شناسهٔ خبر: 48818651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نظر تحلیلگران فلسطینی درباره پیام دیدار رئیسی با هنیه و النخاله

تحلیلگران فلسطینی در واکنش به دیدار رئیس‌‎جمهور ایران با سران حماس و جهاد اسلامی می‌گویند، تقویت روابط با ایران یک هدف راهبردی برای گروه‌های فلسطینی است و انتظار می‌رود حمایت از مقاومت فلسطین در دوره رئیسی بیشتر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزار دانشجو، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که برای شرکت در مراسم تحلیف «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند، در حاشیه این مراسم به صورت جداگانه با رئیس‌جمهور دیدار کردند.

وب‌سایت فلسطینی «دنیا الوطن» در گزارشی به بررسی پیام‌های این دیدار پرداخت. «خالد صادق» تحلیلگر سیاسی در همین زمینه به دنیا الوطن گفت، دیدار‌های هنیه و النخاله در راستای تقویت روابط میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت فلسطینی انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران تنها طرفی است که از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کند رفتن به سمت جمهوری اسلامی ایران یک هدف راهبردی برای گروه‌های فلسطینی است.

صادق ادامه داد، رئیس‌جمهور جدید ایران از شخصیت‌های همسو با فلسطین و کسی است که طرفدار تقویت مقاومت و مقابله با تمام توطئه‌های اسرائیلی برای تسلط بر منطقه است. حمایت ایران از مقاومت فلسطین همیشگی است، رئیسی از رؤسای جمهور پیشین خود متفاوت است، زیرا با توجه به اینکه منطقه شاهد چالش‌های است احتمالا «حمایت نظامی» از گروه‌های فلسطینی را بیشتر می‌کند.

«ناجی الظاظا» دیگر تحلیلگر سیاسی به دنیا الوطن گفت، دیدار هنیه و النخاله با رئیسی برای گروه‌های فلسطینی «ارزش ملی» دارد. این دیدار‌ها نمونه جدیدی از رابطه میان ایران و گروه‌های فلسطینی و تأکید بر ماهیت آن است.

وی افزود، جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک متحد قدرتمند فلسطینی است که از طریق آن بتواند به رژیم اشغالگر اسرائیلی ضربه وارد کند و مقاومت فلسطین کاملا با این امر تطابق دارد.

«فایز ابوشماله» دیگر تحلیلگر سیاسی هم گفت، دیدار هنیه و النخاله با رئیسی بر رابطه محکم میان گروه‌های مقاومت و ایران تأکید می‌کند. ایران به وضوح به مقاومت و اتفاقات غزه توجه دارد و دنبال حمایت از آن است.

وی افزود، این تأکید می‌کند که مقاومت فلسطین بدون در نظر گرفتن فرقه، طایفه یا زبان به هر حمایت‌کننده‌ای نیاز دارد، از هرکسی که از مقاومت حمایت کند استقبال می‌کنند. تا کنون هیچ دولت عربی پیدا نشده که حتی یک گلوله به مقاومت بدهد، اما ایران همواره این حمایت را داشته است.

ابوشماله تصریح کرد، این دیدار همچنین پیامی به ملت‌های عربی بوده مبنی بر اینکه جنگ شیعه و سنی ساخته دست آمریکا و رژیم اسرائیل برای ایجاد دو دستگی در میان امت عربی و اسلامی است.

وی تأکید کرد، کمک‌های ایران به مقاومت فلسطین در دوره رئیسی افزایش خواهد یافت و جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی و ... خنجری مسموم در پشت رژیم صهیونیستی خواهند بود.

نظر شما