شناسهٔ خبر: 48728263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عصر امروز برگزار می‌شود،

مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم با حضور مقامات ارشد ۷۳ کشور جهان

مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر امروز با حضور مقامات و هیئت‌های بلند پایه ۷۳ کشور جهان برگزار می‌شود. مراسمی که نشان دهنده عمق روابط جمهوری اسلامی ایران با منطقه و جهان و اهتمام کشورها به توسعه روابط با ایران و دولت جدید است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور ۱۱۵ مقام ارشد و فرستاده ویژه از ۷۳ کشور جهان در سطح روئسای جمهور، روئسای مجالس، وزرای دولت و فرستادگان ویژه عصر امروز در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

میهمانان ویژه و مقامات کشورهای مخلف از روز گذشته در حال ورود به تهران برای شرکت در این مراسم مهم هستند. حضور پر شمار مدعوین و میهمانان رده بالا در این مراسم با وجود محدودیت ها و شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ و لزوم رعایت پروتکل های مربوط به آن بیانگر اهمیت آن و نقش و تاثیر آن در روابط و پیوندهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشورهاست.

به گفته سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در این مراسم حاضر  خواهند بود و رووند ورود این مقامات به کشور همچنان تا ظهر امروز ادامه دارد.

از بین این مقامات ۱۰رئیس جمهور  در تراز سران کشورها،۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس ،رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی هستند.رؤسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. همچنین نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان نیز برای حضور در مراسم تحلیف ابراز آمادگی کردند.

حضور پر رنگ کشورهای همسایه

در مراسم امروز کشورهای همسایه در سطحی بالا و پر شمار شرکت کرده‌اند که بیانگر اهمیت روابط با تهران و تقویت پیوندهایشان با جمهوری اسلامی ایران است.

حضور روئسای جمهور عراق و افغانستان، در کنار وزرای خارجه قطر و عمان کویت نشان دهنده توجه ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس به این مراسم است. علاوه بر این حضور رئیس مجلس دومای روسیه، روئسای مجالس ترکیه تاجیکستان و ازبکستان و آذربایجان، همچنین رئیس مجلس سنای پاکستان بیانگر توجه ویژه کشورهای آسیای میانه و همسایگان شرقی ، شمالیو غربی به روابط با تهران و دولت سیزدهم است.

مراسم عصر امروز با اعلام رسمیت و سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس آغاز خواهد شد.

در این مراسم وزیر کشور گزارسی از روند انتخابات را ارائه خواهد داد و پس از ان رئیس قوه قضائیه سخنرانی خود را ایراد می‌کند مراسم ایراد سوگند توسط رئیس جمهور جدید در حالی که رئیس قوه قضائیه در سمت راست او ایستاده برگزار خواهد شد. با ادای این سوگند سید ابراهیم رئیسی که حکمش روز سه شنبه توسط رهبری تنفیذ و به سمت رئیس جمهوری منصوب شد رسما سکان اداره کشور را بدست خواهد گرفت.

پوشش تحلیف توسط حضور ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی از ۳۰ کشور جهان
نه گفته موسوی نماینده تهران و سخنگوی هیئت رئیسه در مجلس در تشریح نحوه پوشش رسانه‌ای مراسم تحلیف یادآور شد: ۴۰۰ نفر از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به‌دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به‌عمل آمده است. علاوه بر خبرنگاران داخلی بیش از ۳۰ کشور نماینده رسانه‌ای خود را در این مراسم خواهند داشت.

نظر شما