شناسهٔ خبر: 48795198 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آگاه سازی رسانه‌ها مانع شکل گیری پرونده‌های کثیرالشاکی

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر رسانه‌ها به وظایف خود به درستی عمل و نوع فریب دادن افراد زیاده خواه را اطلاع رسانی کنند بسیاری از پرونده‌های کثیرالشاکی شکل نمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در خبرگزاری صدا وسیما، به مناسبت روز خبرنگار افزود: در خصوص مسئله جاسوسی نیز ما در پرونده هاشاهدیم که افراد کارمند و غیر کارمند که در دام سرویس‌های جاسوسی قرار می‌گیرند دیگر نمی‌توانند راه برگشت داشته باشند و اگر رسانه‌ها در این خصوص آگاهی بدهند افراد در دام این سرویس‌ها قرار نمی‌گیرند.

تبریک روز خبرنگار به تمامی فعالان عرصه خبر به ویژه خبرنگاران صداوسیما
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820880"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820880?width=500&height=300"></script></div>


وی به نقش رسانه‌ها در دفاع از حقوق عامه مردم اشاره کرد و گفت: حقوق عامه زمینه‌های مختلفی دارد و رسانه‌ها می‌توانند هرگونه تعدی به حقوق عامه را گزارش کنند.
رئیس قوه قضاییه در واکنش به تهدید‌هایی که شاید برخی خبرنگاران به واسطه برخی افشاگری‌ها می‌شوند، افزود: اگر افشاگری طبق قانون باشد هیچ اشکالی ندارد و ما حمایت می‌کنیم.

صداوسیما در یک سال و نیم گذشته در رویداد کرونا و انتخابات نقش مهمی ایفا کرد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820882"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820882?width=500&height=300"></script></div>


آقای محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حوزه انتظامی مبنی براینکه چرا با اراذل و اوباش برخورد قاطع نمی‌شود و ما مکرر شاهدیم که بلافاصله پس از دستگیری آزاد می‌شوند؟ گفت: شما باید مصادیق را اطلاع دهید؛ کلی گویی، موثر واقع نمی‌شود.

صداوسیما با جنگ پیچیده رسانه ها و امپراتوری رسانه ای مواجه است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820884"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820884?width=500&height=300"></script></div>


در ادامه بازدید رئیس قوه قضائیه از خبرگزاری صدا و سیما، نماهنگ کوتاهی از مشکلات مردم در بحث کلاهبرداری‌های ساخت و ساز نمایش داده شد که آقای محسنی اژه‌ای در این خصوص گفت: یکی از وظایف ما و شما این است که آگاهی مردم را نسبت به حقوق خودشان و همچنین درباره قرارداد‌ها و مبایعه نامه‌ها افزایش دهیم.

بیان دغدغه‌های آقای فتحعلی زاده، خبرنگار حوزه نیروی انتظامی با رئیس قوه قضائیه
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6821002"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6821002?width=500&height=300"></script></div>

آقای محسنی اژه‌ای گفت: مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت مشترک با همکاری صداوسیما تولیدات خوبی برای آگاهی بخشی مردم تولید در زمینه‌های مختلفی همچون، کلاهبرداری ها، مفاسد اقتصادی، و حتی موضوعات امنیتی تولید کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820976"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820976?width=500&height=300"></script></div>


وی گفت: بسیاری از این خسارت‌هایی که افراد می‌خوردند به واسطه غفلت خودشان است و خیلی از این افراد گول یک تابلو و وعده را خورده اند و حتی در پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری ساخت و ساز از مالباختگان می‌شنویم که بدون مشورت وارد این کار شده اند.

روزآمد بودن خبرنگاران نقش موثری در انعکاس دقیق و ساده سازی مطالب برای مردم دارد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820981"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820981?width=500&height=300"></script></div>
 
گفتگوی رئیس قوه قضائیه با علی رضوانی خبرنگار برنامه بدون تعارف
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6820993"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6820993?width=500&height=300"></script></div>
 
 
یکی از وظایف مشترک ما، افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق خودشان است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6821032"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187573/6821032?width=500&height=300"></script></div>
 
