شناسهٔ خبر: 4867928 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

طی مراسمی در تالار وحدت صورت گرفت

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر/ وزیر ارشاد: با رفع تحریم‌ها جهشی بزرگ در سینمای ایران رخ خواهد داد/ وعده‌ای که به مذاکرات هسته‌ای گره خورد!؟

سینماپرس: برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره دوره سی و سوم فیلم فجر عصر امروز طی مراسمی در تالار وحدت با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و مدیر بخش بین‌‌‌‌الملل سینمای ایران و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در تالار وحدت آغاز شد.

اظهارات رضاداد و جنتی در نقش سینما در رسیدن به سعادت

علیرضا رضاداد در ابتدای مراسم افتتاحیه این جشنواره ضمن خیرمقدم به میهمانان ایرانی و خارجی، به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) جملاتی را از جرج جرداق اندیشمند مسیحی درباره آن امام همام قرائت کرد.

وی سپس درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر که بخش بین الملل آن برای اولین بار به صورت مستقل برگزاری شده بود، اظهار کرد: دفتر سی و سومین جشنواره فیلم فجر را با کوله باری از یافته ها و دستاوردهای گرانقدر می بندیم. امروز به جرات می توان گفت هر اثر هنری که در جهان خلق می‌شود و می‌تواند راهی به سعادت بشر باز کند، خود ثروتی است که راه صیانت از آن توسعه ارتباط میان سازندگان آثار است.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: استقلال برگزاری همین هدف را دنبال می کرد و خدا را سپاسگذاریم که توانستیم در ایجاد این ارتباط قدمی بلند برداریم. گمان می کنیم که جشنواره فیلم فجر از این پس تفاوت های خود را با دیگر جشنواره ها بیشتر به نمایش بگذارد و با نمایش ۱۹۶ اثر از کشورهای گوناگون و فیلمسازانی با سلایق گوناگون می توانیم همه ساله جشنواره ای قابل توجه را شاهد باشیم.

بر اساس این گزارش همچنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: ویژگی بارز سینمای ایران، باورها و داشته هایی است که برگرفته از حقیقت انسانی بوده و تلاش ما برای رسیدن به سعادت است؛ سعادتی که خواسته همه مردمان و خواسته بشر است از این رو در سطح جهان، مخاطبان بسیاری را سینمای ایران کسب کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جهانی که به رغم پیشرفت ها، تروریست و خشونت و دیکتاتوری مردم را می آزرد سینمای درد آشنا و منطبق بر وجدان بشری، مورد توجه همه حق طلبان جهان خواهد بود.

جنتی با بیان اینکه این جشنواره یکی از جنبه های بارز دیپلماسی فرهنگی است گفت: جشنواره فیلم فجر می تواند می تواند رابطه تنگاتنگی را با سینمای جهان داشته باشد. 

وی اظهار امیدواری کرد با توافق نهایی ایران و ۱+۵ در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و رفع برخی محدودیت های بین المللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ داده و این جشنواره نیز شاهد استقبال شگرف باشد.

فیلم های برگزیده بخش جلوه گاه شرق جشنواره بین المللی فیلم فجر 

در نخستین بخش اهدای جوایز بخش بین الملل جشنواره، هیات داوران بخش جلوه گاه شرق شامل عزیزه تان، دولتنظرخدانظرف، فابیو تسی، جورج اواشویلی، منوچهر محمدی، مکسین ویلیامسن و نگار جواهریان روی سن آمدند.

در ادامه این بخش، جوایز بخش جلوه گاه شرق به این شرح اعلام شد:
** سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به مرآت اوریپف برای بازی در فیلم «معلم» به کارگردانی نصیر سعیداف اهدا شد.
** سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به بادما برای فیلم «نورجمعه» به کارگردانی بایانرول اهدا شد.
** سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان برای فیلم در «دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به لیو سانگ تات کارگردان فیلم «مردانی که دنیا را نجات می دهند» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین کارگردانی به الچین موسی اوغلو برای فیلم «نبات» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به فیلم «نور جمعه» به تهیه کنندگی باتو منگکه و کارگردانی بایانرول از چین اهدا شد.

این گزارش حاکیست الچین موسی اوغلو کارگردان آذربایجانی طی سخنانی  به یکی از دوستان ایرانی مستندسازش اشاره و بیان کرد: دوست ایرانی مشترک مستندسازی داشتیم به نام فرداد رستگار که ایشان در کابل سکته و فوت کرد. او انسان شریفی بود که من دوستش داشتم و جایزه ام را به فرداد رستگار تقدیم می کنم.

ابراز رضایت ایوبی از برگزاری جشنواره

در ادامه این گزارش حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی از ولادیمیر مالایشوف مولاناشناس روسی و لیلی انور استاد دانشگاه فرانسه به پاس شناساندن این شاعر بزرگ تشکر و سپس دو نشان شمس را به این دو اهدا کرد.

وی در ادامه گفت: در این چند روز در گفت وگو با میهمانان و مدیران جشنواره های حاضر در جشنواره فیلم فجر، درخواست کردم جشنواره را نقد کنند و نمره ای که میهمانمان به این رویداد دادند خوب بود.

رییس سازمان سینمایی گفت: بازار جشنواره استاندارد و استقبال و پذیرایی در حد توانایی قابل قبول و کاتالوگ ها و بروشورها قابل ستایش بود و استقبال خوبی از کارگاه های تخصصی برگزار شده در جشنواره فیلم فجر شد.

وی در عین حال اظهار کرد: زمان جشنواره موردتایید همه حرفه ای های جشنواره بود و امیدوارم سال بعد و سال های بعد، اتفاقات بهتری در جشنواره فیلم فجر رخ دهد.

دو فیلم هنر و تجربه جشنواره فجر تندیس گرفتند

به گزارش خبرنگار سینماپرس در ادامه مراسم هوشنگ گلمکانی و شهرام مکری به عنوان اعضای نمایندگان گروه هنر و تجربه روی سن آمدند و جوایز این بخش به شرح زیر اعلام شد:

*تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به پاسکال فران کارگردان فیلم «اهل پرواز» اهدا شد.
 
* تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به هومن سیدی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

جایزه ۵ بازیگر مسلمان زن به «قندون جهیزینه» ملاقلی پور

هیات داوران بخش ویژه جشنواره امسال شامل پنج بانوی مسلمان از کشورهای مختلف که مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی از ایران هم در میان آن ها بودند، جوایز ویژه خود را به شرح زیر اعلام کردند:
** سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین استعداد جوان به علی ملاقلی‌پور برای کارگردانی «قندون جهیزیه» اهدا شد.
** سیمرغ بلورین با رویکرد همگرایی ملل به میشل هازاناویچز برای ساخت فیلم «جستجو» اهدا شد.
** جایزه ویژه مصطفی عقاد، بیرق طلایی جشنواره به صدیق شرنیاز کارگردان فیلم «ملکه کوهستان» از قرقیزستان اهدا شد.
بر اساس این گزارش، علی ملاقلی پور در هنگام جایزه خود ابتدا به شوخی گفت که فکر نمی کرده که استعداد جوان باشد، و سپس بیان کرد: هدف مان این بود که قندون جهیزیه را بسازیم و کام مردم ایران و تمام جشنواره هایی که راه پیدا می کند را شیرین کنیم.

معرفی برگزیدگان بخش سینمای جهان جشنواره فیلم فجر 

در ادامه اختتامیه بخش بین الملل جوایز بخش سینمای جهان جشنواره نیز به شرح ذیل اعلام شد:

*سیمرغ بلورین و جایزه فیلمنامه این بخش به گروه فیلمنامه نویسان نورجمعه شامل: چن یانگ، وانگ بینگ، لوسیو، سان هایفان، لی دان، لی سانگ جون، ژانگ پنگ به کارگردانی چن یانگ از چین اهدا شد.
*سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران به امیرحسین عسگری برای فیلم بدون مرز به تهیه کنندگی مجتبی امینی از ایران اهدا شد.
*سیمرغ بلورین و جایزه بهترین کارگردانی نیز در این بخش به فاروغ حافظ حاجی اوغلو برای فیلم ماجراجویان برف از کشور ترکیه اهدا شد.
*سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به سیزارتا به تهیه کنندگی و کارگردانی ریچی مهتا، محصول کانادا و هند اهدا شد. 
*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به گووارتانبرای بازی در فیلم ناشناس از هند اهدا شد.

 

نظر شما