شناسهٔ خبر: 48756165 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

ابقای فرهاد مشروط به قهرمانی در جام حذفی؟

با همه حرف و حدیث‌هایی که نسبت به پنالتی اعلام شده (پنالتی اول) به سود استقلال در بازی با گل گهر به وجود آمد، فرهاد مجیدی و شاگردانش توانستند خود را به فینال جام حذفی برسانند؛ دیداری که تداعی کننده فینال فصل پیش است.

صاحب‌خبر -

ایران ورزشی: با همه حرف و حدیث‌هایی که نسبت به پنالتی اعلام شده (پنالتی اول) به سود استقلال در بازی با گل گهر به وجود آمد، فرهاد مجیدی و شاگردانش توانستند خود را به فینال جام حذفی برسانند؛ دیداری که تداعی کننده فینال فصل پیش است. یادآور آن بازی عجیب که استقلال در نبرد نهایی نتوانست از سد تراکتور بگذرد و در یک نیمه با دریافت 3 گل، مقدمات شکست خود را فراهم آورد. چه کسی تصور می‌کرد ساکت الهامی آنگونه استقلال را به چهارمیخ بکشد؟ چه کسی تصور می‌کرد استقلال ناگهان به یک تیم دست و پا بسته تبدیل شود و در یک نیمه با نمایشی ضعیف و ملال آور در خط دفاع، نسخه خود را بپیچد و بازنده بازی بزرگ باشد؟!

حالا نیز استقلال دوباره در فینال با حریفی تقابل می‌کند که روی نیمکتش یک مربی استقلالی را می‌بیند. مردی که برای رسیدن به نیمکت آبی‌ها تلاش پنهانی را آغاز کرده و به دنبال روزی است که همچون مجیدی، فکری و خیلی‌های دیگر که سکان هدایت استقلال را در دست گرفتند، صاحب نیمکت استقلال شود. بعد از فینال حذفی سال قبل که منجر به پیروزی ساکت الهامی شد، این مربی حتی تا آستانه سرمربیگری استقلال نیز پیش رفت و در روزی که مدیران استقلال در نهایت مجیدی را برگزیدند، الهامی به باشگاه استقلال رفت و مذاکراتی با مدیران استقلال انجام داد. در حقیقت پیروزی در آن بازی مهم بود که ساکت را به یک مدعی بالقوه برای تصاحب نیمکت استقلال تبدیل کرد و حال تصور کنید اگر جواد نکونام نیز بتواند با تیمش فولاد خوزستان به این مهم دست یابد، او نیز مدعی تصاحب نیمکت استقلال خواهد شد.

این یک واقعیت است که نکونام با برتری مقابل مجیدی به عنوان یک مدعی جدی مطرح می‌شود و هرقدرهم که جایگاه فرهاد به واسطه حمایت‌های برخی جریان‌ها روی نیمکت استقلال سفت و محکم باشد اما جواد نکونام با برتری احتمالی در فینال حذفی معادلات تازه‌ای را به وجود خواهد آورد و جایگاه مجیدی را عمیقاً سست و متزلزل خوهد کرد. این وضعیت بدان معنا نیست که فرهاد در ماه‌های اخیر در ایجاد تغییرات در استقلال ناکام بود. هرگز اینطور نیست اما باید پیروزی احتمالی نکونام در بازی نهایی را عاملی در جهت سست شدن جایگاه مجیدی دانست و اگر مجیدی ساده انگارانه از کنار این مهم عبور کند، بدون شک روزهای پرتلاطمی را بعد از فینال جام حذفی تجربه خواهد کرد. آنچه جایگاه فرهاد را در نیمکت مربیگری استقلال محکم خواهد کرد، پیروزی در بازی نهایی است.

دیداری که به همه ثابت می‌کند اولاً فرهاد قابلیت به دست آوردن جام برای استقلال را دارد و اینکه او توانسته در ماه‌های اخیر در بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی تمام مدعیان حضور روی نیمکت مربیگری استقلال را شکست دهد. در حقیقت پیروزی مقابل نکونام پروژه نا تمام مجیدی را تکمیل خواهد کرد و فصلی نو در دوره مربیگری‌اش در استقلال ایجاد خواهد شد. مضاف بر همه اینها بردن نکونام سبب می‌شود مجیدی در مقابل مدیران این باشگاه دست بالاتری داشته باشد و دیگر از موضع یک مربی بی‌تجربه، فاقد جام و گاه شکست خورده در برابر تصمیم گیران باشگاه استقلال قرار نگیرد.

فرهاد مجیدی باید اهمیت پیروزی در فینال جام حذفی را به همین دلایل عمیقاً درک و باور کند که شکست احتمالی در این بازی باز هم آینده‌اش را در این باشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد و حتی اگر بعد از باخت نیز مدیران استقلال تصمیم به ادامه همکاری با او بگیرند اما از دست دادن جام حذفی منجر به ادامه مخالفت‌های زیرپوستی علیه او خواهد شد. بنابراین پیروزی مقابل جواد نکونام از زوایای گوناگون برای مجیدی حکم یک اهرم فشار را خواهد داشت تا با چهره‌ای برنده و فاتح در برابر تصمیم گیران استقلال ظاهر شده و کفه ترازو را به سود خود سنگین کند.

استقلال در بازی با گل گهر سیرجان از بعد تاکتیکی آن تیم دلخواه نبود اما به لطف موقعیت‌هایی که در پنالتی‌ها به دست آمد، توانست از سد گل گهر نیز بگذرد. در فینال اما پای تیمی در میان است که پشت سر خود حمایت مردم خوزستان را می‌بیند و احتمالاً داور این بازی در تلاش خواهد بود تا کمترین اشتباه را داشته باشد و بعید است اتفاقات بازی قبل به سود استقلال رخ دهد. در واقع استقلال باید برای عبور از این بازی بزرگ برنامه‌های تاکتیکی منسجم داشته باشد و حتی برای پنالتی‌های احتمالی نیز تاکتیک مطلوبی را اتخاذ کند.

تصمیم گیران استقلال منتظر نتیجه فینال

در همین راستا باید به سیاست تصمیم گیران باشگاه استقلال اشاره داشت که انتظار می‌کشند نتیجه بازی استقلال مقابل فولاد مشخص شود تا درباره آینده کاری فرهاد مجیدی تصمیم بگیرند. در روزهای اخیر خبرهای متعددی از احتمال حضور برخی مربیان در استقلال شنیده شد که چندان هم از واقعیت دور نبود. برخی تصمیم گیران استقلال مذاکراتی با مربیان کنونی لیگ برتر انجام داده‌اند تا اگر استقلال در جام حذفی نیز موفق نبود، به جای مجیدی گزینه دیگری را در رأس امور فنی بگمارند. در همین راستا نام مهدی رحمتی و امیر قلعه نویی نیز شنیده می‌شود ضمن اینکه خود نکونام را هم باید یک مدعی بالقوه برای حضور روی نیمکت استقلال نامید.

نظر شما