شناسهٔ خبر: 48729729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی افزایش گرسنگی و قحطی؛

هشدار بانک جهانی درباره وضعیت در یمن

بانک جهانی هشدار داد حدود ۷۰ درصد ساکنان کشور یمن به علت تهاجم نظامی عربستان و امارات به آن، با خطر گرسنگی و قحطی روبرو هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبگاه خبری الواقع السعودی؛  بانک جهانی هشدار داد به علت ادامه حمله نظامی عربستان و امارات به یمن، ۷۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی این کشور با خطر گرسنگی مواجهند.
بانک جهانی تاکید کرد یمن از جمله کشور‌های جهان است که به علت تداوم حمله نظامی هفت ساله عربستان و امارات به این کشور، از بیشترین کمبود و ناامنی غذایی رنج می‌برد.
بانک جهانی فاش کرد جنگ و درگیری در یمن که حدود هفت سال است ادامه دارد، باعث شده است دست کم ۲۴ میلیون و یکصد هزار نفر از ساکنان این کشور از جمله دوازده میلیون و ۳۰۰ هزار کودک، نیازمند دریافت کمک‌های انسانی باشند و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر داخل کشور آواره شوند. تهاجم نظامی عربستان همچنین باعث ویرانی اقتصاد یمن شده است.
بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ به نصف کاهش یافته است و بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بانک جهانی اوایل ژوئن گذشته خسارت‌های وارد آمده به زیرساخت‌های یمن ناشی از جنگ را هشت و نیم میلیارد دلار برآورد کرده بود و این در حالی است که میزان زیان‌های وارد آمده به ۱۶ شهر اصلی و بزرگ یمن در نتیجه جنگ، بین ۶.۹ تا ۸.۵ میلیارد دلار متغیر است.
سازمان ملل متحد نیز اخیرا درباره افزایش خطرات گرسنگی در ۲۳ منطقه بحرانی و آشوب زده جهان طی سه ماه آینده هشدار داد. سازمان ملل افزود یمن از اصلی‌ترین این مناطق است که برای هفتمین سال متوالی درگیر جنگ خونین و ویرانگر است.
سازمان ملل متحد چند ماه قبل تایید کرد که عربستان و امارات باعث ایجاد بزرگترین قطحی و گرسنگی (در یمن) در تاریخ معاصر خواهند شد. این سازمان مداخله فوری برای نجات ۴۰۰ هزار کودک یمنی را خواستار شد که ممکن است امسال (۲۰۲۱) جان خود را به دلیل گرسنگی از دست بدهند.
دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد هم به شورای امنیت این سازمان در مورد وضعیت فعلی یمن هشدار داد و تاکید کرد به علت جنگی که عربستان و امارات آن را رهبری و هدایت می‌کنند، کشور یمن در مسیر بزرگترین قحطی در تاریخ معاصر پیش می‌رود.

نظر شما