شناسهٔ خبر: 48753569 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تهدید «نیمروز» مهاجران افغانستانی را راهی ایران کرد

روزنامه جوان

احتمال سقوط استان نیمروز در افغانستان به دست طالبان باعث شد اهالی این استان، خانه‌های‌شان را ترک کرده و راهی ایران شوند. با این حال، مقامات افغانستان تأکید دارند که به مقابله با طالبان برای جلوگیری از ادامه پیشروی‌ها ادامه خواهند داد.

صاحب‌خبر -

احتمال سقوط استان نیمروز در افغانستان به دست طالبان باعث شد اهالی این استان، خانه‌های‌شان را ترک کرده و راهی ایران شوند. با این حال، مقامات افغانستان تأکید دارند که به مقابله با طالبان برای جلوگیری از ادامه پیشروی‌ها ادامه خواهند داد.
با ادامه گسترش دایره تسلط طالبان بر افغانستان، حالا سایه نگرانی‌ها بر نیمروز هرات افتاده است. سقوط شهرستان کنگ در نزدیکی شهر زرنج مرکز استان نیمروز تهدید اشغال این استان را بیش از پیش واقعی کرده است. ویدئو‌های منتشر شده در پل ابریشم بین ایران و افغانستان نشان می‌دهد که تعداد زیادی از خانواده‌ها به مرز رسیده و از مرزبانان ایران درخواست می‌کنند که به آن‌ها اجازه دهند وارد خاک ایران شوند. تصویری که سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه ایران در صفحه توئیترش منتشر کرده، چنین وضعیتی را تأیید می‌کند. موسوی نوشت: «صحنه‌های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج صد‌ها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد.» گزارش خبرنگاران افغان حاکی است که ایرانی‌ها مرز را به روی آوارگان گشوده و آن‌ها را به اردوگاه در خاک ایران راهنمایی کرده‌اند.
از مردم دفاع می‌کنیم
اگرچه محمدیونس عرب، عضو شورای استانی نیمروز، وضعیت شهر را عادی ارزیابی کرد و با اعلام اینکه شخصاً در استانداری حضور دارد، سقوط شهر زرنج را تکذیب کرد، اما آنچه باعث شده جو روانی بیش از پیش متشنج شود، انتشار اخباری در رسانه‌های اجتماعی درباره فرار عبدالکریم براهوی، استاندار نیمروز و فرمانده پلیس به طرف ایران بود. با این حال، براهوی با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ضمن تکذیب این اخبار به مردم اطمینان داد که از آن‌ها دفاع خواهد کرد و هیچ خطری شهر را تهدید نمی‌کند. وزارت دفاع افغانستان هم از اعزام نیرو‌های کماندو خبر داد و تأکید کرد نمی‌گذارد که شهر نیمروز به دست طالبان سقوط کند.
تشدید تنش در هرات و قندهار
شهر‌های هرات و لشکرگاه نیز عرصه درگیری سنگین بین طالبان و نیرو‌های دولتی افغانستان بود. استانداری هرات کشته شدن ۳۵ عضو طالبان را تأیید کرده است. وزارت دفاع افغانستان نیز اعلام کرد که ۹۵ عضو طالبان در پی حملات ارتش کشته شده‌اند. وزارت دفاع افغانستان دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۹ عضو گروه طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش کشته و ۲۰۹ تن دیگر هم زخمی شده‌اند. تادین خان، فرمانده پیشین ولایت قندهار هم تغییر اوضاع امنیتی این ولایت را تأیید کرد و گفت: «با بزرگان نظامیان و جوانان، شاهد جنگ در قندهار بودیم. مشکلات بسیار است و در این مورد صحبت می‌کنیم که چه کاری ضرورت دارد و چه کاری از دست ما بر می‌آید و همه را تشویق می‌کنیم و انگیزه می‌دهیم تا در برابر این مزدوران و دشمنان وطن، بایستند.» همچنین شماری از بزرگان قندهار با حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین درباره چگونگی بهبود اوضاع امنیتی قندهار رایزنی کردند.
لزوم اقدام علیه دسیسه بزرگ
مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی چهار شنبه شب در یک نشست در کابل از تمامی رهبران سیاسی خواست همه اختلافات را کنار بگذارند و برای دفاع از مردم و کشور، متحد شوند. وی با اعلام اینکه بحران کنونی یک دسیسه بزرگ است، تأکید کرد که با دیگر سیاست‌گران برای مقابله با آن تصمیمی جدی اتخاذ خواهند کرد. مارشال دوستم افزود: «تعهدی که ملت به ما داده بود، ما هم به مردم تعهد داده بودیم، شما را تنها ر‌ها نمی‌کنیم. امروز آمده‌ایم، بایستیم، سینه خود را سپر کنیم و در تاریخ این را اثبات کنیم که ما، عوام‌فریب نیستیم..»
وی تأکید کرد که طالبان تمامی نیروهایش را در ولایت‌های جوزجان، تخار، هرات، هلمند و قندهار جمع کرده و می‌کوشد یکی از این ولایت‌ها را تصرف کند، اما مردم نخواهند گذاشت طالبان به این هدف برسد. گزارش‌ها حاکی از این است که او تا دو روز دیگر در کابل خواهد بود تا با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و دیگر چهره‌های سیاسی درباره مدیریت اوضاع کشور رایزنی کند و پس از آن به شمال خواهد رفت.

نظر شما