شناسهٔ خبر: 48807878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اظهارات جوزف بورل؛ جانبدارانه و مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رویداد‌های اخیر در خلیج فارس را جانبدارانه، غیرمسئولانه و مردود دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏؛ آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری گفت: البته من موضع جمهوری اسلامی ایران را در این باره به ویژه پس از بیانیه گروه هفت، گفتم، اما درباره این موضوع خاص باید بگویم جای تعجب دارد که پس از این که آن بیانیه صادر شد و ایران در پاسخش آن را به اشد وجه محکوم کرد چنین اظهارات جانبدارانه و غیرمسئولانه‌ای را از وی دریافت کردیم.
وی تاکید کرد: این اظهارات نه فقط مردود است بلکه هیچ کمکی هم به صلح و ثبات این آبراه بین المللی و خلیج همیشه فارس نمی‌کند.

<div id="video-display-embed-code_6823381"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3188083/6823381?width=400&height=300"></script></div>


آقای خطیب زاده افزود: همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه هاست در خصوص تجاوزات، راهزنی‌ها، تروریسم دولتی و خلافکاری‌های متعدد رژیم صهیونیستی علیه کشتی‌های تجاری، سکوت کردند امروز نباید موضعی بگیرند که نشان دهد که تمام سکوت‌های شان، جانبداری و حمایت بی، چون و چرا از آنان بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این گونه موضع گیری ها، اعتبار کلام و بیانیه‌های شان را به صفر می‌رساند و نشان می‌دهد که از چه جایگاه جانبدارانه‌ای صحبت می‌کند.

عربستان هر چه زودتر به جنگ یمن پایان دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان سعودی هر چه زودتر پایبندی خودش را به راه حل‌های سیاسی نشان و به جنگ خانمان سوز در یمن پایان دهد. 
آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود درباره اقدامات تجاوزکارانه نظامی عربستان علیه یمن و اظهارنظر وزیر خارجه سعودی‌ها مبنی بر اینکه ریاض از راه حل‌های سیاسی برای حل این بحران حمایت می‌کند گفت: فکر می‌کنم باید از نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نام ببرم و امیدوارم یک راه حل سیاسی با کمک تمامی کشور‌ها برای یمن در دوره ایشان حاصل شود. 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران هم مثل همیشه آمادگی خودش را برای حل بحران یمن اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: متاسفیم دولت عربستان هنوز در پی راه حل نظامی برای یمن است، در حالیکه می‌داند جنگ جز کشتار مردم بی گناه و غیرنظامیان و آسیب زدن به منطقه نتیجه‌ای ندارد.
آقای خطیب زاده افزود: دولت عربستان سعودی هر چه زودتر پایبندی خودش را به راه حل‌های سیاسی نشان و به این جنگ خانمان سوز پایان دهد که این هم موضوع برای این کشور و هم برای صلح و امنیت منطقه بهتر است.
 
اتهامات ضدایرانی، سناریوسازی رژیم صهیونیستی است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اتهامات بی پایه و بی اساس علیه ایران در خصوص نفتکش‌ها با سناریوسازی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. 
آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اتهامات وزرای گروه جی ۷ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران درخصوص ماجرای نفتکش‌ها و همچنین انتشار اخباری درباره احتمال تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل در این باره گفت: اتهامات بی پایه و بی اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و با اظهارات و بیانه‌های بی اعتبار همراه شده، نزد جمهوری اسلامی ایران مردود است. 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پایه و اساس صلح و امنیت در منطقه پیرامونی خودش از جمله منطقه خلیج فارس است؛ کشوری است که در تمامی راه حل‌ها و حوزه‌های مربوط به امنیت و صلح این آبراه بین المللی نقش عمده‌ای داشته و هیچ کس نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد.
 
در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خود سکوت نخواهیم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه ما می‌گوییم فراتر از خلیج فارس است. متاسفانه در دریای سرخ و حوزه‌های بین المللی شاهد تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس با سکوت حمایت آمیز برخی از کشور‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس هستیم. به طور جدی اخطار می‌دهیم که توجه داشته باشند جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خودش سکوت نخواهد کرد و هر اقدامی که شمولگرا و جامع نباشد و به امنیت کشتی‌های تجاری و صلح و ثبات منجر نشود راه به جایی نخواهد برد.
 
در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با عربستان سعودی گفتگو شده است
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت گفتگو‌ها با عربستان و دلیل ادامه پیدا نکردن آن اظهار داشت: گفتگو‌ها با عربستان سعودی در چند دور درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی برگزار شده و سوالات مهمی پیش روی دو طرف برای گفتگو بوده است. فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفتگو و حل و فصل موضوعات فی مابین، می‌توانیم به یک نگاه مشترک در خصوص برخی از موضوعات برسیم. 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته نقاط اختلافی مثل هر دو کشور دیگری، لازم نیست در همه مسائل و در یک جا حل شود و شاید هیچ گاه هم مرتفع نشود، اما فکر می‌کنیم اگر عربستان سعودی به این پیام جمهوری اسلامی ایران توجه لازم را داشته باشد که منطقه ما منطقه‌ای هست که تنها و صرفا "ترتیبات منطقه" میان کشور‌های منطقه می‌تواند آن را به یک راه حل فراگیر و دائمی برساند؛ آن وقت ما فکر می‌کنیم این گفتگو‌ها به نقطه خوبی خواهد رسید.
آقای خطیب زاده همچنین تاکید کرد: به محض اینکه تحول جدید در این گفتگو‌ها باشد من خدمت خبرنگاران عرض خواهم کرد.
 
