شناسهٔ خبر: 48860289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرایی شدن نظام هوشمند توزیع کالا با زیرساخت‌های شرکت پست

مدیرعامل شرکت ملی پست چگونگی توزیع مرغ توسط ستاد تنظیم بازار و رصد هوشمند مسیر‌ها و مقاصد توزیع با ظرفیت فنی شبکه پستی کشور را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رمضانعلی سبحانی فر با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «صبح بخیرایران»، با بیان اینکه پایگاه داده "جی نف" در شرکت ملی پست به عنوان یک مرجع در کدگذاری اماکن تجاری، اداری، مسکونی و ... می‌تواند بسیاری از اطلاعات مکانی را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهد، گفت: براین اساس در طرح توزیع کالا‌ها می‌توان از طریق کد‌های مکانی و بارکد تهیه شده برای کالا‌ها تمام اقلام توزیعی را از مبدا تا مقصد رهگیری کرد؛ لذا در این فرآیند امکان تقلب و کلاهبرداری در مسیر توزیع به حداقل می‌رسد.

کالا‌ها دارای کدشناسه تجاری است

مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکیدبر اینکه شرکت ملی پست به لحاظ قانونی، نشانی و موقعیت دقیق هر مکان را مبتنی بر نقشه‌های سازمان نقشه برداری کشور، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن در شهر‌ها و روستا‌ها بر اساس نقشه‌های تفصیلی تمامی املاک از جمله تجاری، مسکونی و اداری در اختیار دارد، بیان کرد: این اماکن براساس ساختار کدپستی، ژئوکد، طبقه بندی و شناسنامه دار می‌شود.
سبحانی فر ادامه داد: در کشورمان محور اصلی بر اساس کد‌های مکانی تعریف شده است، همان طور که هر فرد دارای کد شناسه منحصربه فردی به نام کدملی است برای انجام هر فرایندی باید تائیدیه مکانی داشته باشیم از این رو کالا‌ها نیز دارای کد شناسه تجاری هستند که با این توصیف حلقه مفقودی که باید برای جابجایی کالا استفاده می‌شد شناسایی می‌شود.»

رصد لحظه‌ای بر اساس کد‌های مکانی

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: «بر همین اساس حسب مذاکره با وزارت صمت و بر اساس تصمیمات انجام شده، شرکت پست با بهره گیری از شبکه مویرگی خود از طریق شناسه کالا یا شناسه تجاری به رصد لحظه به لحظه کالا از مبدا تا مقصد خواهد پرداخت تا از انباشت، احتکار، قاچاق و دلالی کالا جلوگیری شود.»

مشخص شدن کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌های غیر واقعی

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست اذعان داشت: «در این طرح نشانی مبدا و مقصد به پست اعلام می‌گردد و ما بر اساس آدرس مقاصد با کدگذاری و تائیدیه آدرس‌ها راستی آزمایی خواهیم کرد.»
او اضافه کرد: تاکنون ۲۲۸ نشانی به پست اعلام شده است که ۶۰ درصد آن‌ها پس از راستی آزمایی و تائیدیه مکانی مورد تائید بود و در ۴۰ درصد یا نشانی، انحرافی بود یا وجود خارجی نداشت، ۱۱ کشتارگاه اصلا وجود خارجی ندارد و تا کنون هیچ دستگاهی امکان رصد آن‌ها را نداشته است.

تولید بارکد بر اساس مختصات جغرافیایی

سبحانی فر در خصوص شیوه کار در این طرح اعلام کرد: «شرکت ملی پست از کشتارگاه ورود می‌کند که چه مقدار تولید کننده، حمل کننده و توزیع کننده به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی وجوددارد. پس از مشخص شدن مکان‌های دقیق و اطلاعاتی نظیر وزن ارسال برای هر واحد صنفی بارکد‌های اختصاصی برای هر مکان بر اساس مختصات جغرافیایی تولید و پس از تهیه رسید بارکد و ثبت در سامانه‌های پست به سامانه جامع تجارت اطلاعات انتقال داده می‌شود.
وی افزود: رسید بارکد از زمان خروج ا زکشتارگاه به کامیون‌های حمل وبه مقاصد و فروشگاه‌های اصلی ارائه و تا زمان تحویل و مقدار تحویلی کاملا رصد خواهد شد.

رصد بر اساس سامانه‌های نرم افزاری شرکت ملی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه در گذشته دستگاه‌های نظارتی ابزار رصد نداشتند، ولی امروز با زیرساخت‌های پست این امر کاملا قابل رصد و اجرایی شدن است اضافه کرد: ما هیچگونه دخالتی در حمل نداریم، نظارت ما کاملا هوشمند است با نصب سیستم و تولید بارکد که بر اساس مختصات جغرافیایی و امضای دیجیتال انجام و همه چیز کاملا شفاف است.
وی اضافه کرد: این سامانه اختصاصی هفته آینده برای توزیع مرغ از قم شروع به کار خواهد کرد و ظرف یک هفته بعد در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات در پایان با تاکید مجدد بر اینکه شرکت ملی پست صرفا کار پایش را برعهده دارد، گفت: با اجرایی شدن طرح پایش هوشمند در سامانه نرم افزاری مربوطه، امکان تخلف وجود ندارد، ولی در صورت مشخص شدن هرگونه تخلف، دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد و پرسنل و ناوگان حمل و نقل پست هیچگونه دخالتی در این موضوع ندارند.

نظر شما