شناسهٔ خبر: 48728204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

توبه در جرائم حدی توبه در جرائم تعزیری احراز توبه نکات مهم و قابل توجه سخن پایانی

توبه مجرم و اثر آن در میزان مجازات

طبق ماده 119 قانون مجازات اسلامی: اگر دادستان، به دروغین بودن توبه مجرم پی ببرد، می تواند با سقوط یا تخفیف مجازات مخالفت نموده و به مرجع تجدید نظر اعتراض کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، برخی از مجرمان، بعد از ارتکاب جرم و یا قبل از اعمال مجازات از ارتکاب جرم خود پشیمان شده و سعی در اصلاح خود دارند و به عبارتی قصد توبه و بازگشت دارند. در قانون مجازات اسلامی برای چنین افرادی تخفیف در مجازات در نظر گرفته شده است، چون هدف از مجازات مجرمان، اصلاح آنهاست. پس چنانچه مجرم بدون اعمال مجازات اصلاح شود، نیازی به مجازات وی به اندازه سایر مجرمان نیست. تخفیف در مجازات چنین شخصی و در واقع تشویق او به اصلاح، مانع از بازگشت مجدد وی به خلافکاری و ارتکاب جرم خواهد بود. در واقع مجرمی که قبل از دستگیری خود را معرفی کند و به جرم خود اعتراف کند، توبه او پذیرفته شده و به عبارتی امان نامه‌ای می‌گیرد که تحت حمایت حکومت در می‌آید.

توبه مجرم و اثر آن در میزان مجازات

طبق ماده 114 قانون مجازات اسلامی، در جرایم حدی (به استثنای قذف و محاربه):

طبق ماده 115 قانون مجازات اسلامی:

طبق ماده 117 قانون مجازات اسلامی:

طبق ماده 118 قانون مجازات اسلامی تا قبل از صدور حکم قطعی متهم می‌تواند ادله مربوط به توبه خود را به دادگاه ارائه دهد.

بر اساس نظریه جرم شناسان، هدف اصلی قانون، مجازات مجرمان نیست. بلکه مجازات را عاملی در جهت اصلاح و رعب مجرمین می داند. بنابراین اگر مجرم خود از ارتکاب جرم پشیمان شده و توبه نماید، مجازات وی امری بیهوده‌ است و بدین ترتیب قانون بدون اعمال مجازات، به هدف خود رسیده‌ است.

این مطلب توسط تیم تحریریه وکیل سایا تهیه است. این مجموعه در زمینه خدمات حقوقی و کیفری فعالیت داشته و در صورت نیاز به مشاوره حقوقی یا وکیل می توانید با شماره 09124142878 تماس حاصل فرمایید.

مطالب پیشنهادی دیگر: نحوه تنظیم دادخواست / تعریف رابطه نامشروع در قانون / نحوه درخواست توقیف اموال / چگونه می توانیم حکم جلب بگیریم

نظر شما