شناسهٔ خبر: 48728019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

اعلام آمادگی ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف/مجلس همیشه به دنبال کمک به دولت است

مصری با اشاره به اینکه تا امروز ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان، اعلام آمادگی کردند، گفت: از این تعداد، ۵۲ کشور در قالب هیئت و ۲۹ کشور در حد سفیر در این مراسم شرکت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 13 مرداد) دربرنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه تا امروز ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان، اعلام آمادگی کردند، گفت: از این تعداد، ۵۲ کشور در قالب هیئت و ۲۹ کشور در حد سفیر در این مراسم شرکت می‌کنند.

 

وی درباره جزئیات مراسم تحلیف ریاست جمهوری افزود: بر اساس قانون اساسی پس از انجام مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و به رغم شرایط سخت کرونایی حاکم بر داخل و خارج از کشور، استقبالی که دوست داران جمهوری اسلامی در خارج از ایران داشتند خوب بود و فکر نمی‌کردیم به این گستردگی باشد.

 

مصری با بیان اینکه به همین علت، تدارکات لازم برای استقبال تا زمان بدرقه، توسط مجلس انجام شده است، گفت:  تاکنون در مجموع ۱۹۵ نفر از کشور‌های مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان​ اعلام آمادگی کردند، گفت: از این تعداد ۱۹ کشور رئیس مجلس و نائب رئیس مجلس آن‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه ۹ کشور رئیس جمهور یا معاونین رئیس جمهور, ۱۲ کشور در وزیر و یا معاون وزیر، برخی از کشور‌ها نیز به صورت ترکیبی یعنی رئیس مجلس به همراه معاون وزیر خارجه در این مراسم حضور دارند، افزود: تمهیداتی هم از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا در محل برگزاری بر اساس استاندارد‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اندیشیده شده است به همین علت مجبور شدیم از مهمانان داخلی نسبت به دوره‌های قبل، ​ کمتر دعوت کنیم.

 

مصری با اشاره به اینکه مراسم بر اساس قانون اساسی برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز، سپس قرائت قرآن کریم، سخنرانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و پس از آن مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور انجام می‌شود و بعد از آن آقای رئیسی رئیس جمهور سخنرانی خواهند داشت و نطق پایانی را نیز رئیس مجلس انجام می‌دهد. برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونایی، همه این برنامه‌ها در مدت زمان محدود و فشرده انجام می‌شود.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اساس مجلس بر همگرایی و کمک به دولت است، افزود: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، آمادگی داشتیم در صورتی که در مراسم تحلیف، اسامی کابینه تقدیم مجلس شود، روز جمعه اعلام جلسه رسمی در مجلس داشته باشیم و کار‌های لازم را ادامه دهیم.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ای در همه کمیسیون‌ها دیده شده تا همه وزرای پیشنهادی بدون استثنا بر اساس برنامه زمان بندی شده، در کمیسیون مربوطه حاضر شوند، گفت: حتی پیش بینی شده که فراکسیون‌های مختلف مجلس اعم از تخصصی یا سیاسی نیز نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی داشته باشند.

 

مصری با بیان اینکه معیار‌هایی از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و شاکله مجلس برای ارزیابی وزرای پیشنهادی آماده شده که بر اساس محور‌های اساسی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تجربیات گذشته است، گفت: پس از معرفی وزرا پیشنهادی دولت، مجلس حداقل در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر و در صورت نیاز در سه شیفت کار خواهد کرد. امیدواریم که وزرا تا پیش از روز تاسوعا (۲۶ مرداد) تعیین و دولت با هیئت جدید، تشکیل جلسه دهد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس همیشه به دنبال کمک به دولت است، چون توفیق دولت، توفیق کشور است، افزود: به این صورت نبوده که مجلس شورای اسلامی، خط کشی سیاسی کند؛ مجلس ها، عموماً سیاسی عمل نکردند و به عملکرد دولت، بیشتر توجه داشتند.

 

وی با بیان اینکه در طول هشت سال ریاست جمهوری دولت گذشته، مجمع نمایندگان یک استان نتوانستند ملاقاتی با او داشته باشند، گفت: اما بیشتر نماینده‌ها توانستند در همین زمان محدود با آقای رئیسی جلسه برگزار کنند و قطعاً پس از این هم، این گونه خواهد بود.

 

مصری به کسری بودجه اشاره و عنوان کرد: از نظر رئیس جمهور سابق، کسری بودجه وجود ندارد، اما دیدگاه رئیس جمهور جدید، متفاوت است. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد بودجه، هزینه‌های جاری و قطعی است، اما اگر متغیر‌هایی بر درآمد‌های کشور اثر بگذارد ممکن است درآمد کشور کاهش یا افزایش یابد؛ تاکنون گزارش مُدونی از طرف سازمان برنامه و بودجه درباره چهار ماهه امسال نداریم.

پایان پیام/50

نظر شما