شناسهٔ خبر: 48809365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

واکسیناسیون، مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌ است

کریمی گفت: هر چه در زمینه واکسیناسیون تلاش کنیم، بیشتر می‌توانیم از مرگ و میر پیشگیری کنیم و این یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه علوم پزشکی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی در نشست با معاونان دانشگاه علوم پزشکی تهران به حواشی ایجاد شده برای افتتاح دو مرکز درمانی (مهدی کلینیک، مرکز طبی ۲) در روز‌های گذشته اشاره کرد و گفت: دانشگاه در کشور باید با صدای بلند علم فکر کرد. علمی عمل کردن، صدای بلند علم به معنی اعم و اخص باشد، زیرا راهی جز اینکه به تمامی مسائل دانشگاه علمی فکر کنیم نیست.

او افزود: گاهی این علم در حوزه درمان و تجویز داروی کروناست و گاهی علم مدیریت است؛ اینکه بدانیم یک بیمارستان هزار تخت خوابی را با چه مدلی بسازیم، راه اندازی، تجهیز و آماده بهره برداری کنیم، همگی نیازمند علم است؛ همچنین مدل همکاری با خیرین در ساخت بیمارستان و افتتاح آن نیز مدلی علمی است.

کریمی رفتار علمی را تنها مختص مسائل درمانی ندانست و تاکید کرد: رئیس دانشگاه نیز باید رفتارش علمی باشد و نباید عملکردش تحت تاثیر موضع گیری‌های سیاسی، جناحی، گروهی و یا بر اساس منافع شخصی باشد چرا که این حالت بدترین مدل رفتاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش این دانشگاه را برای رشد در تمام جوانب را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه این دانشگاه در یک سال و نیم گذشته در هیچکدام از زمینه‌ها کوتاه نیامده و از مسائل آموزشی و پژوهشی غافل نمانده است، اما دو حوزه بهداشت (به دلیل واکسیناسیون) و درمان (به دلیل حجم بالای بیماران کرونایی) در این روز‌ها بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه واکسیناسیون جلوتر از سایر دانشگاه‌ها

او یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه های علوم پزشکی در شرایط حاضر را واکسیناسیون خواند و تاکید کرد: اگر چه نسبت به دانشگاه‌های دیگر در زمینه واکسیناسیون جلوتر هستیم، اما هر چه در این زمینه تلاش کنیم، بیشتر می‌توانیم از مرگ و میر پیشگیری کنیم و قطعا جای دوری نمی‌رود. از این رو باید حداکثر تلاش را برای ایمن سازی و واکسینه کردن مردم به کار گیریم.

کریمی کاهش مدت زمان دپوی واکسن در دانشگاه را خواستار شد و گفت: تاکید می‌کنم که از تمامی ظرفیت‌های دانشگاه به جز بیمارستان‌ها که فشار زیادی بر آنهاست، برای سرعت بخشی به واکسیناسیون استفاده کنید، لذا بهانه‌ای در این زمینه قابل قبول نیست. برای این کار مراکز تحقیقاتی که فضای مستقل از بیمارستان‌ها دارند و همچنین دانشکده‌ها می‌توانند فعال شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از ارائه گزارش بیمارستان‌ها در درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: پس از تجربه اولیه شکست خورده در بیمارستان یاس، اکنون این مرکز تبدیل به بیمارستانی جنرال شده که تحت حمایت درست و علمی دانشگاه توانسته ظرفیت‌های خود را فعال کند و تبدیل به بیمارستانی جنرال شود.

او تاکید کرد: عدم بهره برداری مناسب از ظرفیت‌های این بیمارستان ظلم به مردم و هم بیمارستان است از این رو امروز می‌توان از آن‌ها خواست که مانند مابقی بیمارستان‌های جنرال، خدمت ارائه دهند. همکاران برای موضوعات علمی همچون اثربخشی داروی رمدسیویر نیز می‌توانند از ظرفیت استودیوی شفای روابط عمومی برای برگزاری نشست آزاداندیشی و میزگرد علمی استفاده کنند چرا که دانشگاه باید بر اساس شواهد علمی عمل کند و در این زمینه باید پافشاری دانشگاهی خودمان را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما