شناسهٔ خبر: 48798715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طالبان «قندوز» را هم تصرف کرد

روزنامه جوان

پس از تصرف مرکز ولایت نیمروز و جوزجان، طالبان دیروز ادعا کرد که شهر قندوز در شمال افغانستان را نیز تحت کنترل خود درآورده است و به گفته منابع محلی این شهر تبدیل به منطقه جنگی شده است. طالبان به شهر سرپل نیز وارد شده و گفته که این شهر را نیز تصرف کرده، اما گزارش‌هایی از کنترل کامل آن به دست طالبان مخابره نشده است.

صاحب‌خبر -

پس از تصرف مرکز ولایت نیمروز و جوزجان، طالبان دیروز ادعا کرد که شهر قندوز در شمال افغانستان را نیز تحت کنترل خود درآورده است و به گفته منابع محلی این شهر تبدیل به منطقه جنگی شده است. طالبان به شهر سرپل نیز وارد شده و گفته که این شهر را نیز تصرف کرده، اما گزارش‌هایی از کنترل کامل آن به دست طالبان مخابره نشده است.
درحالی که طالبان بار‌ها گفته که قصد ندارد شهر‌های افغانستان را تصرف کند، در روز‌های اخیر روند پیشروی‌های این گروه بار دیگر شدت گرفته است و مرکز ولایات یکی پس از دیگری به دست طالبان افتاده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل طالبان درآمده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مدعی شد که افراد آنان توانسته‌اند دو شهر قندوز و سرپل، مرکز ولایت سرپل را تصرف کنند. منابع محلی که نخواستند نام‌شان افشا شود به خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفتند: «پس از آنکه طالبان موفق به تصرف شهر قندوز شد، چندین دکان و مارکیت را آتش زد و خود در خانه‌های مسکونی جا به‌جا شد». به گفته این منابع، «مردم با وحشت زیاد در حال فرار از شهر هستند و هیچ خودرویی برای انتقال پیدا نمی‌شود و کرایه‌ها نیز به شدت افزایش یافته است.» ویدئو‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که شعله‌های آتش در فروشگاه‌های شهر از کنترل خارج شده و مردم از شهر در حال فرار هستند. خبرنگاران از نهاد‌های حامی رسانه‌ها و حکومت می‌خواهند که برای انتقال‌شان از شهر قندوز زمینه لازم را فراهم کنند. هرچند گزارش رسانه‌ها از تصرف قندوز به دست طالبان حکایت دارد، اما گزارش‌های دولتی حاکی از آن است که درگیری‌ها ادامه دارد و ارتش اعلام کرده که عملیات پاکسازی توسط کماندو‌ها در قندوز جریان دارد. به گفته سپاه عملیات‌های ویژه ارتش افغانستان، «کماندو‌های ارتش چهار راهی ژنرال عبدالرازق و ساختمان رادیو و تلویزیون ملی قندوز را از طالبان پس گرفته است.» قندوز ششمین شهر بزرگ افغانستان و بزرگ‌ترین شهر در بخش شمال شرقی این کشور است که به دلیل نزدیکی به کابل از اهمیت ویژه‌ای برای طالبان برخوردار است.
سرپل در آستانه سقوط
علاوه بر شهر قندوز، جنگ در شهر سرپل نیز بین طالبان و نیرو‌های دولتی ادامه دارد و منابع خبری گفته‌اند که گروه طالبان به بخش‌هایی از شهر سرپل داخل شده و درگیری برای تصرف این شهر به‌شدت در جریان است. خبرگزاری فرانسه به نقل از محمدحسین مجاهدزاده، عضو شورای ولایتی سرپل آورده است‌: «طالبان یک گردان ارتش را در حومه شهر سرپل محاصره کرده و تمام نقاط دیگر شهر در کنترل طالبان است». این خبرگزاری با بررسی وضعیت جنگ در افغانستان و با تأیید کنترل طالبان بر شهر قندوز در ۳۰۰ کیلومتری کابل و نیز کنترل شهر سرپل در ۴۰۰ کیلومتری پایتخت، اعلام کرد: «متوقف کردن طالبان در این دو شهر توسط ارتش افغانستان محتمل به نظر نمی‌رسد». دولت افغانستان در قبال از دست رفتن مراکز ولایات هیچ واکنشی نشان نداده و تنها متعهد به بازپس‌گیری سریع آن‌ها شده است. بر اساس این گزارش، در صورت تأیید رسمی از سوی دولت مرکزی، شهر‌های قندوز و سرپل، سومین و چهارمین مراکز ولایتی خواهند بود که ظرف ۴۸ ساعت به دست طالبان سقوط می‌کنند. روز شنبه نیز طالبان توانست با پیشروی‌های خود دو شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز در جنوب و شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان را تصرف کند. طالبان با تصرف شهر‌های نزدیک پایتخت تلاش می‌کند دولت افغانستان را تحت فشار قرار دهد تا از قدرت کناره‌گیری کند.
پیشروی طالبان نگرانی‌ها را افزایش داده است. این گروه تاکنون نتوانسته مراکز اصلی ولایت‌ها را تصرف کند، اما حالا شهر‌های کلیدی یکی پس از دیگری از کنترل دولت خارج می‌شوند. در همین راستا، شنبه شب امریکا به مواضع طالبان حملات هوایی انجام داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که هواپیما‌های بی -۵۲ امریکایی طالبان را در شهر شبرغان بمباران کرده و ۲۰۰ عضو گروه طالبان کشته شده‌اند. به‌گفته فؤاد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، «در این حمله مقدار زیادی سلاح و مهمات و نیز صد‌ها عراده واسطه نقلیه طالبان از بین برده شده است.»، اما طالبان می‌گوید این حملات ضربه چندانی به این گروه وارد نکرده است و بیشتر غیرنظامیان را هدف قرار داده است. به گزارش بی‌بی‌سی، امریکا ادامه حملات طالبان به شهر‌ها در افغانستان را محکوم کرده و آن را «غیرقانونی» و «غیرقابل پذیرش» خوانده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته که «اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است.»

نظر شما