شناسهٔ خبر: 48866257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

نه نمایندگان مجلس به مسکوت ماندن طرح انتزاع وزارت راه‌وشهرسازی

صاحب‌خبر -

محمد قره‌داغلی فعل‌وانفعال فعالیت در وزارت راه‌وشهرسازی در هفته‌های اخیر بار دیگر وارد فاز جدیدی شده به‌طوری که پس از 10 سال دوباره نمایندگان مجلس با تصویب سریع طرح انتزاع وزارت راه‌وشهرسازی در فکر تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی پیش از معرفی کابینه دولت سیزدهم هستند. اما ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور، طی نامه‌ای به کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی خواستار مسکوت ماندن این طرح شد. این در حالی است که نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۰مرداد) با تقاضای مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه‌وشهرسازی مخالفت کردند. در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای‌اسلامی، بررسی تقاضای مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه‌وشهرسازی و تشکیل «وزارت حمل‌ونقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» به مدت شش ماه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که در این باره تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف دلایل خود را در صحن مجلس بیان کردند و در نهایت با 120رأی موافق، 115رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند. در این زمینه سیدجلیل میرمحمدی‌میبدی؛ به‌عنوان نماینده موافق با مسکوت ماندن طرح وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: با توجه به اینکه دولت جدید به تازگی استقرار پیدا کرده صلاح این است که وزیر راه‌وشهرسازی بعد از دریافت رأی اعتماد لایحه‌ای را در این مورد به مجلس ارائه کند. وی ادامه داد: براین اساس می‌توان با ارائه فرصتی یک ماهه به دولت اجازه داد تا لایحه‌ای جامع و کامل‌تر برای انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه‌وشهرسازی را به مجلس ارائه کند و صلاح بر این است که این طرح مسکوت بماند تا با همکاری دولت درخصوص تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی تصمیم بگیریم.

نماینده مردم اهواز: اَبرچالش دولت آینده، مسکن است

در ادامه، مجتبی یوسفی؛ نماینده مردم اهواز، در مخالفت با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی گفت: مشکلات حوزه مسکن و شهرسازی به ویژه مسکن در حال‌حاضر بر کسی پوشیده نیست و اکنون برای حدود هفت میلیون مستأجر هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه در دولت گذشته حوزه مسکن تعطیل بود، افزود: براساس مصوبه مجلس درخصوص جهش‌تولید مسکن باید سالی یک میلیون مسکن ایجاد شود که با شرایط موجود انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست و باید وزارت مسکن مستقل تشکیل شود. عضو هیأت رئیسه مجلس، گفت: در ساخت راه‌های روستایی با مشکلات جدی مواجه هستیم. در برخی از روستا‌ها به دلیل عدم بازنگری در طرح‌های هادی، نرخ زمین با قیمت زمین در شهر‌‌ها برابری می‌کند. وی با اشاره به مشکلات پدیده حاشیه‌نشینی در شهر‌‌ها، اظهار داشت: ۲۰ میلیون از هموطنان در حاشیه شهر‌‌ها ساکن هستند. ابرچالش دولت جدید، مسکن است. یوسفی؛ با تأکید بر اینکه وزیر راه‌وشهرسازی ۲۵ معاون و رئیس سازمان دارد و بررسی عملکرد هر یک از این رؤسای سازمان‌ها و معاونان وقت طولانی نیاز دارد، گفت: ایران در حوزه کریدور بین‌الملل و راه موقعیت خود را از دست داده و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهد. وی تأکید کرد: هر دولتی که در کشور مستقر شده اجازه تفکیک وزارتخانه را نداده است، حتی به نظر من با توجه به مشکلات گسترده حوزه شهرداری و دهیاری‌ها اکنون باید این حوزه هم منتزع شده و به وزارت راه‌وشهرسازی منتقل شود. عضو هیأت رئیسه مجلس، تصریح کرد: وزرا و رئیس‌جمهور به دلیل حجم بسیار بالای مسائل و مشکلات مسلماً فرصتی برای ارائه لایحه‌ای درباره انتزاع بخش مسکن و شهرسازی از وزارت راه‌وشهرسازی نخواهند داشت. این وزارتخانه هم‌اکنون ادغام نشده و دارای دو ساختمان و مسؤولان جداگانه است و ما تنها می‌خواهیم با انتزاع این بخش یک وزیر مشخص کنیم. در پایان نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، با تقاضای مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه‌وشهرسازی و تشکیل «وزارت حمل‌ونقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» به مدت شش ماه مخالفت کردند. این در حالی است که به اذعان بخشی از بدنه اجرایی وزارت راه‌وشهرسازی، طرح تفکیک این وزارتخانه در حال‌حاضر می‌تواند بیشتر از 1000 میلیارد تومان هزینه در قالب هزینه‌های خرید و مهیا کردن فضا، جابه‌جایی کارمندان، مجزا کردن ساختارهای سازوکاری و سایر موارد روی دست دولت بگذارد.

نظر شما