شناسهٔ خبر: 48674320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مراسم تحلیف روز پنجشنبه برگزار می‌شود

حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان

صاحب‌خبر -
اعتبارنامه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس ‌جمهوری منتخب در جلسه اخیر شورای نگهبان امضا و برای برگزاری مراسم فردا به حضور رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. ‌هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر یادآور شد که به موجب ماده ۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اعتبارنامه رئیس جمهوری توسط شورای نگهبان تهیه و به حضور مقام رهبری تقدیم می‌گردد. در اجرای ماده ۸۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری هم، یک نسخه از اعتبارنامه نیز به وزیر کشور ارسال شد.
روز پنجشنبه هم مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی و با حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برگزار خواهد شد. از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی هستند.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود. نماینده تهران در مجلس  یادآور شد: بنابر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم‌سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور میهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: ستادی با دستور رئیس مجلس در این باره تشکیل شد و کمیته‌هایی در این ستاد فعال شدند تا مراسم باشکوه تحلیف را به عنوان نماد رأی ملت و تعامل دستگاه‌های مختلف نظام برگزار کنند. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ۱۴ مردادماه گفت: این روز مصادف با سالگرد صدور فرمان مشروطیت  است. البته ستاد مذکور برای برگزاری مراسم تحلیف محدودیت‌هایی را در نظر گرفته و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است. او افزود: رؤسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.
موسوی درباره پوشش رسانه‌ای مراسم تحلیف گفت: 400 رسانه‌ داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری اعلام آمادگی کردند که به دلیل شرایط کرونا و با توجه به تمهیدات و بسترهای لازم از 170 خبرنگار داخلی و خارجی دعوت به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه نمایندگان بیش از 30 کشور نیز در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت، افزود: در این مراسم طبق ادوار گذشته تحلیف و سوگند رئیس جمهوری از اهمیت برخوردار است که پس از آغاز نشست علنی و خیرمقدم توسط رئیس مجلس، طبق اصل 121 قانون اساسی مراسم سوگندنامه اجرا می‌شود و پس از آن به طور رسمی سکان اداره کشور به رئیس جمهوری منتخب داده می‌شود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره حضور نماینده‌ای از  کشور عربستان سعودی در مراسم تحلیف گفت: جزئیات مربوط به حضور مهمانان خارجی هنوز قطعی نیست و در روزهای آینده به طور دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد. وی  درباره اینکه آیا رئیس جمهوری منتخب روز چهاردهم اعضای کابینه جدید را به مجلس ارائه می‌کند یا خیر، گفت: بر اساس ماده (202) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌ جمهوری موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند.


برچسب‌ها:

نظر شما