شناسهٔ خبر: 48874870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خراسان جنوبی

افزایش ۶۸ درصدی مناطق تحت تاثیر از فرسایش بادی

خبرگزاری صداوسیما

مناطق تحت تاثیر از فرسایش بادی در خراسان جنوبی ۶۸ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال ۸۹ تا ۹۷ افزایش ۶۸ درصدی مناطق تحت تاثیر از فرسایش بادیمساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵ درصد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی نیز ۶۸ درصد افزایش یافته است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه از ۱۵ میلیون هکتار مساحت استان ۱۴.۵ میلیون هکتار (معادل بیش از ۹۵ درصد سطح استان) را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده اند گفت: از این میزان حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار یعنی بیش از ۵۹ درصد مرتع است.

وی گفت: در عرصه‌های بیایانی یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای، تغییر اقلیم و تخریب سرزمین است که برآیند آن به شکل فرسایش خاکی خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پدیده بیابان‌زایی تبعات مستقیم و غیرمستقیم متفاوتی دارد که حرکت ماسه‌های روان یکی از آنهاست، به نوعی که در منطقه سه قلعه سرایان امکان ادامه فعالیت و استمرار بخش کشاورزی و دامداری و سکونت مردم دچار اختلال شده بود.

به گفته نصرآبادی حرکت و هجوم ماسه‌های روان به سمت مناطق مسکونی و مزارع مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان ایجاد کرده که با جنگل‌کاری از سال ۹۲ تاکنون جلوی هجوم ماسه‌ها گرفته شده است.


وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی و پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور است گفت: اجرای ۱۷ هزار و ۷۲۹ هکتار نهالکاری، ۱۵ هزار و ۹۲۵ هکتار مدیریت روان آب سطحی و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی و احداث آب‌گیر‌ها نقش مهمی در جلوگیری از اثرات منفی ریزگرد‌ها و شن‌های روان و نابودی مراتع داشته، اما با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی اندک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خطر افزایش بیابان‌ها از سال‌ها پیش خراسان جنوبی را تهدید می‌کند که در همین راستا طرح‌هایی برای مقابله با بیابان اجرایی شده و نوید بهبود وضع موجود را می‌دهد، اما کافی نیست.

نصرآبادی در زمینه اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فرسایش بادی و نیز کاهش پدیده‌ی ریزگرد‌ها و مدیریت مراتع بیابانی گفت: احیا و اصلاح مرتع با کاشت گونه‌های مختلف، ذخیره سازی نزولات بارش و هرزآب‌ها و روان آب‌ها در اراضی کم شیب و دشتی با اجرای هلالی‌های آبگیر و احداث چاله‌های فصلی یا شیار‌هایی برای ذخیره نزولات همراه با کاشت بذر در گونه‌های مختلف، از جمله اقدامات انجام شده است.

وی گفت: تثبیت ماسه‌های بادی، شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار، تبخیر بیشتر و تخریب بافت خاک به لحاظ شیمایی از جمله مزایای اجرای این طرح‌ها در عرصه‌های بیابانی است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی موضوع مهم دیگر حفاظت از این عرصه هاست که با حفاظت و غرق چرای دام و مقابله با آفات و بیماری‌ها و تغییر اقلیمی اجرا می‌شود.

نصرآبادی گفت: با توجه به خشک شدن هوا و کمبود بارندگی، مقاومت گیاهان نیز کم می‌شود و با تغییرات اقلیمی برخی گونه‌ها دچار آفاتی مانند شپشک سفید و هجوم ملخ‌های کوهان دار می‌شود که در سه قلعه شاهد شیوع گسترده آن بودیم.

وی افزود: این آفت به موقع توسط مشارکت تشکل‌های مردمی، بسیج، سپاه در بازه زمانی کمتر از ۲ ماه مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: یکی دیگر از موضوعات حفاظتی طرح مدیریت جنگل‌های دست کاشت با مدیریت قطع برش است، به این صورت که گونه‌ها و سرشاخه‌هایی که دچار آفت شده‌اند با قطع به موقع و دور کردن از محل از بین برود و با ضایعات آلوده قبل از رشد آفت مبارزه شود.

نظر شما