شناسهٔ خبر: 48759877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ابهام در طرح جهش تولید مسکن از نگاه شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح جهش تولید مسکن در مرحله اول اشکالات زیادی داشت و در مجلس اصلاح شد، اما هنوز درباره ایجاد هزینه اضافی برای مردم ابهام وجود دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه، ۱۶ مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به آخرین مصوبات شورای نگهبان گفت: طرح جهش تولید مسکن در مرحله اول اشکالات زیادی داشت و در مجلس اصلاح شد، اما هنوز درباره ۲ نکته ابهام وجود دارد. اول اینکه تعریف دقیقی از اوراق رهنی ارائه نشده و ابهام دوم به الزامی شدن کد رهگیری مربوط است.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۸ این طرح، درج تمام معاملات خرید، فروش، پیش‌خرید، رهن و اجاره مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه رهگیری الزامی است، اما شورای نگهبان درباره ایجاد هزینه اضافی برای مردم ابهام دارد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات بین ایران و صربستان در اردیبهشت ماه توسط شورای نگهبان تأیید شد.

طحان‌نظیف افزود: اصلاح قانون صدور چک و لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط شورای نگهبان خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح نمایندگان مجلس با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه نفت خام پس از اصلاح، توسط شورای نگهبان تأیید شد.

وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: اشکالی به این اصلاحیه نداشتیم، اما مجمع مواردی را مطرح کرده بود که به مجلس ارسال شد.

طرح الزام وزرا به پاسخگویی به تذکرات کتبی نمایندگان مغایر با صلاحیت‌های مجلس است

طحان‌نظیف با اشاره به بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در شورای نگهبان گفت: مجلس اخیرا طرحی را تصویب کرد که مسئولان باید به تذکرات نمایندگان پاسخ دهند که این طرح مغایر با صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی شناخته شد.

وی با بیان اینکه درباره اینکه برنامه ششم توسعه قرار است تمدید شود یا خیر، مطلبی نشنیدم افزود: تشریفاتی در خصوص تدوین برنامه وجود دارد و در ابتدا سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری اعلام و بر مبنای آن لایحه توسط دولت تهیه و به مجلس ارسال می‌شود و سپس در شورای نگهبان رسیدگی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان هم در تدوین برنامه هفتم توسعه ورود می‌کند، بیان کرد: شورای نگهبان در مرحله تدوین و نگارش قانون نقشی ندارد و ورود پیدا نمی‌کند. البته اگر شورای نگهبان ابهامات و اشکالاتی به طرح‌ها داشته باشد، در کمیسیون‌های مجلس مطرح می‌کند تا اصلاحات انجام شود.

 

<div id="video-display-embed-code_410949" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/823181/410949?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما