شناسهٔ خبر: 48829074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فرهنگی در صحن مجلس:

جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری‌های فضای مجازی در گرو تصمیمات درست است

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو تاکید کرد: در آستانه‌ تشکیل دولت جدید هستیم که شاید بخواهد در مورد پیام‌رسان‌های داخلی اقداماتی انجام دهد می‌بایست با بررسی هایی که کمیسیون خارج از اصل ۸۵ انجام می‌دهد نظرات کارشناسی را به دولت و وزارت ارتباطات دولت سیزدهم ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

محمدحسین فرهنگی نماینده مجلس یازدهم با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی و اصل ۸۵ بودن آن با بیان اینکه با اصل طرح کاملا موافق هستم، اظهار داشت: همکاران گرامی به استدلال‌هایی که موافقان رسیدگی بر اساس اصل ۸۵ اظهار می‌کنند توجه کنید اینکه ما برای اینکه حفظ حقوق عموم مردم و کاربران فضای مجازی ضرورت دارد تصمیماتی اتخاذ کنیم درست است چراکه جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها در گرو تصمیمات درست است اما اینکه این طرح در اصل ۸۵ توسط یک کمیسیون ولو با حضور کمیسیون‌های دیگر بررسی شود درست نیست چراکه بر خلاف آنچه که مطرح می‌شود برای تعدیل در بررسی این طرح ما قوانینی در زمینه فضای مجازی داریم. 

وی با اشاره به قوانین تجارت الکترونیک ادامه داد: برای جرایم این حوزه و فضای سایبری قانون وجود دارد و این گونه نیست که ما با فقدان قانون در این زمینه روبرو باشیم همچنین در حوزه سمعی بصری نیز قوانینی داریم برای اینکه افراد بتوانند حقوق خودشان را در بستر فضای مجازی احقاق کنند بنابراین ضرورتی در شتاب زدگی و رسیدگی این طرح در اصل ۸۵ نیست. 

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه لازمه این طرح شکل‌گیری پیام‌رسان‌های داخلی هم‌سطح یا بالاتر از پیام‌رسان‌های خارجی است، اظهار داشت: در آستانه‌ تشکیل دولت جدید هستیم که شاید بخواهد در مورد پیام‌رسان‌های داخلی اقداماتی انجام دهد می‌بایست با بررسی هایی که کمیسیون خارج از اصل ۸۵ انجام می‌دهد، نظرات کارشناسی را به دولت و وزارت ارتباطات دولت سیزدهم ارائه دهد. 

وی با اشاره به طرح‌های اولیه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی خاطرنشان کرد: پولی که برای توسعه مخابرات‌های روستایی مناطق محروم در نظر گرفته شده بود، به کمک پیام‌رسان‌های داخلی تخصیص داده شد هر چند که هزینه یک کار ضروری برای کار ضروری دیگر اشکالی ندارد اما آیا این کار درست است؟ اگر بتوانیم دولت را با خودمان همراه کنیم می‌توانیم برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی منابع جداگانه‌ای در نظر بگیرند. 

وی با اشاره به استدلال موافقان اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی بیان داشت: به رغم اینکه گفته می‌شود برای یک میلیون کسب و کار و شغل حاضر در فضای مجازی برنامه‌ای در نظر گرفته شده و آنها را استثنا می‌کنند، اما هنوز از نظر اجرایی نمی‌دانیم که چگونه بناست این استثنا شدن اجرا شود. فضای مجازی در حوزه‌های صنفی، قشری، خانوادگی و آموزشی استفاده‌های کلان و فراوانی دارد. آنها چه می‌شوند؟ در کشور برای حمایت از کاربران فضای مجازی می‌بایست بسترهای مورد نیاز شکل بگیرد. 

فرهنگی با بیان اینکه آیا این طرح با قوانین دیگر و سازمان‌هایی همچون سازمان فضای مجازی که با نظر رهبری شکل گرفته است و مصوبات آن تزاحم ندارد؟

وی در پایان با بیان اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن آن باعث می‌شود که نمایندگان امکان نظارت، پیشنهاد و اعلام نظر نداشته باشند در حالی که این جزء حقوق آنها است، مخالفت خود را با اصل هشتاد و پنجی شدن آن اعلام کرد. 

 

نظر شما