شناسهٔ خبر: 48701090 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فراز و فرود کرونا در سیستان و بلوچستان

کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان نباید ما را از رعایت دستورالعمل های بهداشتی باز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، با شروع پیک جدید کرونا در سیستان و بلوچستان و شوک ناگهانی از آمار مبتلایان و مرگ و میری که روزهای متمادی همه ما را از سایه خودمان هم می‌ترساند و کابوس دلتا را به رویای همیشگی خیلی‌هایمان تبدیل کرده فکر کردن به اینکه آمار کاهشی ‌شود برای خیلی از ماها که شرایط بیمارستان‌ها و بعضا آرمستان‌ها را می‌بینیم بعید است.

در این روزها مردم بهت زده از شرایط سیستان و بلوچستان حال و احوال شهرهاشان را طی ۲ سال ورود کرونا تا حالا اینگونه ندیده‌اند حتی هوای شهر هم به گفته خودشان برای تنفس ایمن نیست و آمار کرونا هم گاهی بالای هزارو ۵۰۰ نفر و گاهی هم زیر یکهزار نفر می‌‍رود و تکلیف مشخصی ندارد.

با وجود اینکه وضعیت کرونای سیستان و بلوچستان از اول هفته  نارنجی شد اما با آمار متنوع کرونا که هر روز می‌بینیم و همین امروز هزارو ۲۶۳ نفر را به خود گرفتار کرد می‌توان گفت صحبت از تثبیت و شرایط نزولی کرونا در این استان کمی زود است و تا حافظه‌مان فراموش کند در این روزها چه بر سرمان آمده چه داغ‌ها دیده‌ایم و چه بغض‌ها در گلویمان حبس شده زمان زیادی باقیست.

اما هر چه باشد چه فراز یا چه فرود آمار کرونا، اقدامات را باید دید اقداماتی که توانست سیستان و بلوچستان را از وضعیت فوق بحرانی خارج کند اقداماتی که توانست فضای بیمارستانیش را گسترش و خیال خیلی از بیماران و خانوادهایشان را راحت کند اقداماتی که توانست آمار بستری‌های بد حال را کم کند و فوتی‌های کرونا را از ۳۰ مورد روزهای آغازین پیک سوم این استان به ۹ مورد در روز برساند.

اوضاع به سمت بهتر شدن

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شرایط آماری کرونا در این استان هم‌اینک نزولی است اما زمانی به این شرایط می‌توانیم مطمئن شویم که روزهای آینده رفتار مراجعات و بستری‌ها نیز کاهشی باشد.

علیرضا شهرکی با بیان اینکه ایرانشهر و بمپور همچنان در وضعیت قرمز هستند و اعمال محدودیت‌ها براساس وضعیت قرمز و نارنجی ادامه دارد افزود: شرایطی که نمودار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از اوج قله به سمت پایین حرکت می‌کنیم به یاری خدا که این وضعیت ماندگار باشد و شاهد اوج گیری مجدد ویروس کرونا در منطقه نباشیم.

وی تصریح کرد: توصیه به همگان این است که رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در دستور کار داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

خدمات ادامه‌دار برای مبارزه با کرونا

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره خدمات این جمعیت برای مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان با تاکید بر ادامه خدمات قرارگاه مرکزی هلال‌احمر در این زمینه گفت: از ابتدای افتتاح این قرارگاه تا ۶ مرداد، ۹۵۷ کپسول اکسیژن اعم از کپسول های ۵۰، ۴۰، ۲۰ و۱۰ لیتری در استان سیستان و بلوچستان اهدا شده است.

محمدحسن قوسیان مقدم در خصوص اقدامات انجام‌شده در قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از زمان استقرار این قرارگاه، حمایت‌های سازمان داوطلبان و همچنین مشارکت خیرین در این استان برای پیشگیری و درمان کرونا با سرعت بیشتری دنبال شده است و تا هفته نخست مردادماه  ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار ماسک سه‌لایه، ‌۵ هزار و ۱۰۰ بسته کامل موادبهداشتی، سه هزار و ۶۰ لیتر الکل و ۱۸ هزار و ۲۰۰ اسپری و ژل ضدعفونی کننده دست، ۵۴ دستگاه کولرآبی، بیش از ۱۴ تن موادغذایی، ۱۰۲ دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی و ۹۵۷ کپسول اکسیژن از منابع امدادی هلال‌احمر و همچنین کمک خیرین داوطلب این جمعیت و همکاری چند سازمان مردم نهاد و خیریه تهیه شده و توسط امدادگران هلال احمر توزیع شده است.

قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا در جریان سفر دبیر کل جمعیت هلال‌احمر روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه به استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد و در این قرارگاه ۲۴ خیریه بزرگ کشور با محوریت جمعیت هلال احمر ساماندهی خدمات و حمایت از مردم محروم این منطقه را بر عهده گرفته‌اند و تاکنون بیش از هشت هزار تریلر اقلام و کمک‌های اهدایی تشکل‌های مردم نهاد جهت توزیع در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان در اختیار هلال احمر قرار گرفته و توزیع شده است.

قوسیان مقدم درباره کپسول‌های اکسیژن اهدا شده تشریح کرد: کپسول اکسیژن نیاز ضروری مردم در بحران کرونا است و در این مدت تعداد ۲۵۹ «کپسول ۱۰ لیتری»، ۵۷ «کپسول ۲۰ لیتری»، ۳۵۳ «کپسول ۴۰ لیتری» و ۱۹۴ «کپسول ۵۰ لیتری» همگی با مانومتر توسط جمعیت هلال احمر و خیرین تهیه و در اختیار مراکز درمانی و بیماران نیازمند قرار گرفت.

او افزود: تعدادی از تشکل های مردم نهاد به طور مستقیم در منطقه حضور خواهند داشت و توزیع بیش از یک میلیون و ۶۰۰ ماسک بهداشتی، سه هزار و ۳۰۰ بسته غذایی و بهداشتی، ۱۲۰ هزار بطری آب معدنی، طبخ یک هزار و ۵۰۰ پرس غذا و یک هزار و ۵۰۰ دست لباس ایزوله را در دستور کار خود قرار دادند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: تا کنون شهرستانهای سراوان، خاش، میرجاوه، هامون، هیرمند، زهک، فنوج، زابل، نیمروز، سرباز، مهرستان، ایرانهشر، نیکشهر، سیب و سوران و همچنین مراکز درمانی بوعلی زاهدان، رازی سراوان، امام خمینی(ره) خاش و امام علی (ع) چابهار از خدمات این قرارگاه بهره‌مند شده‌اند و فعالیت قرارگاه تا زمان خروج از شرایط بحران ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخشی از تجهیزات پزشکی در اختیار بیمارستان‌ها و برخی دیگر در بانک امانات تجهیزات پزشکی شعب جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان قرار گرفت تا پس از ثبت‌نام اهداکنندگان، به صورت امانی در اختیار بیماران بستری در منزل قرار گیرد.

واکسن‌ها همچنان راهی برای مبارزه با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: ۱۲۸ هزار و ۲۷۲ دز واکسن کرونا بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید-۱۹ در سیستان و بلوچستان به گروه‌های هدف تزریق شده است.

 سیدمهدی طباطبایی افزود: در این مدت ۱۰۶ هزار و ۴۶۴ دز در نوبت نخست و ۲۱ هزار و ۸۰۸ دز در نوبت دوم دریافت واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک با هدف دسترسی مردم ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه‌اندازی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تلقیح واکسن به منزله ایمنی کامل نیست بلکه هم استانی های عزیز بایستی همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه پویش همگانی واکسیناسیون کرونا با شعار «واکسیناسیون حداکثری، تداوم زندگی» در سیستان و بلوچستان در حال اجراست ادامه داد: با شرایط و روندی که در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده اعداد و ارقام کرونا کاهشی شده ولی همچنان نگران تعداد بستری هستیم و این میزان در جنوب استان نگران‌کننده است.

طباطبایی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است ادامه داد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی نداریم.

آمار کرونا سیستان و بلوچستان بر روی خط هزار نفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۶۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۹۷ هزار و ۴۹۳ نفر رسید.

 سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: همچنین با فوت ۹ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۲۲۶ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۱۸ بیمار حاد تنفسی و ۲۹۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

تا کرونا هست رعایت باید کرد

اینکه بگویم کرونا به طور کلی می‌رود و روزی می‌رسد که نیاز به رعایت پروتکل‌ها نداشته باشیم موضوعی است که علم و دانش بشر تاکنون برایش زمانی تخمین نزده حتی واکسنها هم با آمدنشان نتوانستند نوید جهان بدون کرونا را بدهند و کرونا شکل و شمایل و جهش‌اش را با آمدن این واکسن‌ها تغییر داد اما آن‌چیزی که همه متخصصان می‌گویند تنها و نخستین راه مبارز با این ویروس که از روز اول بارها گفته شده و این روزها هم مدام تکرار می‌شود رعایت دستورالعمل های بهداشتی است که نباید لحظه‌ای ترک شود و تحت تاثیر هیچ فراز و فرودی هم از جهت آمار کرونایی نباید قرار گیرد چون کرونا از این غافلگیری‌ها طی این ۲ سال ورودش به کشور کم نداشته و نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ع

نظر شما