شناسهٔ خبر: 48881990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تاکید سفیر انگلیس بر عدم سوءنیت در عکس منتشره با سفیر روسیه

سفیر انگلیس در تهران با ابراز تاسف از سوء‌تفاهم بوجود آمده در انتشار عکس یادگاری با سفیر روسیه در تهران، بر عدم سوء‌نیت در این موضوع، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 به دنبال انتشار تصویر دیدار اخیر سفرای روسیه و انگلیس، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، گفت: مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده‌اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و برابر آن ایستادگی می‌کنند.

سفیر انگلیس نیز ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت: ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می‌کنم هیچگونه قصد و سوءنیتی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، براساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

اواخر خردادماه امسال وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای «سایمون شرکلیف» را به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران معرفی کرد.

به‌تازگی، عکسی از وی و سفیر روسیه در تهران در محل سفارت روسیه منتشر شد. این عکس در همان محلی که سه رئیس جمهور آمریکا، انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران عکس یادگاری گرفته اند.
 
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به انتشار عکسی از سفرای انگلیس و روسیه نوشت: اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده‌اند که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‎خانه‌های خارجی باشد.

رئیس مجلس هم در توئیتی نوشت: اقدام دور از ادب سفرای روسیه و انگلیس باید به سرعت توسط وزارت‎خارجه پیگیری شود. هردو سفیر باید فورا به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت اقدام قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

تصویری که حساب توئیتر سفارت روسیه منتشر کرده، یادآور کنفرانس تهران با حضور استالین، چرچیل و روزولت در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران است.
 
کنفرانس تهران (۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ /۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) با زیر سوال بردن تمامیت ارضی ایران با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین به صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، برگزار شد.

این موضوع سبب واکنش بیشتر مقامات سیاسی کشور از جمله وزیر امور خارجه و رییس مجلس شورای اسلامی شد.

نظر شما