) و لیلا ارزنی مشاور تخصصی امور بین‌الملل این شرکت، بابیان مطلب فوق اظهار داشت: منطقه یک به دنبال توسعه قلمرو عمومی شهر و جذب سرمایه‌گذار است تا بتوانیم با توجه به ویژگی این منطقه، بخش‌های گردشگری مذهبی، سلامت و درمان، فرهنگی و تاریخی و... را در برنامه توسعه داشته باشیم. محمدی زاده نیز ضمن تشکر از اقدامات منطقه یک در توسعه فضاهای گردشگری و فرهنگی، آمادگی مجموعه خود را برای ارائه امکانات و تسهیلات سفر و گردشگری به کارکنان منطقه یک اعلام کرد. شهردار منطقه یک نیز ضمن استقبال از پیشنهاد مدیریت گردشگری بانک کشاورزی رویکرد منطقه را در دوره مدیریت شهری کنونی از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به بخش گردشگری عنوان کرد و گفت: منطقه یک آماده تعامل با نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای توسعه فضاهای گردشگری منطقه یک است.

کاهش ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر ضرورت تعیین و پرداخت حق‌آبه
۲۱ مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر باهم میثاق بستند. دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه دنیا است که در شمال ایران قرار دارد و کشورهای «ایران»، «روسیه»، «جمهوری آذربایجان»، «جمهوری‌ ترکمنستان» و «جمهوری قزاقستان» این دریاچه را در برگرفته‌اند.
مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به روند کاهش تراز آب دریای خزر طی ۲۶ سال گذشته، گفت: اکنون تراز دریای خزر تنها یک متر با کمترین تراز ثبت شده طی ۵۰ سال گذشته فاصله دارد و پیش‌بینی بلندمدت بر اساس سناریوهای تغییر اقلیم کاهش ۴ تا ۶ متری تراز آب این دریاچه را طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده نشان می‌دهند. بااین‌حال این میزان کاهش تراز آب مساحت زیادی از مناطق حاشیه کشور ما را در برنمی‌گیرد، چراکه شیب ساحل دریای خزر در بخش جنوبی آن بیشتر است؛ اما بخش‌های شمالی دریای خزر با خطر خشک‌شدگی مواجه خواهند شد که تأثیر بسیار منفی بر محیط‌زیست این مناطق و همچنین خطوط کشتیرانی بین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد داشت. بهزاد لایقی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اطلاعات شبکه ‌پایش وزارت نیرو و ایستگاه‌های ‌کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: بر اساس این اطلاعات میانگین سالانه تراز آب دریای خزر حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته کاهش ‌پیدا کرده است. عوامل مختلفی ازجمله حجم آب ورودی از رودخانه‌های این حوضه آبریز و میزان بارش بر سطح این دریا نقش تعیین‌کننده‌ای در تراز آب دریای خزر دارند و میزان تبخیر نیز یکی از عوامل کاهنده این تراز به‌حساب می‌آید.
وی در پایان با اشاره به راه‌حل‌های مقابله با کاهش تراز آب دریای خزر، تصریح کرد:‌ راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند تا حد زیادی از اثرات منفی کاهش تراز آب دریای خزر جلوگیری کند. تعیین حق‌آبه دریای خزر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که تمام کشورهای حاشیه خزر می‌توانند به‌منظور جلوگیری از کاهش تراز آب این دریاچه انجام دهند و برای هر یک از رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزند حق‌آبه‌ای تعیین کنند تا تراز آب دریای خزر همیشه در سطح مناسبی باقی بماند.

 

نظر شما