شناسهٔ خبر: 48708563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیل ویرانگر تابستانی؛ چند کشته و هزاران میلیارد ریال خسارت در ایران

استان‌ها- ایرنا- بارش های رگباری باران و وزش شدید باد طی دو روز یکشنبه و دوشنبه گذشته عمدتا در مرکز و نیمه شمالی کشور خسارت های بسیاری را در برخی استانها برجای گذاشته به گونه ای که دست کم ۵ کشته در استان قزوین داشته، صدها راس احشام را قربانی کرده و هزاران میلیارد ریال به روستاها خسارت زده است.

صاحب‌خبر -

در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز یکشنبه، رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ، طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها، برخورد صاعقه و خسارت ناشی از بارش تگرگ و تندباد لحظه ای در مناطقی از کشور به وقوع پیوست.

همچنین بارش ها در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و قزوین همراه با وزش باد شدید ادامه یافت که این رخدادها خسارات زیادی را در بسیاری از استان ها به جا گذاشت، هر چند در مازندران و خراسان سدها موجب کاهش آسیب ها شدند. 

این در حالی است که سازمان هواشناسی کشور برای امروز هم در استان‌های مازندران، بلندی‌های گلستان، ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، و بلندی‌های زاگرس مرکزی و برخی از نقاط استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش بادهای شدید موقتی پیش بینی کرده است. 

زنجان از استان های درگیر سیلاب ناشی از تازه ترین موج بارش های تابستانی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بود که در ۲۰ روستای این استان در شهرستان های زنجان، خدابنده، ماهنشان و ایجرود، خسارت مالی بر جا گذاشت.

 این سیل ویرانگر، خوشبختانه تلفات انسانی در پی نداشت اما موجب از بین رفتن تعدادی از دام های روستاییان شد و به برخی منازل مسکونی، باغات، مزارع و محصولات کشاورزی، پرورش ماهی، راه های ارتباطی و تاسیسات آب و فاضلاب، خسارت هایی را وارد آورد.

گفته می شود میزان خسارات سیل در روستاهای زنجان تا حدودی ناشی از کشت محصولات کشاورزی و احداث واحدهای مسکونی روستاییان در مسیر سیلاب است. 

اما سیلاب و آبگرفتگی اخیر خساراتی را هم در مازندران و به طور خاص ۱۰ شهرستان آن به جا گذاشت که میزان آن حدود ۴۳۷ میلیارد تومان برآورد شده است. 

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار کرد: بارش باران و سیلاب در روزهای یکشنبه و دوشنبه موجب خسارت به زیرساخت‌هایی در ۱۰ شهرستان رامسر، تنکابن، کلاردشت، نوشهر، چالوس، آمل، بابل، سوادکوه، سوادکوه شمالی و ساری شد.

بیشترین بارش در منطقه بابل رخ داد و حجم بارش باران در محدوده رودخانه سجادرود نزدیک به ۱۷۰ میلی متر و دبی آب نیز ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه ثبت شده است.

به بیان رازجویان، ورودی دبی آب به سد البرز  ۴۵۰ متر مکعب شد اما با وجود دبی بالای آب، سد البرز سیلاب را مهار کرد و با توجه به ساماندهی، لایروبی و دیواره‌سازی‌های انجام شده، خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها در سیلاب اخیر به حداقل رسید.

اما رازجویان اشاره کرد که آب موجود در شبکه شهرهای گروه الف استان برای نخستین بار پس از سال ها بر اثر سیل و سیلاب کدر نشد و این مشکل دیرینه با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه بزرگ منطقه در هفته گذشته برای همیشه حل شده است.

این در حالی است که کدورت آب ناشی از سیلاب اخیر که وارد سد البرز شد تا ۱۰ برابر بیشتر از سیلاب های گذشته از جمله سیلاب سال ۹۸ بود.

فاز نخست تصفیه‌خانه‌ بزرگ آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران شامل بابل، بابلسر، امیرکلا، فریدونکنار و هادی شهر و ۵۷ روستا با مجموع جمعیت حدود ۶۰۰ هزار نفر هفته پیش با دستور ویدیوکنفرانسی رئیس دولت دوازدهم به بهره برداری رسید.
به گفته رازجویان، با اقدامات مدیریتی و پیشگیرانه ای که انجام شد خسارات در مقایسه با شدت سیلاب کاهش یافت.

وی در مجموع خسارت برآورد شده به مازندران را شامل خسارت به تاسیسات زیربنایی، جاده‌ها و راه‌های ارتباطی و پل‌های روستایی برشمرد و افزود: دو سردهنه و پل بزرگ در بابل، یک سردهنه به همراه پل در تنکابن و ۲۰ آبریز در رودخانه‌های استان در اثر سیلاب به طور کامل تخریب شد.

رازجویان  با بیان اینکه خوشبختانه میزان خسارت وارده به خانه‌های مسکونی کم است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ واحد مسکونی تخریب شده و ۵۰ خانه نیز دچار آبگرفتگی شدند.

به جز دو روستا، راه‌های بقیه روستاهای خسارت دیده بازگشایی شده است، آب و برق همه روستاها نیز  وصل است و ماشین‌آلات راهداری نیز در روستاها مستقر و در حال خدمات‌رسانی هستند تا هرچه سریع‌تر وضعیت عادی زندگی به روستاهای خسارت دیده بازگردد.

همچنین بارش سیل آسا و تگرگ  موجب ریزش سنگ های بزرگ در محور هراز و بسته شدن این محور از عصر دیروز شده است.

به گفته مسئول راهداری محور هراز، تلاش برای بازگشایی این محور همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد تا صبح فردا (پنجشنبه) بازگشایی این محور امکان پذیر نیست.

اما به طور خاص در نوشهر در غرب استان، بارندگی شدید و سیلاب هفته جاری علاوه بر طغیان رودخانه های بخش کوهستانی کجور، بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال به بخش های زیر بنایی و کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

از این میزان ۹۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی شامل تلف شدن ۴۰۰ دام سبک و ۱۱۷ دام سنگین به همراه تخریب کامل یک واحد دامداری به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر در روستای "انگاس" و بخش کجور بوده است.

 پنج هکتار از عرصه های باغی و ۲۰۰ هکتار زراعی در بخش کجور و مرکزی نوشهر، ۱۰۰ میلیارد ریال حوزه راه بخش کجور   نیز از دیگر خسارات وارد شده در شهرستان نوشهر است. 

همچنین در  تنکابن با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت در غرب مازندران، سیلاب علاوه بر تخریب بخشی از تاسیسات زیربنایی روستاها، به ۳۰ واحد مسکونی در منطقه دوهزار این شهرستان خسارت وارد کرد

بیشترین خسارت این سیلاب در تنکابن، مربوط به روستاهای مران، درجان، یاندشت، قاضی‌محله و پردسر بوده است.

قزوین نیز از استان های آسیب دیده در پی بارش های شدید باران و وقوع سیلاب است.

سیل در الموت شرقی یک کشته و ۲ مفقودی بر جای گذاشت، روستاهای کشک‌دشت، گازرخان و آتان رود  بیشترین آسیب را متحمل شده اند و راه های ارتباطی برخی روستاها نظیر رجایی دشت و شهر معلم کلایه، سپوهین  مسدود شده است.

قدرت الله مهدی خانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در خصوص خسارات ناشی از سیل در منطقه الموت شرقی و غربی گفت: وقوع سیل موجب بروز خسارت هایی جانی و مالی و همچنین اختلال در  شبکه آبرسانی، برق و گاز در  ۲ روستای منطقه شده است.

وی ادامه داد: مسیرهای بسیاری از روستاها به دلیل انباشت گل و لای مسدود شده بود که  با کمک  نیروهای راهداری ۷۰ درصد مسیرها بازگشایی شدند و نیروهای هلال احمر همچنان در حال گشت زنی برای پیدا شدن مفقودین در منطقه هستند.

مهدی خانی با اشاره به ضرورت جبران خسارت های وارد شده، افزود: از سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخواست ارزیابی دقیق کردیم و بخشی از خسارت های روستاهایی که دارای بیمه هستند، جبران  می شود و امیدواریم کمکی به روستاهای فاقد بیمه نیز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر ساله الموت دچار بحران، سیل گرفتگی و رانش زمین می شود، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت گرفتن این بحران در منطقه الموت، جدای از بارندگی‌های فصلی، توسعه باغ‌ها و اراضی کشاورزی و آبیاری سنتی و غرقابی در دامنه شیب‌دار کوهپایه‌ها، تصرف بیش از حد از دامنه طبیعت، از بین رفتن گونه های گیاهی، ساخت و ساز های بیش از اندازه است که سبب شده تا خاک این منطقه سست و لغزش در آن زیاد باشد.

 کارشناسان و نیروهای خدمات رسان مانند راهداری، هلال احمر، جهاد کشاورزی، شرکت های آب، برق، گاز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از صبح روز سه شنبه در محل حاضر و در حال ارائه خدمت به حادثه دیدگان هستند.

از سوی دیگر، خسارات به تاسیسات، راه ها و ابنیه فنی در مناطق مختلف استان ۲۰۰ میلیارد ریال براورد شده است.در حال حاضر نیروهای ی راهدار در قالب ۹ تیم عملیاتی به همراه ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری مشغول هدایت، بازگشایی و پاکسازی ریزش‌های ناشی از سیل در مناطق سیل‌زده استان هستند.

تیم های امدادی هلال احمر استان تا روز  گذشته به۵۵ خانواده حادثه دیده از سیل و آبگرفتگی در الموت شرقی و آوج امدادرسانی و  ۱۰ نفر گرفتار در سیلاب را نیز رهاسازی کردند.  

اطلاع رسانی، اعلام وضعیت قرمز به ساکنان و ارائه هشدارهای لازم از طریق تیم های امداد و نجات و گشت زنی در منطقه مبنی بر تردد نکردن در مسیل ها و مسیر رودخانه ها و انجام ارزیابی های لازم از مسیر رودخانه ها از خدمات دیگر نیروهای امدادی در این سیل و آبگرفتگی بود.    

در شهرستان  آوج در جنوب غرب قزوین، روز یکشنبه بارش حجم گسترده باران در حدود ۳۷ میلی متر ظرف نیم ساعت در سطح شهرستان موجب بروز سیلاب و طغیان رودخانه ها و مرگ چهار نفر و مفقودی یک تن شد.  

براساس ارزیابی اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی، هشت هزار هکتار از باغ ها و مزارع این شهرستان بر اثر سیل دچار خسارت شده اند.
بخشی از دامداری ها و کانال های انتقال آب نیز دچار خسارت شده که ارزیابی مالی آنها در حال انجام است.

 اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز چهارشنبه به همراه جمعی از مسوولان استانی از منطقه سیل زده آوج بازدید کرد و در جریان اقدامات دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت که ضمن آن، تمهیدات و دستورهای لازم برای حمایت از حادثه دیدگان اندیشیده و صادر شد.

همچنین در آذربایجان غربی، بارش شدید باران و جاری شدن سیل روز دوشنبه در ۱۲ روستای بخش های مرکزی و تخت‌سلیمان شهرستان تکاب به منازل مسکونی، اماکن دامی، مزارع، انبارهای علوفه، خودروها، معابر عمومی و اداوات کشاورزی روستاییان خسارت وارد کرد.

در روستاهای بدرلو و اسدکندی تکاب نیز ۲ دهنه پل براثر جاری شدن سیلاب تخریب شده و آسیب‌های جدی دیده‌ است.

میزان دقیق خسارت‌های وارد شده به روستاها هنوز معلوم نشده و درحال برآورد توسط کارشناسان دستگاه‌های اجرایی است، اما بلافاصله پس از وقوع سیلاب نیروهای امدادی تکاب عملیات امدادی را آغاز کردند و با اعزام به روستای قوشه بلاغ بخش تخت سلیمان،با کمک اهالی آبگرفتگی معابر و خانه های روستا را آغاز و گل و لای جمع شده منازل مسکونی را تخلیه کردند.

فعالیت نیروهای امدادی و اعضای ستناد مدیریت بحران، آتش‌نشانی و هلال احمر دیروز سه شنبه هم ادامه یافت تا خسارات ناشی از سیلاب در منازل مسکونی و معابر روستاها به حداقل برسد. 

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت و ۹۰ روستای دارای سکنه در منطقه ای سردسیر و کوهستانی در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد. 

دو روستای "موییل و وله زیر" مشگین شهر در استان اردبیل هم از تاثیرات سیلاب بی تاثیر نماندند.

 ۱۰ خانوار روستایی در موئیل در جریان سیل عصر  یکشنبه آسیب دیده بودند به طوری که بر اثر سیل منازل بعضی از اهالی روستا غیرقابل سکونت شده بود و نیروهای هلال احمر با امدادرسانی و توزیع اقلام اولیه امدادی به یاری این خانواده های آسیب دیده شتافتند. 

سیلاب موجب تخریب بخشی از جاده مشگین شهر به روستای موئیل هم شد و  بر اثر تصادف زنجیره‌ای چندین خودرو آسیب دیدند.

در همین حال در بیجار کردستان سیل باعث تلف شدن ۱۲۰ راس دام شد و به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های ۲۰ روستا و ۲ شهر حسن آباد یاسوکند و توپ آغاج در این شهرستان خسارت وارد کرده است.

اما اواخر هفته قبل هم برخی استان ها گرفتار سیلاب های تابستانی شدند، از جمله خراسان شمالی که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، سدهای استان سیلاب بالادست را مدیریت و از وقوع خسارت بیشتر جلوگیری کردند.

سیدعقیل مرتضوی با اشاره به تاثیر سد در مدیریت سیلاب اخیر افزود: در بارندگی های اواخر هفته گذشته  رواناب خوبی وارد سه سد شیرین دره ، غلامان و چندیر شد.
وی اظهار داشت:  ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار متر مکعب آب سیل وارد سد شیرین دره شد که نیمی از آن با بازگشایی دریچه تحتانی به منظور تخلیه رسوب،رهاسازی شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی خسارات سیل پنجشنبه گذشته را ۳۵۳ میلیارد ریال به حوزه های کشاورزی و زیربنایی استان در ۲ شهرستان شیروان و بجنورد اعلام کرد. 

خسارت های ناشی از سیل در شهرستان بجنورد، مربوط به بخش کشاورزی است که میزان آن ۲۲۰ میلیارد ریال برآورد شده و خسارت ناشی از سیل در شهرستان شیروان ۱۳۳ میلیارد ریال است که ۱۶ میلیارد ریال مربوط به حوزه جاده های روستایی این شهرستان و مابقی مربوط به زیر بخش های کشاورزی است.

گلستان هم اواخر هفته قبل گرفتار سیلاب ناشی از بارش های شدید باران شد که طبق آخرین برآوردهای انجام شده توسط تیم‌های ارزیاب، بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در روزهای ۶ تا هفت مردادماه جاری به مزارع و باغ‌ها، راه‌های ارتباطی و منازل مردم شهرستان‌های گالیکش، گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، آزادشهر و مراوه‌تپه ۸۲۷ میلیارد و ۱۰۶ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

۶ شهرستان‌ گالیکش، گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، مینودشت و آزادشهر حدود ۸۱۰ هزار نفر جمعیت دارند. 

نظر شما