شناسهٔ خبر: 48690381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید

«مک‌گافین» مفهومی است که ریشه در ادبیات دارد، اما در تاریخ سینما و در فیلم‌ها استفاده زیادی از آن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که آلفرد هیچکاک در حال بحث و گفتگو در مورد یکی از فیلمهایش بود، برای توصیف یکی از تکنیک هایش از کلمه «مک گافین» استفاده کرد. او به طور خلاصه این تکنیک را یک گردنبند توصیف کرد که در داستان‌های جاسوسی به برگه‌ها و شواهد گفته می‌شود.

مک گافین می‌تواند یک شئ ، شخصی، مکان و یا حتی یک رویداد باشد. در بیشتر مواقع مک گافین چیزی است که شخصیت‌های اصلی داستان و همینطور مخاطبان به دنباله آن هستند و توجهشان به آن جلب می‌شود. اما طبیعت واقعی مک گافین برای مخاطب مهم نیست و بیننده این موضوع را به مرور تا پایان فیلم متوجه می‌شود.

اگرچه لغت مک‌گافین معنای خاصی ندارد، اما نقش حیاتی و مهمی در بسیاری از فیلم‌های موفق و مورد علاقه ما بازی کرده اند، تاجایی که می‌توان گفت مک گافین‌ها عامل ایجاد فیلم‌های بزرگی در تاریخ سینما بوده اند. در اینجا به ده مورد از موفقترین فیلم‌های سینمایی اشاره می‌کنیم که از تکنیک مک گافین استفاده کردند.

بیشتر بخوانید

شاهین مالت در فیلم «شاهین مالت»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید

فیلم سینمای «شاهین مالت» محصول سال ۱۹۴۱، هم از نظر روش شناسی و از نظر زمانی یکی از نمونه‌های کلاسیک استفاده از تکنیک مک گافین است. در حالی که آلفرد هیچکاک برای نخستین بار در سال ۱۹۳۵ اصطلاح مک گافین را برای توصیف این تکنیک به کار برد، فیلم «شاهین مالت» یکی از اولین آثاری بود که از آن استفاده کرد. رمان شاهین مالت در سال ۱۹۲۹ منتشر شد فیلمی که در سال ۱۹۴۱ منتشر شد در واقع سومین اقتباس از این رمان بود. ساخت سه فیلم اقتباسی در برهه زمانی کوتاه، جذاب بودن داستان کاراگاهی رمان بود که در آن زمان بسیاری محبوبیت داشت.

کیف دستی درفیلم «داستان عامه پسند»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید
تارانتینو از کسانی که با دیدن و ساختن فیلم به یک فیلمساز تبدیل شده است. تمامی فیلم‌هایی که او ساخته به طور قابل توجهی از دیگر فیلم‌های تاریخ سینما بهره گرفته اند. او از ایده‌های جذاب سینمای گذشته استفاده می‌کند و با ترکیب آن‌ها با یکدیگر اثری جدید و هیجان انگیز را خلق می‌کند. در فیلم «داستان عامه پسند» از یک کیف دستی به عنوان کیف دستی استفاده می‌کند. چیزی که بیننده در تمام طول فیلم به دنبال آن است، اما هرگز متوجه نمی‌شود که چه چیزی داخل آن است. تارانیتنو در این فیلم با استفاده از میراث آلفرد هیچکاک (مک گافین) با مخاطب خود را بازی می‌دهد.

نامه‌های عبور در فیلم «کازابلانکا»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید
مثل مک گافین‌های معروف دیگر این فهرست، نامه‌های عبور در واقعیت وجود ندارند. در این فیلم از نامه‌ها برای عبور از مرز‌هایی که توسط نازی‌ها کنترل می‌شوند، استفاده می‌شود. این نامه‌ها می‌توانند ضامن آزادی و امنیت حامل آن باشد و به دست آوردن آن به خطرپذیری آن می‌ارزد. این نامه‌ها حکم مک گافین را دارند و در واقع چیزی هستند که باعث ایجاد انگیزه در شخصیت‌های اصلی می‌شوند.

هورکراکس در فیلم‌های «هری پاتر»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید
اولین مک گافینی که در چند فیلم سینمایی مورد استفاده قرار گرفت، هورکراکس‌ها در «هری پاتر» هستند. هورکراکس‌ها در واقعی مجموعه‌ای از اشیاه هستند که به وسیله جادوی تاریک ایجاد شده اند و از آن‌ها برای به کسب ویژگی نامیرا بودن استفاده می‌شود. هری پاتر برای شکست دادن ولدمورت باید تمامی هورکراکس‌ها را نابود کند. اگرچه تلاش او در این راه کل زمان فیلم را اشغال نمی‌کند، اما تمام مدت در مرکز توجه شخصیت اصلی قرار دارد.

حلقه در سه گانه «ارباب حلقه ها»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید

یکی از معمول‌ترین روش‌های استفاده از مک گافین این است که آن را در ابتدای فیلم به مخاطب معرفی کنیم و به این ترتیب بیننده تا پایان فیلم درگیر می‌شود که بداند سرنوشت داستان چه می‌شود. این دقیقا همان چیزی است که پیتر جکسون در اولین قسمت از سه گانه «ارباب حلقه‌ها انجام می‌دهد. در ابتدای فیلم اهمیت حلقه و دلیل اینکه چرا باید نابود شود را می‌بینیم. در دو فیلم بعدی نیز شاهد تلاش شخصیت‌ها برای نابودی حلقه هستیم. در واقع می‌توان گفت که شش فیلم تنها بر اساس یک مک گافین ساخته شده است.

سنگ‌های ابدیت در فیلم «جنگ ابدیت»

مهمترین «مک گافین»‌ها در دنیای سینما را بشناسید
سنگ‌های ابدیت، نوع منحصر به فردی از مک گافین‌ها هستند چرا که تاکنون کسی یک شئ به این بزرگی را به عنوان مک گافین استفاده نکرده بود. در فیلم «جنگ ابدیت» در نهایت چهار سنگ ابدی به یکدیگر می‌پیوند و مک گافین نهایی را تشکیل می‌دهند که شخصیت تانوس از آن برای نابودی دنیا استفاده می‌کند.

منبع: Cinelinx
انتهای پیام/

نظر شما