شناسهٔ خبر: 48738645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران؛ صرفاً برای مقابله با تهدید سلطه گران

رئیس جمهور تاکید کرد: ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رئیسی در ادامه سخنانش در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تبیین رویکرد‌های دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: در دولت مردمی همه مؤلفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزار‌های قدرت ملی به ویژه دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی تأمین شود.

رئیس جمهور با بیان این که قدرت جمهوری اسلامی در منطقه امنیت ساز است، تاکید کرد: بحران‌های منطقه باید از طریق گفتگو‌های واقعی درون منطقه‌ای و براساس تأمین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود.

<div id="video-display-embed-code_6808317"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3185083/6808317?width=600&height=350"></script></div>

وی افزود: دخالت بیگانگان در منطقه هیچ مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه خودِ مشکل است.
رئیس جمهور گفت: من دست دوستی و برادری به سوی همه کشور‌های منطقه به ویژه همسایگان دراز می‌کنم و آن را به گرمی می‌فشارم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین راهبرد نظام در عرصه هسته‌ای تاکید کرد: برنامه هسته‌ای کشورمان کاملاً صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای را شرعاً به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در راهبرد دفاعی ما ندارد.

آقای رئیسی افزود: سیاست فشار و تحریم سبب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی اش به ویژه حق توسعه نخواهد شد.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران گفت: از هر طرح دیپلماتیکی که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد.

وی بار دیگر با استقبال از گسترش روابط با کشور‌های همسایه افزود: جمهوری اسلامی، کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی را ارتقاء روابط با آنان می‌داند و خواستار عزت و اعتلای همسایگان است.
رئیس جمهور تاکید کرد: دیپلماسی باید ارتباط کشور‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات شان را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری تقویت کند.

آقای رئیسی گفت: جهان در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور است و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.
رئیس جمهور افزود: در پایان از همه میهمانان گرامی به ویژه خانواده معظم شهیدان، مسئولان کشوری و لشکری و میهمانان خارجی که در این مراسم تشریف فرما شدند و قبول زحمت کردند قدردانی می‌کنم.

آقای رئیسی اضافه کرد: لازم است از زحمات رئیس مجلس شورای اسلامی، برادر مجاهدم آقای دکتر قالیباف و همه نمایندگان انقلابی مجلس صمیمانه تشکر کنم که در این مراسم تاریخی، میزبان میهمانان عالی قدر بودند.

وی برنامه تحولی دولت را در گرو همکاری همه بخش‌ها به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: از خداوند متعال می‌خواهم که به این جانب و دولت جدید، فرصت خدمتگزاری به ملت شریف ایران عنایت کند تا بتوانم با تکیه بر امداد‌های الهی، دعای خیر حضرت ولیعصر (عج) و در پرتو رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب آینده روشنی برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوبمان رقم بزنم.

آقای رئیسی افزود: در پایان سخن برای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع در معرفی اعضای دولت به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که در نخستین فرصت در هفته آینده و پیش از پایان مهلت مقرر، فهرست اعضای کابینه، تقدیم رئیس محترم و نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_6808320"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3185083/6808320?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما