شناسهٔ خبر: 48676677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

کشته‌شدن فرمانده ارشد طالبان در هرات افغانستان
وزارت کشور افغانستان امروز اعلام کرد که در جریان حمله هوایی نیروهای ارتش این کشور، یک فرمانده ارشد طالبان در ولایت هرات کشته شده است. به گزارش آناتولی، وزارت کشور افغانستان امروز دوشنبه با انشتار بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه حمله هوایی نیروهای مسلح این کشور در شهرستان انجیل واقع در ولایت هرات، چندین عضو ارشد گروه طالبان از جمله مسئول فرماندهی جنگ این گروه کشته شده‌اند. بر اساس این بیانیه، نیروهای مسلح افغانستان در منطقه غیبتان شهرستان انجلیل علیه گروه طالبان عملیات هوایی انجام داده‌اند که در نتیجه آن «ملا شهاب» از مسئولان طالبان کشته شده است. گفتنی است گروه طالبان طی چند روز گذشته دست به حملات گسترده‌ای به مراکز ولایات هرات، قندهار، هلمند و تخار زده است. این در حالیست که پس از پایان ادعایی حضور اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست های امریکایی در افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور دائماً رو به وخامت در حرکت است به گونه ای که تحلیل گران در خصوص سوء استفاده واشنگتن از این وضعیت در افغانستان هشدار داده اند.
تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره
سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرد که این کشور قصد دارد کنسولگری خود را در بصره تعطیل کند. به نقل از رسانه‌های عراقی، «متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق به رسانه‌های این کشور اعلام کرد که قصد داریم بنا به دلایل امنیتی کنسولگری خود را در بصره تعطیل کنیم. این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در 31 دسامبر 2021 تأکید شد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته قبل در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با او درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق در 31 دسامبر 2021 تأکید کرد. با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.
شهادت فرمانده تیپ نهم حشد شعبی عراق
یک منبع امنیتی عراقی از شهادت فرمانده تیپ نهم حشد شعبی در حمله افراد مسلح ناشناس خبر داد. به نقل از شفق نیوز، یک منبع امنیتی از شهادت یکی از فرماندهان تیپ حشد شعبی در حمله افراد مسلح ناشناس در استان بابل خبر داد.  این منبع افزود: افراد مسلح ناشناس صبح  روز گذشته «ابو صادق الخشخشی» فرمانده تیپ نهم حشد شعبی را هدف قرار دادند و هنگامی که وی از منزلش در حال رفتن به سر کار در استان بابل بود، به سوی خودرو وی تیراندازی کردند. یک منبع در پلیس استان بابل عراق به برخی رسانه‌های این کشور گفت که افراد مسلح ناشناس به سوی خودروی ابوصادق الخشخشی آتش گشودند و خودرو با انحراف از مسیر واژگون شد. الخشخشی و یکی از محافظان وی در این حادثه شهید شدند و راننده نیز زخمی شد. هنوز حشد شعبی بیانیه رسمی در این باره منتشر نکرده است. 
اشرف غنی: اگر طالبان صلح نکند در جنگ زانوهایش را می‌شکنیم
رییس‌جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره‌ واقعی زانو به زانو می‌نشینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.» «اشرف غنی»رییس‌جمهور افغانستان امروز در نشست فوق العاده در پارلمان این کشور گفت: دولت و مردم افغانستان انتخاب خود را کرده و در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نخواهند زد. غنی افزود: در چنین شرایطی، وظیفه‌ من به عنوان رییس‌جمهور،  احساسی شدن نیست؛ زیرا مردم از او (رییس‌جمهور) می‌خواهند که قاطعانه افغانستان را از این آزمون بقا بگذراند. وی گفت: «در حالی که این ویرانی‌ها و خون‌ریزی روزانه سلول‌های بدنم را می‌آزارد، من ثابت و محکم در جایم ایستاده‌ام. من ۷۲ سال دارم و دنبال هیچ سرمایه و امتیازی نیستم؛ اما می‌خواهم که نسل امروز و فردا زندگی مرفه داشته باشد.»غنی، تأکید کرد که در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نمی‌زند. او خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره‌ واقعی زانو به زانو می‌شینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.»رییس‌جمهور افغانستان در ادامه، گفت که زمان آغاز گفتمان ملی فرا رسیده و اتحاد، شرط بقا و دوام است.وی افزود که مردم افغانستان در برابر فتنه و تجاوز آشکار قرار گرفته که هدف آن، تجاوز، مکر و خدعه است. او تأکید کرد: «این تجاوز بر افغانستان تحمیل شده و جنگیدن در برابر فتنه و تجاوز، وظیفه هر فرد است.»وی افزود: «مشکل از جایی آغاز شد که درس‌های افغانی و بین‌المللی صلح مراعات نشد و جای یک روند ملی را یک روند شتاب‌زده‌ وارداتی گرفت. این روند بر فرضیه‌های خام استوار بود و اساسش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت. این روند، نه تنها منجر به صلح نشد؛ بل که تلاش‌هایی برای مشروعیت‌بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و نیز تلاش‌هایی برای مشروعیت‌زدایی صف واحد جمهوریت به راه انداخته شد و ابهام و شک ایجاد کرد و وضعیت کنونی، محصول این وضعیت است.

نظر شما