محسنی اژه‌ای: دستان خبرنگاران افشاگر فساد را باید بوسید
 
رئیس قوه قضائیه گفت: افشاگری اگر قانونی باشد هیچ مشکلی ندارد و باید دست خبرنگارانی را که فساد را افشا می‌کنند، بوسید.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه بازدید از سازمان صدا و سیما در خبرگزاری صدا و سیما حاضر شد.
آقای مصطفی قمری وفا مدیر کل اخبار داخلی خبرگزاری ضمن خوشامدگویی به رئیس قوه قضاییه به آمار‌هایی در خصوص تعداد خبر‌های تولیدی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: روزانه خبرنگاران حاضر که حدود ۷۰ نفر هستند به طور میانگین ۴۵ برنامه خبری را پوشش می‌دهند.
آقای محسنی اژه‌ای پس از این توضیحات پرسید که چقدر خبرنگاران به لحاظ تخصصی و اطلاعات به روز می‌شوند و کسی که مثلا ده سال در حوزه قضایی و حقوقی است آیا باز اطلاعاتش را به روز می‌کند؟
رئیس قوه قضاییه گفت: برخی واژه‌ها تخصصی است و خبرنگار باید واژه‌ها را ساده سازی و برای مردم قابل فهم کند و اگر خود واژه را نفهمد، گاهی اوقات در انتقال آن دچار اشتباه می‌شود.
وی افزود: زمانی که سخنگوی قوه قضائیه بودم حقیقتا می‌دیدم که برخی خبرنگاران بسیار دقیق و خوب خبر‌ها را منتقل می‌کردند، اما برخی اینگونه نبودند و احساس می‌کردم خبرنگارانی که به روزتر و با ادبیات حقوقی آشناترند خوب درک و سپس بیان می‌کنند.
محسنی اژه‌ای گفت: آن خبرنگاری هم که تخصصی ندارد شاید اشتباهاتش عمدی نباشد و هیچ غرضی هم نداشته باشد، اما، چون مطالب را درست دریافت نمی‌کند درست هم نمی‌تواند منتقل کند.
در ادامه این برنامه بازدید آقای سیدمهرداد سیدمهدی رئیس خبرگزاری صدا و سیما نیز به تجارب موفق تعامل میان این خبرگزاری با قوه قضائیه اشاره و بر استمرار آن تاکید کرد.
آقای سیدمهدی افزود: در برخی موارد شاهد بودیم که قوه قضائیه بنا داشت اقداماتی انجام دهد که اگر کار رسانه‌ای صورت می‌گرفت بهتر به اهدافش دست می‌یافت که نمونه این همکاری‌ها بحث مبارزه با فساد و همکاری‌های میان سازمان و قوه قضائیه بود که نتایج خوبی هم داشت.
رئیس خبرگزاری صدا و سیما افزود: در خبرگزاری نزدیک به دو سال است که گزارش‌های تحقیقی انجام می‌شود که ذات آن ضد فساد است و خبرنگار، لایه‌های پنهان را گزارش می‌کند و قوه قضائیه به عنوان کمک کار ما در این زمینه پیگیری‌هایی می‌کند که وقتی به نتیجه می‌رسد به کارآمدی هر چه بیشتر نظام و افزایش سرمایه‌های اجتماعی منجر می‌شود.
رئیس قوه قضائیه در واکنش به این سخنان گفت: من از مرکز رسانه قوه قضائیه خواسته ام که تعاملش را با همه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما بیشتر کند و ما ملات‌های بسیار فراوانی داریم که از آن می‌توان برای ارتقاء آگاهی مردم در قالب فیلم و سریال استفاده کرد.
رئیس قوه قضائیه گفت: مثلا رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما می‌تواند شیوه‌های مختلف کلاهبرداران را برای مردم تبیین کنند و حتی در یکسری مشکلات خانوادگی و حتی مسائل سیاسی و امنیتی و جاسوسی نیز صدا و سیما می‌تواند اطلاع رسانی‌های خوبی داشته باشد که به نوعی پیشگیری از وقوع برخی مشکلات و تخلفات و جرایم شود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه از تحریریه‌های خبرگزاری صدا و سیما بازدید کرد و با حضور در تحریریه اقتصادی نقش این تحریریه را در حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا فوق العاده ارزشمند توصیف کرد.
آقای اصلانخانی سردبیر تحریریه اقتصادی با توضیحاتی درباره فعالیت‌های خبرنگاران این تحریریه گفت: همه دلخوشی خبرنگاران این تحریریه این است که وقتی گزارش‌های ضد فساد تولید می‌کنند سازمان بازرسی، دادستانی و دیگر سازمان‌های قوه قضائیه ورود کنند تا لایه‌های پنهانی که خبرنگاران ما پیدا می‌کنند تحت پیگرد قوه قضائیه قرار گیرند.
آقای اژه‌ای در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گاهی اوقات خبرنگاران در تولید برخی گزارش‌ها تهدید می‌شوند، گفت: اگر افشاگری بر اساس قانون باشد هیچ اشکالی ندارد و باید دست این خبرنگاران را هم بوسید.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با حضور در تحریریه ورزشی با آقای رضوانی از خبرنگاران این تحریریه و خبرنگار بسته "بدون تعارف" گفتگو و علاقمندی خود را به این بسته اعلام کرد.
قائم مقام رئیس سازمان هم که رئیس قوه قضائیه را همراهی می‌کرد خطاب به آقای اژه‌ای گفت: آقای رضوانی باید ابتدا قولی که داده است عمل کند چرا که همچنان مجرد است که آقای اژه‌ای به مزاح گفت حتما مشکلی در مدیران است که این‌ها ازدواج نمی‌کنند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه از تحریریه سیاسی و اجتماعی بازدید کرد و در تحریریه اجتماعی نماهنگی از انتقاد‌های مردم بابت مشکلاتشان در بحث ساخت و ساز‌های غیرمجاز نمایش داده شد که آقای اژه‌ای توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد و از مردم خواست حتما با هوشیاری بیشتر در تنظیم قرارداد‌ها و مبایعه نامه‌ها ورود کنند.
محسنی اژه‌ای در ادامه به ساختمان شبکه خبر رفت و ضمن عرض "خسته نباشید" به همکاران این شبکه به صورت زنده با مردم از استودیوی این شبکه گفتگو کرد.
رئیس قوه قضائیه پس از حضور در شبکه خبر بازدید یک ساعت و نیمه خودش را از برخی بخش‌های صدا و سیما به پایان برد.

برچسب‌ها:

نظر شما