وی درباره انتشار اخباری پیرامون سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران هم گفت: این سفر از چند ماه در دستور کار است و به محض اینکه جزئیاتش نهایی شد، اعلام خواهم کرد.
 
انگلیس برای پرداخت نکردن بدهی‌های خود به ایران گروگان گیری کرده است
آقای خطیب زاده درباره آخرین جزئیات بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: این بدهی است که ایران بیش از چهار دهه به ایران دارد. خود محاکم انگلیس هم این بدهی را تایید کرده اند، اما دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها این بدهی قطعی خودشان را پرداخت نکرده اند بلکه رفتار‌هایی داشته اند که حاکی از عدم صداقت در پرداخت بدهی‌ها بوده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما شاهد این هستیم که هر بار به بهانه‌ای، دولت انگلیس این مسئله را گروگان موضوع دیگری کرده است و خیلی جای تاسف دارد که منطق دولت انگلیس عدم پرداخت بدهی‌های قطعی خودش است، درحالیکه ادعا‌های زیادی در خصوص رعایت حقوق بین الملل دارد، اما در عمل نشان داده به هیچ کدام از آن‌ها پایبند نیست.
وی ادامه داد: گرفتن این بدهی‌ها از دولت انگلیس همواره در دستور کار ما بوده است. قطعا اگر دولت انگلیس باز هم از انجام این مسئولیت سرباز بزند، این دولت را در پرداخت بدهی‌ها مسئول خواهیم کرد.
 
تهران آماده میزبانی از نشست همسایگان افغانستان
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تهران آماده برگزاری کنفرانسی با مشارکت همسایگان افغانستان برای بررسی دغدغه‌های مشترک است.
آقای خطیب زاده در ادامه نشست هفتگی خود با رسانه‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده میزبانی از همسایگان افغانستان است تا در قالب این نشست، موضوعات و دغدغه‌های مشترک با کمک برادران افغان مرتفع شود، مهمترین موضوع در این شرایط رعایت حقوق مردم افغانستان و توقف نزاع و برادرکشی است.
وی تاکید کرد: امنیت افغانستان، امنیت جمهوری اسلامی ایران است و ما آماده برگزاری دور دوم مذاکرات طرح صلح افغانستان هستیم.
آقای خطیب زاده افزود: تنها راه برقراری صلح در افغانستان شکل گیری یک دولت فراگیر و دولتی با حضور همه نیروهاست، پایه اصلی طرح ابتکار صلح تهران هم برهمین اساس است تا زمینه برای تصمیم گیری در خصوص آینده کشور در فضایی بین الافغانی مهیا شود و این، تنها مسیر صلح و ثبات دائمی در افغانستان است.
وی امنیت در مرز‌ها و پایبندی به قانون را اولویت اصلی همسایگان با طرف‌های افغانستان عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکنون تلاش کرده تا با تسهیل مسیر‌های گفتگو، زمینه را برای دسترسی به همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان و منصفانه فراهم کند، در ادامه نیز به همین مسیر ادامه خواهیم داد و در عین حال به همه کشور‌ها نیز توصیه می‌کنیم از اقداماتی که شائبه تصمیم گیری برای آینده افغانستان را به همراه دارد، پرهیز کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جغرافیای افغانستان باید همواره جغرافیای صلح باقی بماند و گروه‌های تندرو نباید اجازه پیدا کنند که علیه ملل منطقه و کشور‌های همسایه از این جغرافیا سو استفاده کنند.
 
سفر وزیر خارجه عراق به ایران؛ به زودی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق به کشورمان در دستور کار است و به زودی انجام می‌شود.
آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری اجلاسی در عراق با حضور رئیس جمهور ترکیه و پادشاه عربستان و دعوت از مقامات کشورمان برای حضور در این اجلاس افزود: گمانه زنی درباره محتوای پیامی که از جانب وزیر خارجه عراق برای رئیس جمهور کشورمان ارسال خواهد شد، زود است.
وی اضافه کرد: ما براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، در این باره تصمیم خواهیم گرفت.
آقای خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی گفتگو‌ها و مراودات منطقه‌ای بوده و همچنین تمام تلاشش را کرده است که کشور‌های دیگر نیز به چنین مراودات و ترتیبات منطقه‌ای دعوت کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: کشور برادر، عراق هم قطعا می‌تواند نقش مهمی در این چارچوب داشته باشد.

نظر شما