شناسهٔ خبر: 48723270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جزئیات برگزاری مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی در مجلس

جزئیات مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور منتخب امشب ۱۳ مردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور مصری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

مصری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه بعد از مراسم تنفیذ مراسم تحلیف فردا بعد از ظهر در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد گفت: علیرغم شرایط سخت کرونایی حاکم در داخل کشور و خارج از کشور دوستداران جمهوری اسلامی در خارج از ایران فکر نمی‌کردیم که به این شکل استقبال کنند.

وی با اشاره به اینکه تدارکات لازم برای این استقبال انجام شده است افزود: تا به امروز ۸۱ کشور اعلام آمادگی برای حضور کرده‌اند که ۵۲ کشور در قالب هیئت تشریف خواهند آورد و ۲۹ کشور هم سفیر شان به این مراسم می‌آیند، در مجموع ۱۹۵ نفر اعلام آمادگی کردند.

مصری با اشاره به از ۱۹ کشور رئیس مجلس در مراسم شرکت خواهند کرد ادامه داد: تمهیداتی از نظر بحث کرونا در محل ستاد کل صورت گرفته است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل کرونا از مهمانان داخلی نسبت به دوره‌های قبل کمتر دعوت شده است اظهار کرد: انشاالله مراسم به همان شکلی که قرار بود برگزار خواهد شد.

وی افزود: مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و بعد قرائت قرآن و سپس سخنرانی ریاست محترم مجلس آغاز خواهد شد و پس از آن فرمایشات رئیس قوه قضاییه را خواهیم داشت و پس از آن مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور خواهد بود و پس از آن سخنرانی ریاست جمهوری را خواهیم داشت و نسخه پایانی را ریاست مجلس قرائت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه صلاحیت های عمومی یعنی فرد جدایی از صلاحیت‌های شخصی حتماً باید در بحث توانمندی فردی، تجارت، تخصص و موضوعات مرتبط مورد بررسی قرار بگیرد عنوان کرد: علاوه بر آن بحث برنامه مطرح است قانون اساسی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه بیانه گام دوم معیار هایی هستند که وزیر و برنامه هایش باید با آن تطبیق داده شوند، در روز رای اعتماد کمیسیون تخصصی باید بیانیه خود را قرائت کند.

مصری با اشاره به اینکه در بودجه، تنخواه در ابتدای سال داده می‌شود و بنابر آن پیش‌بینی درآمد صورت می گیرد افزود: دولت برای گزارش عملکرد ها اقدامی نکرده است و مجلس آمادگی صددرصد در کمک به دولت دارد تا منابع مالی مطمئن حاصل شود.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نیمه پنهان قطعی برق گفت: مهمترین بحث در معیشت برای اقشار کم‌درآمد تامین نیازهای آنها به صورت غیرمستقیم است و گرنه هرچه یارانه را بالا ببریم حقوق ها افزایش یابد و از آن طرف قیمت کالا بالا برود خدمت به مردم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که بنده در آن ستاد عضو بودم بعد از یک مدتی دیگر به این ستاد نرفتم و شرکت نکردم ادامه داد: در دوره جدید هم که حکمی صادر شد تا بنده شرکت کنم عذر خواهی کردم ولی در جلسات شرکت نکردم ،چون بعد از یک مدتی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دیگر مبارزه را در ذهن من به وجود نمی آورد.

مصری با اشاره به اینکه بنده نمی توانستم در آن ستاد شرکت کنم افزود: فساد در جایی است که امضا وجود دارد و در جایی فساد وجود دارد که اختیار وجود داشته باشد، اگر آب در سرچشمه گل آلوده شود تذکره آن سخت است اما اگر در سرچشمه از گل آلود شدن آن جلوگیری شود می‌توان کاری کرد که به پایین دست ها کمتر آسیب برسد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تعارض منافع یکی از اساسی ترین موضوعات است بسیاری از این تعارضات منافع قانونی است یعنی منعی وجود ندارد ،باید برخی از تعارض منافع بریده شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از نظر من تبدیل به ستاد مفاسد اقتصادی شده بود تصریح کرد: مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دو سناریو آماده کرده است ،احتمالا اعضای کابینه دولت سیزدهم تا قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی نهایی خواهد شد.

مصری خاطرنشان کرد: پرداخت کمک معیشت نقدی موجب تورم و رانت می شود لذا خود دولت عامل ظهور سلطان های مختلف ارز و سکه است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مجمع نمایندگان یک استان نتوانستند در طول هشت سال یک دیدار با روحانی داشته باشند اما در همین زمان کوتاه با اقای رییسی دیدار کردند.

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه اعضای کابینه هنوز نهایی نشده است بیان کرد: فهرست نهایی وزرای کابینه دولت سیزدهم احتمالا روز یکشنبه اعلام می شود، رویکرد مجلس تعامل با دولت سیزدهم است .

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بنا بر قانون اساسی رئیس جمهور منتخب باید بعد از تنفیذ در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس سوگند یاد کند گفت: بنده در دولت خاتمی و در دوره دولت روحانی و احمدی‌نژاد سابقه نمایندگی مجلس را دارم، به نظر می‌رسد مسیری که دولت آقای رئیسی انتخاب کرده ،مسیر معقول ،منطقی و با رعایت تعامل و استقلال قوا است.

وی با اشاره به اینکه به طور رسمی نه اما به طور غیر رسمی یک جلسه مشترکی بین روسای کمیسیون ها و اعضای کمیسیون‌های تخصصی با حضور آقای رئیسی برگزار شد افزود: در خصوص اولویت های کمیسیون های تخصصی بحث شد و هر کمیسیون اولویت‌های خود را در حوزه تخصصی اعلام کرد.

حسنوند با اشاره به اینکه اولویت‌ها به صورت مکتوب گفته شده که انشاء‌الله با تشکیل کمیته مشترک بتوانیم آنها را دنبال کنیم گفت: به صورت غیررسمی برخی از روسای کمیسیون ها در جریان گزینه‌های احتمالی هستند اما کابینه هنوز نهایی نشده است، با توجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود همزمان با مراسم تحلیف اعضای کابینه معرفی شود اما به دلیل اینکه هنوز در خصوص اعضا توافقی صورت نگرفته روز یکشنبه این کار صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بنا بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب باید پس از تنفیذ حکمش در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در قانون اساسی مقرر شده است در صورتی که شرایط رئیس جمهور منتخب در طول دوران ریاست جمهوری اش سلب شود، مجلس و دیوان عالی کشور می‌توانند رئیس جمهور را از سمتش عزل کند، به همین علت، این سوگند در حضور مجلس و رئیس قوه قضائیه یاد می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما