شناسهٔ خبر: 48747328 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبروداری آقای خاص و مردانش

تهران - ایرنا - «جواد فروغی» ملی‌پوش تیراندازی کشورمان در دومین روز از آغاز بازی‌های المپیک تک مدال طلای کاروان ایران کسب کرد و روز چهارشنبه محمدرضا گرایی دومین طلای کاروان ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد تا کشتی کشورمان همچون ادوار گذشته آبروداری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کشتی فرنگی به دلیل عملکرد خوبش در دو دهه گذشته، انتظارات را در بین علاقه مندان افزایش داده به خصوص اینکه کسب ۳ مدال طلا در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، این انتظار را دوچندان کرده است.

اما باید توجه داشت که تیم ملی کشتی فرنگی ۴۰ سال قبل از المپیک لندن صاحب مدال نشده بود. تیم ملی کشتی فرنگی برای نخستین مرتبه با ۲ فرنگی‌کار شامل محمد پذیرایی و حسین ملاقاسمی در بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ رم حضور پیدا کرد که پذیرایی با کسب مدال برنز نخستین مدال‌آور کشتی فرنگی در المپیک بود. ملاقاسمی نیز در جایگاه ششم قرار گرفت.

۱۲ سال بعد رحیم علی‌آبادی در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ مدال نقره گرفت. بعد از این نقره ۴۰ سال طول کشید تا کشتی فرنگی در المپیک یکبار دیگر صاحب مدال شود. در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که تیم ملی با سرمربیگری «محمد بنا» با ۳ مدال طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی چشم‌ها را خیره ساخت. در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز سعید عبدولی و قاسم رضایی ۲ مدال برنز کسب کردند تا جمع همه مدال‌های المپیکی کشتی فرنگی به ۷ برسد. ۳ طلا، یک نقره و ۳ برنز؛

با این وجود کشتی از بازیهای المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی به بعد امید و آرزوی یک ملت بود، مردمانی که با آغاز بازی‌های المپیک منتظر درخشش گوش شکسته‌هایی بودند که با کمترین هزینه و بودجه پای به المپیک می‌گذاشتند و بهترین و درخشان‌ترین نتایج ورزش ایران را در بازی‌های المپیک رقم زدند.

این مرتبه نیز درخشش کشتی در المپیک توکیو با تلالو فرنگی‌کاران همراه بود. تیمی جوان و آینده‌دار با سکانداری آقای خاص کشتی فرنگی گام به المپیک توکیو گذاشت. تیم ۵ نفره ایران با یک مدال طلای محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم و یک مدال برنز محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و دو عنوان پنجمی محمدعلی گرایی و امین میرزازاده در اوزان ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به کار خود در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پایان داد.

در بین فرنگی‌کاران شاید کسب مدال از سوی محمدعلی گرایی در این دوره دور از انتظار نبود و او حتی بنا به نظر کارشناسان ظرفیت کسب مدال طلای المپیک را نیز داشت اما مدال برنز المپیک را نیز به راحتی از دست داد و شاید چنین فرصت تاریخی دیگر به سراغ فرنگی‌کار شیرازی تیم ملی نیاید و امیدواریم کاپیتان تیم ملی بعد از المپیک ریکاوری لازم از لحاظ جسمانی و به خصوص روحی و روانی را انجام دهد و بتواند با قدرت به میادین بازگردد.

علیرضا نجاتی نماینده وزن ۶۰ کیلوگرم نیز به دلیل شرایط کم کردن وزن نتوانست عملکرد شخصی خود را به نمایش بگذارد و به طور حتم اگر او می‌توانست در مبارزه نخست برابر حریف ارمنستانی عبور می‌کرد شاید در مبارزات بعدی عملکرد به مراتب بهتری داشت.

یکی از بدشانس‌ترین فرنگی‌کاران این دوره به طور حتم امین میرزازاده است که در قرعه‌ای بسیار سخت و در کنار ۲ مدعی کسب مدال طلای وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی در بازی‌های المپیک توکیو قرار گرفت. رضا کایالپ و میهان لوپز دو غول کشتی فرنگی سال‌های اخیر کشتی جهان هستند که یکه‌تاز این وزن در جهان هستند. نماینده کشورمان نیز اگر با کمی خوش شانس بود و در گروهی دیگر قرار می‌گرفت اکنون تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان به طور حتم یک مدال دیگر را نیز کسب کرده بود. تجربه حضور در المپیک و رویارویی و شاخ به شاخ شدن با بزرگان کشتی فرنگی دنیا تجربه‌ای برای او خواهد بود که به طور حتم نام این فرنگی‌کار اهل گتوند استان خوزستان را سال‌ها خواهیم شنید.

محمدهادی ساروی دیگر نماینده کشورمان نیز در نیمه نهایی به سد سخت آرتور آلکسانیان ارمنستانی خورد. ساروی ظرفیت شکست این عنوان‌دار جهان و المپیک و پا به سن گذاشته را داشت و اگر کمی خودباوری و جنگندگی را چاشنی مبارزه خود برابر او می‌کرد این فرنگی‌کار آملی تیم ملی ظرفیت حضور در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم را داشت.

محمدرضا گرایی نماینده طلایی کشتی فرنگی در وزن ۶۷ کیلوگرم، در المپیک بزرگی کرد و از کشتی‌گیران کم نقص و کم اشتباهی بود که با هوش و ذکاوت مثال زدنی و جنگندگی و باج ندادن به حریفان ریز و درشت، هیچگاه از هدف اصلی خودش دور نشد. ۴ مبارزه با برنامه، هوشمندانه و مثال زدنی گرایی می‌تواند درس بزرگ برای همه علاقمندان به موفقیت در کشتی باشد.

۴ مدال طلا یک نقره و ۳ برنز در سه دوره بازی‌های المپیک با سرمربیگری محمد بنا نتیجه‌ای ماندگار و تحسین برانگیز است.

عملکرد درخشان تیم ملی کشتی فرنگی از آن جهت حایز اهمیت است که ۶ مدال طلای کشتی فرنگی بین کوبا (۲ طلا)، ایران، مجارستان، روسیه و اوکراین تقسیم شد. ژاپن میزبان یک نقره و یک برنز گرفت.

چین (یک برنز)، مصر (یک برنز)، آلمان (۲ برنز)، ترکیه مدعی (یک برنز)، روسیه سلطان بلامنازع کشتی فرنگی جهان یک طلا و ۲ برنز، مجارستان یک طلا و یک نقره، گرجستان یک نقره، صربستان یک برنز، اوکراین یک طلا و یک نقره بدست آوردند. 

اینکه کشتی در کنار وزنه‌برداری همواره بار مدال‌آوری کاروان ایران را در میدان بزرگی همچون المپیک در ادوار مختلف به دوش می‌کشد امری انکار ناپذیر است و البته سایر رشته‌ها همچون دوومیدانی، تکواندو و تیراندازی نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند مدال بگیرند اما انتظار از کشتی همیشگی است و برهمین اساس این رشته نیازمند توجه ویژه‌ای است که بتواند با فراغ بال و بدون دغدغه بودجه برای ۴ ساله المپیک برنامه ریزی کند.

با حضور «علیرضا دبیر» به عنوان رییس فدراسیون، کشتی کشور از لحاظ زیرساخت و بازسازی خانه‌های کشتی اقدامات خوبی انجام شده و به نظر می‌رسد از این نظر کشتی کشورمان تا سالها مشکل خاصی نداشته باشد. اما اگر انتظار مدال از کشتی در المپیک است از همین الان باید برنامه‌ریزی لازم برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام شود نه اینکه توجه به کشتی تنها مختص چند ماه مانده به بازی‌های المپیک شود.

نظر شما