شناسهٔ خبر: 48784469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت‌های اجتماعی برای رفع چالش‌های مادران شیرده ضروری است

قزوین-ایرنا- مسوول سلامت نوزادان و تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: حمایت‌های اجتماعی از والدین به ویژه مادر و ایجاد محیط کار حامی تغذیه سالم برای رفع چالش های مادران شیرده ضروری است.

صاحب‌خبر -

فاطمه بابایی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موانع و چالش های عمده ای در سطوح مختلف کشوری، سیستم بهداشت و درمان، محیط کار و درنهایت جامعه وجود دارد که محیط دوستدار تغذیه با شیر مادر را تحت تاثیرات منفی قرار داده و مادران و خانواده را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

وی همچنین تصریح کرد: عدم وجود سیاست ها و سرمایه گذاری پایدار و بلند مدت، نبود قانون حمایت از زایمان و فرزند پروری در بودجه کلان و عمومی کشور و ضعف قوانین حمایت از زنان شاغل دارای کودک شیر خوار در محیط کار،  تبلیغات گسترده شرکت های تولید کننده شیر و سایر فرآورد های مصنوعی، عدم هماهنگی های بین بخشی ، اجرای ضعیف قوانین و دستورالعمل ها از سوی کارکنان در دو حوزه بهداشت و درمان و بوجود آمدن شرایط اضطراری مانند همه گیری بیماری کرونا و سایر بحران مانند سیل و زلزله از مهم ترین این چالش ها و موانع می باشد.

بابایی با اشاره به اینکه، تغذیه با شیر مادر اهمیت و مزایای بالایی در سلامت مادر و کودک دارد،افزود: پیشگیری از سوء تغذیه، اثرات محافظتی کودکان در برابر بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا، دیابت،چاقی و اضافه وزن عفونت های تنفسی و گوارش و ادراری و آسم وآلرژی وهمچنین اثر محافظتی مادر و کودک در مقابل سرطان از مزایای این تغذیه سالم و حیاتی برای کودکان است.

وی ادامه داد: اکثر مادران شیرده دچار چالش هایی هستند که اگر در کشور، اولویت های بهداشتی  و درمانی در وهله اول حفظ سلامت مادر و کودک باشد می توان این موانع را از بین برد و میزان تغذیه با شیر مادر را ارتقا بخشید.

این مسوول مربوطه با بیان اینکه افزایش و ارتقای تغذیه با شیر مادر در گرو قانون گذاری و سرمایه گذاری های بلند مدت و پایدار است، تصریح کرد: ایجاد قوانین مربوط به حمایت اجتماعی از والدین و مرخصی زایمان و محیط کار حامی تغذیه با شیر مادر در هر دو بخش دولتی و غیر دولتی  یکی از راه حل های مهم برای ارتقای این مهم است.

وی همچنین با اشاره به شرایط کرونایی جامعه، افزود: یکی از سیاست های سازمان بهداشت جهانی که به تمام کشور ها ابلاغ شده است، نگه داشتن مادر و نوزاد در کنار یک دیگر است شیر مادر به دلیل داشتن فاکتورهای بالای ایمن بخش، سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کرده و مانند یک واکسن کودک را در مقابل بیماری ها از جمله بیماری کرونا محافظت می کند و از مرگ ومیر نوزاد و شیرخوار پیشگیری می کند.

بابایی ادام داد: بنابراین به مادران توصیه می شود، که در شرایط همه گیری بیماری کووید 19 از طریق تشویق مادران به شیردهی، دسترسی به آموزش و مشاوره حضوری و غیر حضوری و پیگیری به موقع مشکلاتشان در امر شیردهی و اجرای کامل دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون، از خود و کودک شیرخوار خود حفاظت کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و ارتقای آگاهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در تمامی سطوح پزشکان، ماماها، پرستاران و مراقبان سلامت در حوزه بهداشت و کارکنان بیمارستان‌های دوستدار کودک که دارای بخش زنان و زایمان و کودکان و نوزادان هستند از دیگر اولویت های کاری معاونت درمان است.

مسوول سلامت نوزادان و تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: هرساله کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در کارگاه‌های استاندارد سه روزه با حضور اساتید و متخصصان محترم زنان، اطفال و نوزادان آموزش های لازم را می بینند و در مورد مادران نیز آموزش ها از همان دوران بارداری شروع می شود و مادران تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت توسط پرسنل مامایی آموزش می بینند

وی ادامه داد: همچنین مادر در اولین مراجعه بعداز زایمان که معمولا در 10 روز اول می باشد؛ توسط مراقبان سلامت و ماماها مورد ارزیابی نحوه شیردهی قرار می گیرند و اگر دارای مشکلات شیردهی باشد به مراکز مشاوره شیر مادر ارجاع داده می شوند.

بابایی با بیان اینکه تمامی شهرستان های استان قزوین دارای یک مرکز مشاوره شیر نادر هستند، افزود: مشاوران تربیت شده ما در این مراکز مشکلات مادر را ارزیابی می کنند تا مادر بتواند به کودک خود تا پایان ۲ سالگی شیر بدهد، حال اگر کودک به هر دلیلی از جمله کمبود شیر مادر، بیماری و فوت مادر  از شیر مادر محروم شود از طریق شیر خشک یارانه ای به صورت توزیع رایگان تا پایان یک سالگی مورد حمایت قرار می گیرد.

نظر شما