شناسهٔ خبر: 48698698 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

"رازی کووپارس" واکسنی در تراز جهانی است

واکسن "رازی کووپارس" ساخت این موسسه در تراز جهانی است و بیشترین شباهت را به واکسن شرکت نووکس آمریکا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وبینار بین المللی واکسن‌های کووید- ۱۹؛ چالش‌ها و فرصت ها" توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، برگزار و عنوان شد که واکسن "رازی کووپارس" ساخت این موسسه در تراز جهانی است و بیشترین شباهت را به واکسن شرکت نووکس آمریکا دارد.

سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیق و توسعه و محقق موسسه رازی درباره وبینار بین المللی "واکسن‌های کووید – ۱۹؛ چالش‌ها و فرصت ها" که به میزبانی موسسه رازی برگزار شد، گفت: این وبینار با دعوت از محققان برتر جهان با این شرط که حتما ایرانی و در حوزه‌های مختلف واکسن فعالیت داشته باشند، برگزار شد.

او افزود: در این نشست سعی شد محققان حوزه‌های مختلف واکسن سازی حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر سخنرانی در مورد روند تولید واکسن‌های کرونا در دنیا و مقایسه آنها، به سوالات شرکت کنندگان نیز پاسخ دهند.

بنی هاشمی با بیان این که تا کنون نظرات متفاوت و در موارد زیادی غیرعلمی در شبکه‌های اجتماعی در مورد واکسن‌های کووید – ۱۹ مطرح شده است، تاکید کرد: بحث در مورد کارایی واکسن‌های کووید ۱۹ ساخت کشور‌های مختلف و تاثیر این واکسن در کاهش مرگ و میر، از موضوعات مهم این نشست بود تا اطلاعاتی خالص در دسترس مردم به ویژه افراد تحصیلکرده علاقه‌مند به این موضوع قرار گیرد.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که واکسن‌هایی که تا کنون در جهان در مورد کووید ۱۹ ساخته شده اند، می‌توانند جلوی مرگ و میر را بگیرند، یادآور شد: آمار‌ها نشان می‌دهد در کشور‌هایی که واکسیناسیون انجام شده، افراد در صورت ابتلا، علائمی بسیار خفیف از بیماری بروز داده اند و میزان مرگ و میر در این کشور‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای کمتر از کشور‌هایی است که واکسیناسیون نکرده اند یا درصد واکسیناسیون در این کشور‌ها پایین است.

او افزود: این رقم در آمریکا نشان می‌دهد بیشتر افراد فوت شده بر اثر کرونا، جزء افراد واکسینه نشده هستند و افرادی که واکسن دریافت کرده اند یک صدم درصد فوت شدگان بر اثر کرونا را در این کشور تشکیل می‌دهند.

بنی هاشمی افزود: حتی در این نشست خانم دکتر آذری که مسئول فنی محصول علمی واکسن شرکت مدرنا هستند، اعلام کردند با وجود دریافت هر دو دوز واکسن مدرنا، در حال حاضر به کرونا همراه با علائمی خفیف مبتلا شده اند، اما مشکلی پیش نیامده است.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، بررسی عوارض جانبی واکسن‌های کرونا را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد و گفت: واقعیت این است تمام واکسن‌ها با درصد‌های متفاوت، دارای عوارضی هر چند مختصر هستند و علائمی پس از زدن واکسن مشاهده خواهد شد. براساس گزارش‌ها و تحقیقات علمی مطرح شده در این وبینار، واکسن‌های غیرفعال یا کُشته ایمنی زایی پایین تری دارند و در واکسن‌های با پلتفرم بر پایه وکتور عوارض بیشتری مشاهده شده است و واکسن‌های بر پایه پروتئین می‌توانند واکسن‌هایی خوب باشند.

او ادامه داد: نمونه واکسن کرونای ساخته شده بر پایه پروتئین، واکسن شرکت نواوکس است که طبق صحبت‌های الکس قاسمی، نماینده حاضر در وبینار این شرکت، "رازی کووپارس" از جمله واکسن‌هایی است که بیشترین شباهت را به واکسن نووکس دارد.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، با اشاره به جزئیات یبان شده در مورد روند ساخت واکسن "کووپارس" اظهار کرد: اطلاعاتی که در این نشست در مورد واکسن کووپارس ارائه شد، اظهار تعجب محققان مدعو را در پی داشت و این واکسن را در تراز واکسن‌هایی مانند نووکس برشمردند.

بنی هاشمی تصریح کرد: واکسن رازی کووپارس نیز جدا از واکسن‌های ساخته شده در جهان نیست و در این مورد نیز همانند آن‌ها باید باعث کاهش مرگ و میر و فرم حاد بیماری شود.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، از برگزاری وبیناری دیگر با همین موضوع به زبان انگلیسی و پس از استخراج داده‌های جدید، به زودی خبر داد.

واکسن "رازی کووپارس" در دو دوز تزریقی و یک دوز استنشاقی ساخته شده و آخرین مراحل فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در حال سپری شدن است.

سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، نیما طائفه شکر، دکترای ایمونولوژی از انگلستان و فوق دکترای ایمونولوژی از کانادا، محقق ایرانی در زمینه مکانیسیم‌های کووید۱۹ در سیستم ایمنی بدن، علیرضا رنجبر، فوق تخصص حساسیت‌های مولکولی و ایمونولوژی، بنیانگذار بنیاد جهانی آکادمیک پروفسور یلدا در دانش پزشکی، هرندی متخصص ایمونولوژی و فوق تخصص واکسینولوژی از دانشگاه بریتیش کلمبیا و رئیس بخش واکسن دانشگاه گوتنبرگ سوئد، نرگس آذری تکمی فارغ التحصیل داروسازی از دانشگاه تهران دانشگاه بریتیش کلمبیا و موسس و مشاور علمی شرکت مشاوره تکمی دپارتمان امور علمی مدرنای غرب کانادا، الکس قاسمی مشاور علمی شرکت نواوکس در موزه QA شرکت نوواوکس مریلند ایالت متحده سخنرانان وبینار تخصصی «واکسن های کووید -۱۹، چالش ها و فرصت ها» بودند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام / 

نظر شما