شناسهٔ خبر: 48683190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برای خرید دارو عجله نکنید/ کمبودی در دارو وجود ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: به دارو‌های خارجی که مشابه داخل دارند ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و به این علت قیمت بالایی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  ایرج خدادادی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: بخشی از دارو‌های خارجی که تولید و مشابه داخلی دارند، از پوشش بیمه‌ای خارج شده‌اند و به همین علت این گرانی احساس می‌شود.

او با تأکید بر اینکه همه دارو‌های خارجی از پوشش بیمه خارج نشدند گفت: برخی دارو‌ها نیز با وجود اینکه مشابه داخلی آن وجود دارد به دلیل اینکه کفاف بیماران را نمی‌دهند از خارج وارد و یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه دارویی که به مقدار کافی در داخل تولید شود ارز یارانه‌ای به واردات مشابه خارجی آن تعلق نمی‌گیرد گفت: اگر بیماری تمایل دارد با وجود داروی داخلی به میزان کافی، از داروی خارجی استفاده کند، باید هزینه آن را پرداخت کند و گرانی بخشی از دارو‌ها هم به این خاطر بوده و سایر دارو‌ها تغییر قیمت خاصی نداشتند.

خدادادی تصریح کرد: قرار نیست ارز یارانه‌ای به کسانی تعلق گیرد که با وجود داروی مناسب و کافی در داخل کشور، تمایل به استفاده از داروی برند خارجی دارند که برای واردات آن ارز کلانی پرداخت می‌شود.

او با اشاره به اینکه کمبودی در خصوص تامین دارو در استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر کمبود دارو مانند ماه‌های گذشته است یعنی تقریبا در طول یک سال گذشته به دلیل تحریم‌های موجود بخشی از دارو‌ها با کمبود واردات و بخشی هم به خاطر کمبود مواد اولیه برای تولید داخل مواجه بودند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا یاد آورشد: برخی از دارو‌ها به خاطر اینکه ارز کافی در زمان مناسب تخصیص داده نشده بود با تاخیر وارد کشور شدند که نمونه آن انسولین‌های قلمی بوده که سال گذشته چندین بار با کمبود مواجه بود.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما