شناسهٔ خبر: 48722430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سید حسن نصرالله:

به زودی از ایران سوخت و دارو وارد می‌کنیم

صاحب‌خبر -

دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد برخی از اعضای این گروه برای تکمیل بحث درباره واردات سوخت از ایران، در تهران هستند و به زودی از راه زمینی و دریایی سوخت وارد لبنان می‌شود.

سیدحسن نصرالله که در نشست مبلغان سخن می‌گفت همچنین وعده داد که داروهای ایرانی نیز وارد بازار لبنان شود.

او در واکنش به برخی کارزارهای لبنانی‌ها علیه داروهای ایران گفت: کسانی که می‌گویند داروهای ایرانی «سَم» است، از آن استفاده نکنند.

این سخنان نصرالله در حالی بیان می‌شود که وی سال گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود: هنگامی که ایران با فروش مشتقات نفتی و بنزین آن هم با لیره لبنان موافقت کند، بدین معناست که ایران لطف و فداکاری بزرگی انجام می‌دهد.

حدود دو ماه قبل در حالی که شهروندان لبنانی در صف‌های طولانی پمپ بنزین از شمال به جنوب تحقیر می‌شدند، سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود به پیشنهادات ایران و تمایل جمهوری اسلامی به فروش فرآورده‌های نفتی به لبنان با ارز ملی این کشور اشاره کرد. او گفته بود: اگر حکومت لبنان نمی‌تواند بنزین و گازوئیل را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت.

نصرالله آن روز به لبنانی‌ها قول داد که حزب‌الله مردم را رها نخواهد کرد و در صورتی که دولت ثابت باقی بماند این حزب اقدام به وارد کردن سوخت از ایران خواهد کرد.

او در عین حال تاکید کرده بود که روابط با ایران به این معنا نیست که بخواهیم لبنان را به مدل ایرانی تبدیل کنیم.

«امیل لحود»، نماینده پیشین پارلمان لبنان نیز در همین ارتباط خطاب به مخالفان کمک‌های ایران گفت: یا این کمک‌ها را قبول کنید یا اینکه جایگزین پیدا کنید، ما با کمک‌های نفتی یا هر کمک دیگری از هر طرفی که باشد مخالفت نمی‌کنیم زیرا مرحله‌ای که به آن رسیدیم از بازی محوربندی‌ها و مواضع سیاسی گذشته است و اکنون منافع ملت مهم‌تر از همه چیز است. در ماه گذشته چندین تظاهرات سراسری در لبنان به دلیل بحران کمبود سوخت، افزایش قیمت ارز و وضعیت نامساعد برق انجام شد. رکود اقتصادی در لبنان تا به اندازه‌ای عمیق است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین مشکلات تاریخ معاصر این کشور توصیف کرده است. حزب‌الله لبنان دو هفته پیش، از انتخاب نجیب میقاتی به‌عنوان نخست وزیر جدید این کشور حمایت کرده بود.

 

نظر شما