شناسهٔ خبر: 48704170 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ابراز نگرانی سازمان های حقوقی بین المللی نسبت به وضعیت وخیم جسمی « السنکیس»

سازمان های حقوقی بین المللی نسبت به وضعیت وخیم جسمی دکتر«عبدالجلیل السنکیس» به دلیل اعتصاب غذا ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، بیش از 15 سازمان حقوقی نسبت به وخامت وضعیت جسمی دکتر «عبدالجلیل السنکیس» ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زندانی شدند.

 

این سازمان های حقوقی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: السنکیس، یک فعال مبارز و مدافع حقوق بشر است . وی از هشتم ژوئیه در اعتراض به بدرفتاری و توقیف تحقیقات و پژوهش هایش که نوشتن آنها چهار سال به طول انجامیده است، و مخالفت با درخواست تماس و ملاقات با خانواده اش اعتصاب غذا کرده است.

 

در این بیانیه آمده است: وی یک دهه گذشته را در زندان گذرانده است، مجازات وی حبس ابد است. دادگاه نظامی السنکیس را در پرونده شخصیت های مخالف و نقش آنها در حرکت اعتراض حامی دموکراسی در سال 2011 میلادی محکوم کرد.

 

براساس این بیانیه، دکتر السنکیس مورد شکنجه روحی، جسمی و حبس انفرادی به مدت دو ماه پس از بازداشتش قرار گرفت. کمیته مستقل حقیقت یاب این مسئله را مستند کرده است.

 

سازمان های حقوقی  گزارش های منتشر شده توسط دبیرخانه وزارت کشورو دادستان عمومی بحرین را محکوم کردند. این گزارش ها اعتصاب غذای السنکیس را به مخالفت مدیریت زندان جَو برای اجازه برقراری ارتباط وی با خانواده اش دانستند و مسئولان زندان را از هرگونه تخلف تبرئه کردند و السنکیس را به قاچاق متهم کردند.

 

این سازمان ها با اشاره به گزارش های دیدبان حقوق بشر اعلام کردند: دادخواهی ها بارها درباره تحقیقات نسبت به بررسی ادعاهای نقض حقوق در زندان های بحرین و پاسخگویی مسئولان شکست خورده است. پیش از این نیز کمیته مبارزه با شکنجه وابسته به سازمان ملل نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده است که این نهاد ها و هیئت ها مستقل و موثر نیستند.

 

این سازمان ها نسبت به وضعیت السنکیس پس از انتقالش از بیمارستان القلعه وزارت کشور ابراز نگرانی کردند. این فعال بحرینی به دلیل اعتصاب 10 کیلو از وزن خود را از دست داده است، به خصوص که از بیمارها مزمن نیز رنج می برد و با اهمال کاری پزشکی توسط مدیریت این زندان باتوجه به شیوع ویروس کرونا روبه رو بوده است.

پایان پیام/44

نظر شما