شناسهٔ خبر: 48681624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه تبریز:

هویت دینی ترک‌زبانان ایران و منطقه چمشگیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: هویت دینی و مذهبی بخش مهمی از هویت ترک‌زبانان ایران و حتی ترک‌زبانان همسایه است و هویت شیعی به نحو چمشگیری با هویت زبانی، فرهنگی و اجتماعی آن‌ها در آمیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در مراسم رونمایی از کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان»، با بیان اینکه ادبیات آیینی و عاشورایی به‌عنوان غنی‌ترین ذخایر مکتب در حوزه زبان و ادبیات ترکی، پیوندی نا گسستنی با فرهنگ شیعه دارد، اظهار داشت: پس از رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران در عصر صفویه، زبان ترکی آذربایجانی غنی‌ترین زبان در فرهنگ شیعی و تبیین و گسترش ادبیات آیینی و مرثیه و روضه نقش بزرگی ایفا کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی بی‌نظیر شعرای اهل بیت (ع) در ترویج فرهنگ شیعه، افزود: زبان غنی ترکی به نوعی تبدیل به زبان شیعه شده است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و آیین‌های مذهبی در آذربایجان، مرثیه‌سرایی در مصائب اهل بیت (ع) به زبان ترکی آذربایجانی و تلاش پنهان و بسیار موثر مادحان و شاعران دلسوخته اهل بیت (ع) در برگزاری مجالس پاسداشت سید و سالار شهیدان به زبان ترکی نقش ارزنده‌ای در مانایی این زبان داشته است.

وی با بیان اینکه در سایه گفتمان انقلاب اسلامی اقوام ایرانی تشّخص خود را بازیافته‌اند، گفت: در سایه احتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، بخش اعظمی از هویت‌طلبی اقوام ایرانی و به طبع آن مردمان آذربایجانی جامه عمل پوشانده است.

حجت‌الاسلام آل هاشم با تقدیر از آقایان «آذریان» و «کریم‌نژاد» نسبت به پژوهش، تالیف، ویراستاری و تحشیه نویسی کتاب «تشخّص و هویت آذربایجان»، گفت: این کتاب به منظور تبیین و تفسیر اجتماعی، فرهنگی، دینی و مذهبی و هویت‌طلبی مردم آذربایجان منتشر شده است. امید است که نشر و مطالعه آن به غنای هویت مردم ایران و خاص مردم آذربایجان بیافزاید.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل تنوع قومیتی و مذهبی، کشوری کثرالقوم محسوب می‌شود، گفت: ایران در زمره ۱۰ کشور با کثرت زبان و لهجه در دنیاست.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه کشور‌های قدرتمند از فرآیند جهانی شدن و رسانه‌های جمعی در تقویت قومیت‌گرایی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: پدیده قومیت‌گرایی خطری است که اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود، می‌تواند امنیت ملی و تمامیت ارضی و یکپارچگی ملتی را در معرض تهدید و تجزیه قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: کشور‌های قدرتمند در صدد این هستند تا با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیو، تلویزیون و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، قدرت دولت و ملت‌های متعارف را ضعیف کنند و به تقویت قومیت‌گرایی بپردازند تا از داخل دولت، ملت‌ها را تهدید و تضعیف کنند.

حجت‌الاسلام آل هاشم یادآور شد: کشور‌های قدرتمند سعی دارند با نهاد‌های داخلی مانند سازمان ملل، سایر نهاد‌های بین‌المللی مثل حقوق بشر و غیر حقوق بشر، به تهدید علیه کشور‌های مستقل اقدام عملی کنند و با گسترش آموزش و ارتباطات، افراد را از هویت‌های آشنا و پیشین خود رها سازند و آن‌ها را در معرض هویت‌های مدنی، حقوقی و شهروندی و هویت‌های ناشی ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی و لیبرالیستی قرار دهند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با همه تنوع قومی و با همه تفاوت‌ها، تعلق‌پذیری ملی بیشتری دارد، گفت: عِرق ملی آذربایجان عزیز و قهرمان، دلالت بر این دارد که در عین وجود هویت قومی چیزی جز عزت ایران نمی‌خواهند، شهروندان تبریز و مردم آذربایجان به ایران عشق و به رهبر بزرگوار ایران عشق می‌ورزند.

وی ادامه داد: اگر کشور‌های قدرتمند با مفهوم با جهان‌گستری در تقویت قومیتی ناکام مانده‌اند، به دلیل دین‌مداری مردمان وطن‌دوست و ولایی و محب اهل بیت (ع) عصمت و طهارت این دیار و این منطقه است و همین امر از قومیت‌گرایی مبتنی بر استقلال‌طلبی کاسته و بر هویت‌یابی اسلامی و هویت‌یابی ملی افزوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: هویت دینی و مذهبی بخش مهمی از هویت ترک‌زبانان ایران و حتی ترک‌زبانان همسایه است و هویت شیعی به نحو چمشگیری با هویت زبانی، فرهنگی و اجتماعی آن‌ها در آمیخته است.

حجت‌الاسلام آل هاشم با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی اقوام نسبت به یکدیگر، توضیح داد: این تمایز فرهنگی و زبانی بیانگر تعلقات خویشاوندی آن‌ها با سنت فرهنگی مشترک و احساس هویت قومی و گروهی در دل یک جامعه بزرگ‌تر با هویت جمعی است.

وی، انقلاب مشروطه در ایران را لحظه تاریخی و نقطه عطف رویارویی هویتی جامعه ایران با مذاهب مدرنیته دانست و گفت: انقلاب مشروطه به‌عنوان سر فصل جدیدی از تاریخ ایران، با گستره تاثیرگذاری اجتماعی و دگرگونی سیاسی گفتمان مدرن هویتی در حوزه جغرافیایی سیاسی ایران تعریف کرد و مبانی تفکری جدید در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به وجود آورد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: آذربایجان همواره در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نقش بسزایی در مناسبات سیاسی ایران عزیز دارد.

پایان پیام/699

نظر شما