شناسهٔ خبر: 48739440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیگیری خبر؛

بذر نامناسب یا افزایش دما و خشکسالی ؟

بیماری ساق سیاه امسال بلای مزارع توتون کاران گلستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان حدود ۷۰ هکتار از مزارع توتون گلستان با این بیماری ویروسی درگیر شده است، بیماری که توتون کاران گلستانی آن را ناشی از بذر نامناسب دخانیات گلستان می‌دانند، اما مسئولان این شرکت می‌گویند گرمای هوا و خشکسالی علت آن است.

با این حال صاحبان این اراضی خواستار حمایت مسئولان از آن‌ها برای گذراندن سال سخت زیان دهی هستند.

<div id="video-display-embed-code_6808536"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3185130/6808536?width=400&height=300"></script></div>



مدیر شرکت دخانیات گلستان با بیان اینکه ویروس ساق سیاه هیچ روش مبارزه بیولوژیک و شیمیایی ندارد می‌گوید: کشاورزان باید اصل تناوب کشت را در اراضی خود رعایت کنند تا سال‌های آینده دچار مشکل نشوند.

یونسی به توتون کاران توصیه کرد: در صورتی که در مزارع خود ویروس ساق سیاه مشاهده کردند بوته‌های مبتلا به این بیماری را از مزارع جدا، سپش دفن کنند و به هیچ وجه زمین را آبیاری نکنند.

او گفت: آبیاری سبب می‌شود این ویروس در مزرعه توتون باقی بماند و در درازمدت هم کشاورزان را دچار خسارت می‌کند.

او گفت: در حال رایزنی با شرکت مرکزی هستیم تا بخشی از خسارت این کشاورزان را جبران کنیم.

یونسی افزود: امسال صاحبان ۱هزار و ۴۰۰هکتار از مزارع گلستان از تقی آباد گرگان تا دوزین مینودشت برای کشت توتون با اداره دخانیات قرارداد بسته اند.
کار کشت توتون از اسفند  با خزانه گیری این محصول آغاز می‌شود، فروردین ، نشاء به اراضی منتقل می‌شود و از اواسط مرداد تا مهر هم ، زمان برداشت آن است.

<div id="video-display-embed-code_6808539"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3185130/6808539?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما