شناسهٔ خبر: 48727924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آغاز فصل جدید دولت/ آقای «رئیس» امروز در برابر ملت سوگند یاد می‌کند

مجلس شورای اسلامی امروز میزبان مهمان داخلی و خارجی برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز سه شنبه ۱۲ مرداد ماه مراسم تنفیذ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

امروز (پنج شنبه ۱۴ مرداد) ساعت ۱۷ بعدازظهرمراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

تحلیف ریاست جمهور، با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

مراسم تحلیف در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، البته از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به‌عمل آمده است.  

جزئیات برگزاری مراسم تحلیف از زبان بهارستانی‌ها

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع حضور مهمانان داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوره سیزدهم گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده مراسم تحلیف حجت الاسلام ابراهیم رئیسی بعدازظهر پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه برگزار می‌شود.  

سلیمی با بیان اینکه این آمار روز به روز در حال افزایش است توضیح داد: حتی کشور‌هایی که در زمان ریاست جمهوری قبلی روابط خوبی با ما نداشتند و در این مراسم شرکت نکرده بودند هم برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده اند.  

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره شایعات حضور نماینده‌ای از کشور عربستان در مراسم تحلیف اظهار کرد: حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور سیزدهم هنوز قطعی نیست، ولی فضای جدیدی بین ایران و عربستان در حال شکل گیری است.  

 سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تشریح چگونگی برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، گفت: طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور را در مجلس برگزار می‌شود. رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز باید در این مراسم حضور پیدا کنند.

آغاز فصل جدید دولت/ آقای «رئیس» امروز در برابر ملت سوگند یاد می‌کند

موسوی با بیان اینکه مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۱۴ مرداد ماه مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس برگزار می‌شود، گفت: ستاد مذکور برای برگزاری این مراسم محدودیت‌های تردد‌های خارجی را نیز در نظر گرفته و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده تا این لحظه ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان اعلام آمادگی برای حضور در مراسم تحلیف کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. همچنین روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D ۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

موسوی همچنین افزود: در این مراسم طبق ادوار گذشته تحلیف و سوگند رئیس جمهور از اهمیت برخوردار است که پس از آغاز نشست علنی و خیرمقدم توسط رئیس مجلس، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم سوگندنامه اجرا می‌شود و پس از آن به طور رسمی سکان اداره کشور به رئیس جمهور منتخب داده می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا رئیس جمهور منتخب روز چهاردهم لیست کابینه جدید را به مجلس ارائه می‌کند یا خیر، گفت: بر اساس ماده (۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند لذا رئیس جمهور منتخب تا دو هفته فرصت دارد و در این زمینه هنوز خبر قطعی به ما نرسیده است.

روال مراسم تحلیف ریاست جمهوری

طبق روال مرسوم پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی مجلس و قرائت دستورکار، رئیس مجلس ضمن خوشامدگویی سخنانی را ایراد خواهد کرد و در ادامه نیز رئیس قوه قضائیه به ایراد سخنانی می‌پردازد. ادای سوگند رئیس‌جمهور در حضور رئیس قوه قضائیه بخش اصلی این مراسم خواهد بود که با امضای سوگندنامه از سوی رئیس جمهور و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان همراه خواهد بود. این مراسم با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی به پایان خواهد رسید. همچنین در ادوار گذشته امضای تمبریادبود مراسم تحلیف و گرفتن عکس یادگاری مهمانان حاضر پس از پایان مراسم مرسوم بوده است.

آغاز فصل جدید دولت/ آقای «رئیس» امروز در برابر ملت سوگند یاد می‌کند

بررسی صلاحیت وزرا از شانزدهم مرداد ماه

دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره‌ لیست کابینه سیزدهم و برنامه وزرای پیشنهادی اظهار کرد: اگر تا بعد از مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آماده و ارائه شود بلافاصله مجلس شورای اسلامی بررسی‌های خود را آغاز خواهد کرد. به عبارت دقیق‌تر اگر تا زمان برگزاری مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس اعلام کنند، کمیسیون‌های تخصصی از روز شنبه ۱۶ مردادماه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی را آغاز می‌کند، احتمالا این کار یک هفته در کمیسیون‌ها طول خواهد کشید و بعد از آن بررسی رای اعتماد وزرا در صحن علنی را خواهیم داشت.

هیئتی از عربستان در مراسم تحلیف رئیسی حاضر می‌شود

یک منبع آگاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد: هیئتی از کشور عربستان برای حضور در مراسم تحلیف آقای رئیسی به ایران سفر می‌کند.

خارجیان دعوت گرفته‌ مراسم تحلیف که وارد کشور شدند

«نورالدین جان اسماعیل‌اف» رئیس مجلس ازبکستان، «محمد تویر زوکیر زودا» رئیس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و «سینی آمارو» رئیس مجلس ملی نیجر و نماینده رئیس جمهوری این کشور در صدر سه هیئت پارلمانی وارد تهران شدند. همچنین «سوماه فوده» نایب رئیس مجلس «گینه کوناکری» ساعتی قبل با استقبال جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد. «حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد. 

زبیر علی معالید رئیس مجلس زنگبار و جاب یاستین داگای رئیس مجلس تانزانیا و هیئت همراه به منظور شرکت در مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی وارد تهران شدند. روسای مجالس تاجیکستان، ازبکستان، سوریه و نیجر، وزیر گردشگری غنا و وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگووین از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) نیز برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شدند.

با برگزاری این مراسم و به مدت چهار سال پرونده اقدامات مرد شماره ۸ پاستور و رئیس جمهور سیزدهم روی میز بهارستان نشینان می‌رود و گره ناگسستنی فی مابین آینده کشور و ملت و اقدامات و گام‌های ابراهیم رئیسی زده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما