شناسهٔ خبر: 48825450 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۵درصد واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی راکد است

گروه استان‌ها- ۳۵۰ واحد و معادل ۲۵ درصد واحدهای صنعتی مستقر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی آدربایجان‌غربی راکد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، بیشتر واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی یعنی 56.9 درصد آنها به علت کمبود نقدینگی راکد هستند و پس از آن بیشترین علت رکود واحدها، فقدان بازار است.

همچنین مسائلی مانند اختلاف شرکا، مشکل تامین مواد اولیه و نیز نقصان ماشین‌آلات از سایر مسائل و مشکلاتی است که برای رکود کارخانه‌های آذربایجان‌غربی برشمرده می‌شود.

این در حالی است که معمولا واحدهای غیرفعال به شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای یافتن سرمایه‌گذار توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود و راه‌اندازی کارگروه واحدهای غیرفعال در استان نیز ضروری است.

هر چند که شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی پیش از تشکیل این کارگروه نسبت به راه‌اندازی کلینیک کسب و کار اقدام کرده است و هم اکنون نیز 70 پروژه اجرایی در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد.

بی‌تردید از سرگیری فعالیت‌های واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تعداد فراوانی از بیکاران تحصیل‌کرده و غیرتحصیل‌کرده را صاحب شغل و درآمد می‌کند.

در آذربایجان‌غربی نیز با وجود فرصت‌های شغلی فراوان و با وجود اینکه سازمان‌ها و ادارات مربوط به اشتغال، تا حدی به اشتغال‌زایی جوانان پرداخته‌اند اما همچنان باز هم شاهد خیل زیادی از بیکاران در سطح استان هستیم.

تسهیلات«جهش تولید» به مبلغ 429 میلیارد تومان پرداخت می‌شود

با توجه به اینکه صاحبان برخی واحدهای تولیدی نبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از علل رکود کارخانه‌ها و کاهش اشتغال در آنها عنوان کرده‌اند، اخیرا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اعلام کرده که تسهیلات«جهش تولید» به مبلغ 429 میلیارد تومان با سه درصد یارانه به متقاضیان پرداخت می‌شود .

نادر صادقی همچنین گفته که این تسهیلات براساس تفاهم‌نامه بین بانک‌های استان، استانداری، دستگاه‌های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امضا شده و در مرحله پرداخت است.

350 واحد صنعتی غیرفعال در سطح استان وجود دارد

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و تولید در این وضعیت تحریم‌ها توسط شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود اظهار داشت: هم اکنون 350 واحد صنعتی غیرفعال در سطح استان وجود داشته و می‌توان گفت که 25 درصد واحدهای صنعتی مستقر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی آدربایجان‌غربی راکد هستند.

حسن حاتمی گفت: برخلاف باورهای عمومی، در سطح کشور نیز میانگین تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی 18 درصد است و مجموع واحدهای صنعتی در کشور نیز 73 هزار واحد بوده و 522 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی موظف است که امسال 80 واحد صنعتی را احیاء کرده و به چرخه تولید بازگرداند تصریح کرد: در این راستا 65 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و 15 واحد در خارج از آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی افزود: در سال گذشته 72 واحد صنعتی با اشتغال نزدیک به 26 هزار نفر بار دیگر به چرخه تولید بازگشت.

انتهای پیام/7548/س

نظر شما